Állami Bánffy leánygimnázium, Szolnok, 1942

A rajztanítás a nevelés szolgálatában Bárkit megkérdezhetünk, hogy szükségesnek tartja-e a rajztanítást, mindenki azt fogja felelni, hogy feltétlenül. Esetleg azt is hozzáteszi, hogy a sok szellemi elfoglaltság mellett jó és szükséges egy kis gya­korlati művelődés is. De sokan azt szokták felelni, fontos a rajztanítás, különösen leányoknál, hogy a kezük ügyesedjék. Csak ennyi értelmét látják az egésznek. Pedig ez a legkevesebb, amit a rajztanítástól el­várhatunk. Annyira kevés, hogy ezzel még nem érdemelné ki rendes tantárgyi mivoltát sem. Sőt, bármilyen kézimunkával, vagy iparral pó­tolható lenne. Bár még azoknál is az ügyesség nemcsak épp a kézben van. A kéz csak szerszámja az agyból, szívből kitörni készülő alkotás­nak. Éppen így mondhatnánk egy hegedűművészről is, hogy milyen ügyes a­­ keze ! Annyi igazsága mindenesetre van ennek a laikus elképzelésnek is, hogy a rajztanítás egyik értelme gyakorlati természetű. A mindennapi életben is lépten-nyomon kitűnik, hogy jó az, ha valaki tud egy kicsit rajzolni. Pl. fel tudja vázolni azt az útvonalat, melyen járt s amelyről épen beszél, vagy ahová épen küld valakit, le tudja rajzolni a ruhát, amit a kirakatban látott és meg akar varratni, vagy ha új lakásba megy, felvázolhatja a bútorok elrendezését a lakásban, vagy ha meg akar rendelni valami bútort, vagy mást az iparosnál, vagy kézimunkája mintáját, stb. stb. Ezek megtanulásához még nem kell tehetség, mégis, aki csak idáig jutott is el, már mennyi szellemi értéket is kapott a gyakorlati hasz­non kívül. Csak az emlékezet s a képzelet nevelésére gondoljunk ! Azután bizonyos szellemi szabadságra tett szert. Ha ruhája fazonját le tudja rajzolni, vagy lemásolni a kézimunka-mintát, már felszabadult a kényszer alól, hogy a nála műveletlenebb varrónő, vagy kereskedő­segéd ízlésére legyen utalva. Hát még, ha akkora a tudása, hogy maga is tervezgethet! Pedig ennyit középiskolai tanulással el lehet érni. Még a divat követésében sem fog rabszolgamódra haladni a divatlapok és tömeghóbort után, ha saját ízlése annyira nevelődik, hogy kritika alá tudja vetni a divatot. Az ízlés nevelése is egyik fontos értéke a rajz­tanításnak. Még számos más terét is mutathatnám a rajztudás gyakorlati hasz­nának. Közismert tény, hogy sok életpálya van, mely egyenesen a rajztudáson alapul, sőt mindig több ilyen nyílik. Pl. a kelmefestő üze­mekben, melyek újabban nem mindig fordulnak külföldre új mintáikért, mind több és több tervezőt alkalmaznak a magyar fiatalság köréből. Bővebben szeretnék foglalkozni a rajztanítás szellemi nyereségeivel. Miféle szellemi értékek származnak a rajztanításból ?

Next