Szolnoki Grátisz, 2014 (18. évfolyam, 1-37. szám)

2014-10-10 / 32. szám

hírek a megye elejekor ERDÉLYBEN A HETÉNYISEK A HÁBORÚ BORZALMAI ELHUNYT CSÁSZÁR GYÖNGYI HIDAK VÁNDOROLTAK SZAJOLNÁL BÉLA LEHEL LÁSZLÓ-DÍJA HIRDETÉSEK, REJTVÉNY PROGRAMAJÁNLÓ, CÉGTÁR RAJTOLNAK A PÓLÓSOK A TARTALOMBÓL: XVII. évfolyam, 32. szám IDŐJÁRÁS PÉNTEK Többnyire gyengén felhős, hapos idő vár­ható. Csapadék nem valószínű. Reggel foltokban párás, ködös idő lesz. A déli, dél­keleti szél időnként megélénkül. A hőmérséklet legalacsonyabb értéke 8,14, a legmagasabb nap­pali hőmérséklet 19,25 fok között alakul. SZOMBAT Többnyire gyengén •«ár felhős, napos idő vár­ható. Az éjszaka képződő köd fokozatosan feloszlik. Csapadék nem valószínű. A déli, délkeleti szél általában mérsékelt marad. A hőmérséklet legalacsonyabb értéke 7,13, a legmagasabb nap­pali hőmérséklet 19,24 fok között alakul. Felhívás! Szolnok és németországi testvérvárosa, Reutlingen fél­éves alkotói ösztöndíjat biz­tosít Reutlingenben egy Szolnokon élő és alkotó, illet­ve szolnoki kötődésű képző­művész számára 2015. febru­ár 1. és 2015. július 31. közön. A részletes pályázati kiírás a www.szolnok.hu honlapon olvasható! A szöveges anyagok Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata és a kiadó együttműködése alapján jöttek létre. A költségeket az önkormányzat viseli. u- JÁSZ-NAUYHUN-SZOLNOK M­UYtl Grátisz 2014. OKTÓBER 10., PÉNTEK Hidakat vándoroltattak a vasútszakasz felújításakor A vasútfejlesztésben egyedülál­ló technológiával, 36 óra alatt, 3300 tonna acélszerkezetet megmozgatásával előbb kitol­ták a régi tiszai vasúti hidat, majd a héten az új hídszerkeze­tet betolták. A Szolnok és Szajol közötti 6,4 kilométer hosszú vasúti vonalszakasz felújításá­ról jelenlegi helyzetéről Hegmanné Nemes Sára vagyon­­politikáért felelős államtitkár, Szalay Ferenc polgármester és Loppert Dániel, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kommunikációs vezetője tartot­tak sajtótájékoztatót. Utóbbi kiemelte, a szolnoki tiszai vas­úti híd hazánk egyik legna­gyobb kétvágányú vasúti hídja: naponta megközelítőleg 200 szerelvény halad itt át. Ez a sza­kasz köti össze a tiszántúli terü­letek nagy részét a fővárossal. Ezt két különálló egyvágányúra cserélik, azért is, ha az egyik hídon munkálatok folynak, a másikon zavartalanul közle­kedhessenek a szerelvények. Az első 100 méter hosszú mederhidat e hét végéig, teljes vágányzár mellett ráterhelik a végleges helyére - ez idő alatt vonatpótló buszokat indítanak Szolnok és Szajol állomások között. A későbbiekben félpá­lyás forgalom mellett zajlik a kivitelezés (a második mederhi­dat várhatóan november végén tolják a helyére).­­ Az érintett vonalszakaszon zajló több mint 20 milliárd fo­rintos beruházással a kormány célja a biztonságos, európai színvonalú vasúti közlekedés megvalósítása. A következő, 2014-2020-as uniós költségveté­si időszakban a vasúti fejlesztés­re fordítandó összeg eléri majd az ezermilliárd forintot - jelen­tette be Hegmanné Nemes Sára.