Szövetkezeti Élet, 1980 (19. évfolyam, 1-12. szám)

1980-01-01 / 1. szám

BCís szövetkezetei* - sok hiányossággal A lakásszöv­etek pénzügyi-gazdasági ellenőrzésének tapasztalatai A megyében működő la­kásépítő­, fenntartó-, vala­mint garázsszövetkezetek vállalati gazdálkodás szabá­lyai szerint működő gazdál­kodó szervezetek. Ebből ere­dően a PM­ Bevételi Fő­igazgatóság Heves megyei Hivatala 1979-ben megkezdte — és a továbbiakban rend­szeresen és folyamatosan el­végzi — azok gazdasági­­pénzügyi ellenőrzését. A re­vizor vizsgálja, hogy a jog­szabályokban előírt követel­ményeknek hogyan tesz ele­get a lakásszövetkezet Ellen­őrzi a működés feltételeinek a törvény előírása szerinti gyakorlását, a szövetkezeti tulajdon védelmének érvé­­nyesülését. Különös figye­­­­lemmel vizsgálja a szám­viteli rendnek, bizonylati fe­gyelemnek helyzetét, ami rögzíti a vagyonban és an­nak forrásaiban történt vál­tozások forintban kifejezett értékét. Formális önkormányzat A pénzügyi-gazdasági el­lenőrzs két-három évenként ismétlődik. A gazdasági ese­mények, főként a szövetke­zet által kezelt pénz moz­gásának gyakorisága megkí­vánja, hogy az ellenőrzés is gyakrabban történjen, amit a lakásszövetkezet belső el­lenőrzéssel sold meg. Ezt az ellenőrzést­ is vizsgálja a be­vételi hivatal revizora. Eddig a lakásszövetkezetek alig felét — 17 lakás-, illet­ve garázsszövetkezetet — vizsgáltunk meg. A megál­lapítások és tapasztalatok a szövetkezet méretével, tag­jainak számával és a válasz­tott tisztségviselők munkájá­val függ össze. A társadalmi munkában végzett felada­tokért kisebb-nagyobb tisz­teletdíj ellenében végzett el­­­­nöki­, pénztárosi és nyilván­tartási munka, kevés helyen mondható kifogástalan tevé­kenységnek. Legtöbb szövetkezet csak a megalakuláskor tartja be a törvényességi feltételeket, később a közgyűlések for­málisak, vagy el is marad­nak. Közgyűlési határozatok nélkül döntenek szövetkeze­tet érintő kérdésekben. A felügyelő bizottságok ellen­őrzései több esetben elma­radnak, nem gyakorolják az elfogadott alapszabály előírá­sait. Volt olyan szövetkezet, ahol a revizornak az alap­szabályt sem tudták bemu­tatni ... Hiányos nyilvántartások A szövetkezeti tagok közös tulajdonát képező lakóépüle­tekről, egyéb létesítmények­ről, azok­­ üzemeltetéséhez beszerzett eszközökről hiá­nyosak a nyilvántartások, hiányoznak az azonosításhoz szükséges adatok, vagy egyáltalán nincsenek meg az egyedi nyilvántartási fel­jegyzések. Ezek nélkül elfo­gadható mérleg sem készül­het, ami a pénzügyi tör­vényben előírt kötelezettsége a lakásszövetkezeteknek is. Az éves mérleg készítésének elmulasztásáért egyik ga­­rázsszövetkezet elnökét sza­bálysértés miatt felelősségre­­vontuk. Vizsgálatainkkal megálla­pítottuk, hogy a szövetkeze­tek értékben és mennyiség­ben nem a ténylegesnek megfelelő eszközértékét tar­tották nyilván, ezáltal ráfor­dításaik sem voltak elfogad­hatók. Leltározási kötelezett­ségüket elmulasztották, vé­gül is mérlegeredményüket a hibák kijavítása után a különbözettel módosítani kel­lett. Volt olyan megállapí­­tás is, hogy pontatlanul szá­molták el a tagok működési költségekre történő befizeté­seit, összekeverték a felújí­tásra szolgáló befizetéseket. Ezt is rendeztette a revízió. Olyan esettel is találkoz­tunk, hogy néhány tag a jogszabályban előírt összegű hozzájárulást sem fizette be. Javítani a színvonalon A lakásszövetkezetek több helyen nem tartják be a pénztárkezelés szabályait. A pénztárban a megengedett­nél nagyobb összeget tarta­nak, elmulasztották befizet­ni a fölös összegeket az OTP-nél vezetett számlájuk­ra. A kifizetéseknél az utal­ványozás gyakran elmarad, összeférhetetlenség is elő­fordul, mert a pénztáros és a könyvelő egyszemélyben intézte a kifizetéseket és el­számolásokat Másutt a tiszteletdíjakból elmulasz­tották az adólevonást,­ illet­ve befizetést. Az említett néhány hiá­nyosság rövidebben úgy is fogalmazható, hogy a lakás­­szövetkezetnél még jelentős, alapvető számviteli­ hibák vannak. E szövetkezeti típusnál a megfelelő színvonalú mun­ka kialakítása — sajátossá­gaira tekintettel — még na­gyon sok odafigyelést, segít­ségnyújtást igényel az el­lenőrző szervektől, az állami törvényességi felügyelettől és az illetékes szövetségtől. Nem utolsó sorban rendsze­resebb, szorgalmasabb mun­kát kell végezni a lakás-, garázsszövetkezetek válasz­tott és megbízott ügyintéző tagjainak, dolgozóinak. Nemes Gyula megyei hivatalvezető 2 Az első negyedévben