Állami Faludi Ferenc gimnázium, Szombathely, 1922

dünkbe illesztenünk. Április 18-án a polgármester úrnál volt e tárgyban az illetékes tényezők bevonásával részletes megbeszélés. Ideiglenesen, amíg az új főreáliskola felépülhet, legalkalmasabb megoldásnak látszik az iskola jelenlegi épületével szomszédos és a város tulajdonát képező u. n. város­major átcsatolása; ezzel kellő udvart s átalakítással tornacsarnokot és szol­galakásokat is nyernénk. E terv megvalósítása is jelentékeny költséggel jár ugyan, de reméljük, hogy annyi magyar ifjú helyes testnevelése érdekében a hivatottak nem fognak az áldozattól visszariadni. Tanítványaink egészségi állapota általában kedvező volt. Ragályos be­tegség az őszinte részvétünkkel kísért három halálozásnál sem szerepelt. Az I. osztályokban előfordult néhány kanyaró­eset, de egyik sem volt súlyosabb ter­mészetű. A mulasztások száma csekély s a legtöbbször múló rosszullétből eredtek. A városi tiszti orvos kétszer tartott hivatalos szemvizsgálatot ked­vező eredménnyel Iskolaorvosunk is meglátogatott minden osztályt s ellen­őrizte az intézet hygienikus viszonyait. Véleményezése alapján az igazgató nyolc tanulót az egész évre, négyet hosszabb-rövidebb időre felmentett a torna alól. A kötelező játékdélutánokat az őszi és tavaszi hónapokban — ha az időjárás alkalmas volt — megtartottuk. A tanításban szigorúan alkalmazkodtunk a Tantervhez és az Utasítá­sokhoz. Az előírt anyagot minden tárgyban pontosan elvégeztük. A tanári testület odaadó munkájának és a következetesen alkalmazott magasabb kö­vetelésnek eredményéül diákjaink tanulmányi előmenetele megfelelőnek mi­nősíthető. Tanítványaink szorgalma, kötelességtudása ellen általában nincs komolyabb kifogásunk, különösen a felsőbb osztályokban. A rovott vagy bukott tanulók száma a tanév előrehaladtával egyre fogyott. A tanulmányi előmeneteli statisztika egész éven át — a tanári testület minden erőfeszítése ellenére — gyenge volt a III. B) osztályban. Rendkívüli tárgyakól ebben az évben a latin nyelvet, egészségtant, gyors­írást, vívást, éneket és zenét tanítottuk. A ránk bízott ifjúságnak nemcsak értelmi kiművelését tartottuk felada­tunknak, hanem érzelmeinek és akaratának helyes irányítását is. Nemcsak a tények ismeretére tanítottuk gyermekeinket, hanem az erkölcsi, művészeti és logikai értékek szeretetére és megbecsülésére is igyekeztünk őket szoktatni, hogy komoly erkölcsi alapon álló világnézetre jussanak -- kiki lelki fejlett­ségének mértéke szerint. Az erkölcs pedig csak a vallás védelme alatt virul, vele a legszorosabb viszonyban van; elterjedésétől és meggyökerezésétől kell várnunk társadalmunknak az idealizmus felé fordulását és a materializ­mustól ránk zúdított csapások után erkölcsi integritásunkat, a komoly irreden­tizmus előfeltételét. Ezért tanítványainkat mindenkor vallásuk megbecsülésére buzdítottuk, ellenőriztük, hogy az egyházi hatóságoktól előírt istentiszteleteken

Next