­­ Szolnok a nagyvárossá vá­lását köszönheti a vasútnak, sőt, a mai napig meghatározó számunkra a vasúti gépgyár­tás. A mai modern infrastruk­túra megteremtése kiemelten fontos ebben a régióban, az a­­utópálya építése mellett öröm­teli, hogy a vasúti összekötte­tésünk is immár európai szín­vonalú lesz. Néhány eszten­dőn belül minden olyan infra­strukturális hátrányt eltünte­tünk a kormány segítségével, mely gátolta Szolnok nagyobb ütemű fejlődését - hangsú­lyozta ezt már Szalay Ferenc. Loppert Dániel mindehhez hozzáfűzte:­­ Magyarország e­­gyik legnagyobb vasúti hídjá­nak 100 méter hosszú bal me­­derhídja, a kiemelkedő mér­nöki teljesítmény eredménye­képpen mindössze egy hét le­forgása alatt újul meg, így va­sárnap 0 órától újra megindul­hat a félpályás vonatforgalom a Szolnok és Szajol közötti vasúti szakaszon. Egy hét a­­latt, a betolást követően, a tel­jes hídszerkezetet vasúti köz­lekedésre alkalmassá teszik. Ilyen rövid idő és ilyen típusú technológiával elvégzendő be­­tolásra, valamint kiépítésre hazánkban eddig még nem volt példa. AZ ÁRVIZEK IS GYORSABBAN VONULNAK LE A VONALSZAKASZ az árvizek által jelentősen veszélyez­tetett területen halad, ezért már a tervezés során kiemelten figyelembe vették az árvízvédelmi szempontokat. A beruhá­zás során megújul a besenyszögi közúti aluljáró vasúti szer­kezete is. A tervek alapján 8605 négyzetméternyi zajárnyé­koló falat is építenek, mely a Tallinn városrészt és a Milleri Sporttelepet fogja védeni a zajártalomtól. A vasúti pálya fel­újítása után a pályasebesség 160 km/órásra növelhető. A kivitelezés 2015 decemberében ér véget. A beruházás nettó értéke 20,7 milliárd forint. Felújították a bölcsődét Függetlenségi harc: Arad lett a magyar Golgota „Közel 40 millió forint összkölt­ségből valósult meg az intéz­mény felújítása. Az új homlok­zat és a kicserélt nyílászárók esztétikailag és energetikailag egyaránt hasznosak” - jelentette be a megszépült Jósika úti böl­csődében tartott sajtótájékozta­tót Szabó István alpolgármester. A város önkormányzata a Belügyminisztérium 26,5 millió forint vissza nem térítendő támogatásából, valamint 11 mil­lió forint önerő biztosításából újította fel a bölcsőde épületét. Az intézménynek jelenleg közel 100 gyermeket kell ellátnia. Az 1979-ben épült, felújításra szoruló épület már nem szolgál­ta megfelelően a kicsik biztonsá­gos ellátását. A bölcsőde az Egészségügyi és Bölcsődei Igazgatóság bölcsődei intéz­ményegységének 1. számú tag­­intézménye, funkcióját tekintve igazgatósági és bölcsődei épület­szárnyakból áll. A bölcsődei szárnyban lévő faszerkezetű ablakok és ajtók már elöreged­tek, hézagosak voltak, így a fenntartási költségek nem voltak gazdaságosak. A beruházás során a hőszigeteléssel, a nyílás­zárók lecserélésével, valamint egy vizesblokk teljes felújításá­vá egy biztonságosabb és barát­ságosabb környezetet alakítot­tak ki a gyermekek számára. A fejlesztés az energiatakarékos­ságot is szolgája - hangsúlyozta­­ az apolgármester -, az utólagos­­ hőszigetelésnek, valamint a homlokzati nyílászárók cseréjé­nek köszönhetően előrelátható­lag jelentős energiamegtakarítás érhető el éves szinten. A munká­latok ideje alatt a fejlesztés által közfoglalkoztatottakat is alkal­maztak. A korszerűsítést köve­tően a gyermekek a már meg­­újut épületben köszönthették a jelenlegi gondozási évet. „A haza szeretete nem más, mint egymás szeretete” - hangsúlyoz­ta beszédében Áder János köz­­társasági elnök Szolnokon. A leg­főbb közjogi méltóság a megye­­székhelyen az október 6-i nem­zeti gyásznapon, a Damjanich­­szoborná tartott megemlékezé­sen szólat fel. Mint kiemelte: „A szabadság, a hűség és a helyt­állás örökségét hagyták ránk az 1848-49-es magyar forradaom és szabadságharc, a történelem­könyvek által is ismert és a ma napig „névtelen” vértanúi. Mártírjánk ádozatválláása, a szabadság, a függetlenség és a polgárosodás eszméivel együtt mindörökre beégett nemzetünk emlékezetébe. Az ő emléküket és a ránk bízott hagyatékot meg kell őriznünk az utókor számá­ra” - hangoztatta az államfő, majd hozzátette: „Mi azóta nem engedünk a ’48-ból! A haza min­den előtt!” A megyeszékhelyen a Damjanich-szobornál, majd ezt követően a Szolnok ispán körú­ti emlékparkban tartott megem­lékezést a város. Az emlékmű­sorban a Szigligeti Színház mű­vészei, a Bartók Béla Kamarakórus, a Légierő Zene­kar és a Vásárhelyi Pá tagintéz­mény diákja is szerepeltek, míg Áder János beszédét megelőző­en Máthé György róma katoli­kus esperesplébános a történel­mi egyházak nevében a kivég­zettek ádozatát álította párhu­zamba a krisztusi áldozattal. Az ünnepi beszédek után a vá­ros lakossága is elhelyezte az emlékezés virágait a Damjanich­­szobor talapzatánál. A történelmi hitelesség és a tisztesség végett, az 1849. októ­ber 6-án kivégzett 13 aradi vérta­nún kívül három további törzs­tiszt és alacsonyabb beosztású magyar katona is a gyűlölet és a megtorlás áldozata lett, kiknek még a pontos nyughelyét sem is­merjük. Sírjaikat addig nem lehe­tett feltárni, amíg Ferenc József u­­ralkodott, márpedig az osztrák császár és magyar király - az 1849-50-es megtorlás legfőbb fe­lelőse - igen sokáig volt hatal­mon: 1848-tól 1916-ig. Utána pe­dig a trianoni diktátum következ­tében Romániához került Aradon csak 1932-33-ban végeztek feltá­rásokat. Ekkor főleg a 13 ismert vértanú földi maradványait ex­humálták, így az amúgy is fele­désbe merült három másik már­tír tábornok ismét kevesebb fi­gyelmet kapott, történelmi köz­tudatunk tehát nem sok tudo­mást vesz Ormai Norbert ezre­desről, Hauk Lajos őrnagyról és a magyar nyelvújítás vezérének, Kazinczy Ferencnek a fiáról, Kazinczy Lajos ezredesről. Ormai Norbertet 1849. augusz­tus 22-én végezték ki Aradon. Knezli Károlyt, Nagysándor Józsefet, Damjanich Jánost, Aulich Lajost, Lahner Györgyöt, Poeltenberg Ernőt, Leiningen- Westerburg Károlyt, Török Ignácot, Vécsey Károlyt, Kiss Ernőt, Schweidel Józsefet, Dessewffy Arisztidet és Lázár Vilmost október 6-án szintén Aradon végezték ki (közülük az utóbbi négy „kegyelemből” go­lyó által hunyt el az előbbi kilenc kötél általi halálbüntetésével szemben). Az aradi vértanúk ki­végzése napján, október 6-án ve­tettek véget Batthyány Lajos mi­niszterelnök életének Pesten. A Vértanúk könyve című 2007-es kiadvány szerint Pesten kétszer annyi mártírja volt a szabadság­­harcnak, mint Aradon (Pesten több mint harminc embert vé­geztek ki 1848-50 között, ugyan­ebben az időszakban Pozsony­ban tizenkettő, Kőszegen pedig nyolc mártírja volt a megtorlás­nak). 1849. október 25-én Kazinczy Lajos ezredest lőtték a­­gyon az aradi vár északkeleti ka­puja melletti sáncban. Az osztrák Hauk Lajos alezredes a bécsi for­radalom egyik résztvevője volt, de leszerelt császári tisztként a magyar mozgalom katonai vé­delmében is szerepet vállalt - 1850. február 19-én reggel Haukot Aradon felakasztották. Szabó István alpolgármester (balra) jó hírt hozott a bölcsiseknek Áder János köztársasági elnök (középen) mondott beszédet október 6-án a Damjanich-szobornál

Next