kezdik Gépkölcsönzés a kistermelőknek Új szolgáltatással kezdi az új esztendőben segítséget a kistermelőknek az AGRO­­KER Vállalat. Az egri és a­ hatvani áfésszel együttmű­ködve a megyeszékhelyen, il­letve Hatvanban kisgépköl­csönző telepet nyitnak. A nyíregyházi és a szolno­ki tapasztalatokat felhasz­nálva az AGROTRÖSZT tá­mogatásával csaknem másfél millió forintos beruházással speciális kisgépekből álló parkot, csehszlovák és olasz gyártmányú kistraktorokat, gépi kultivátorokat és kapá­kat, valamint permetezőgé­peket szereznek be, melye­ket a kiskerttulajdonosok kölcsönözhetnek majd Az első negyedévben kez­dik meg a szolgáltatást azzal a céllal, hogy a tavaszi mun­kákhoz már a legfontosabb kisgépek a megyében lévő kiskerttulajdonosok rendel­kezésére álljanak. 9 - —— ——— 1 AHOL VÁRJÁK ŐKET CI TESZÖU diagnosztikai csoportjairól Műszeres kocsival jár­ják a megyét. Gyakran megfordulnak a termelő és a fogyasztási szövetkeze­tekben, ahol szívesen várják őket. Megvizsgálják a trak­torokat, a gépkocsikat. Ki­váncsiak melyik mennyi üzemanyagot fogyaszt, ho­gyan működik a motor, okoz-e olajszennyeződést? Aztán valamennyi észrevé­telt jegyzőkönyvbe rögzíte­nek. Az ésszerű üzemanyag és pótalkatrészekkel való taka­rékosságot segíti a Heves megyei TESZÖV több mint egy esztendeje létrehozott műszeres, diagnosztikai cso­portja. 1978­ októberében kezdték a munkát és fél millió forint értékű,,műszert vásároltak, melyekkel a leg­­korszerűbb Biesel és benzin­motoros járműveket is rendszeresen megvizsgálják. Mint Novák Zénó, a műsze­­res vizsgáló csoport vezető­je elmondta, 1978 őszén a pétervásári Mezőgazdasági Szakmunkásképző Intézet­ben tanulták meg a műsze­rek pontos kezelését. A leg­több szakmai tapasztalatot azonban a Borsod-Abaúj- Zemplén megyei TESZÖV már működő műszeres cso­portjától szerezték. Az első vizsgálatokat a felsőtárká­­nyi, a bélapátfalvi, a mátra­­derecskei és a bátori terme­lőszövetkezetben végezték. Valamennyi traktort, gép­kocsit átvizsgálták és ahol szükséges volt javaslatot tettek alkatrészcserére és beállították a járművek pontos üzemanyagfogyasz­tását. Harmincnégy termelő, öt fogyasztási szövetkezetnek, valamint az AGROPLAN Repülőgépes Növényvédelmi Együttműködésnek vizsgál­tak gépeket szerződés alap­ján. 1979-ben a tervezett 727 vizsgálatból 613-at elvégez­tek. Különösen a traktorokat és az autókat vizsgálják, hogy mennyit fogyasztanak. Erre van a legnagyobb igény. Ezenkívül­­ megvizs­gálják, hogy a járművek motorjai hogyan működ­nek ? A csoport eddigi munká­ja során nem a legjobb tapasztalatokat szerezte a termelőszövetkezetekben. A műszeres vizsgálatok so­rán megállapították, hogy a traktoroknak mindössze 10 százalékát tartják rend­szeresen karban az üzemek­ben, annak ellenére, hogy nagyértékű gépekről , van szó. Hiányos és sokszor szervezetlen ez a munka, sok gazdaságban még nem hoztak létre szervizszolgála­tot ahol naponta vizsgálnák a gépeket. Pedig ezzel éven­te nagymennyiségű üzem­anyagot és pótalkatrészt takaríthatnának meg. A csoport az elmúlt hó­napokban több termelőszö­vetkezetben végzett eredmé­nyes munkát. Így például Kerecsenden az IFA teher­kocsik fogyasztását pontos beállítással a korábbi 34-35 literről 24 literre, csökken­tették. Társadalmi munká­ban tíz traktort vizsgáltak át és állítottak be a csoport tagjai a jelenleg­­ szűkös anyagiakkal küzdő nagyfü­­gedi Dózsa Termelőszövet­kezetben. Minden megvizs­gált gépről pontos jegyző­könyvet készítenek és fel­hívják a figyelmet, hol kell javítani, alkatrészt cserélni. A legközelebbi műszeres ellenőrzéskor pedig meg­győződnek arról, hogy ja­vaslatukat mennyire vették figyelembe. A műszeres csoport tevé­kenységére az idei évtől még inkább szükség lesz és szá­mítanak rájuk a gazdasá­gok. Az új közgazdasági szabályozórendszer alapján ugyanis emelkedett­­ az üzemanyagok, a gépek, az al­katrészek ára. Az ésszerű takarékosságot segítő mű­szeres vizsgálatok hozzájá­rulnak a költségek további csökkentéséhez. (m. k.) Januárban már kukoricát tárolnak Elkészült az új kápolnai gabonatároló Határidőre elkészült a 6500 tonnás fémsiló Kápol­nán, a benzinkút háta mö­gött. A Heves megyei Gabo­­naforgalmi és Malomipari Vállalat új létesítményében már most , januárban kuko­ricát tárolnak, amely fontos nyersanyaga a szövetkeze­tek akarmánytápellátásá­­nak. Mint Nagy János, a válla­­lat igazgatója elmondta, a Vízügyi Építő Vállalat egri főépítés vezetősége terven felül vállalta a kivitelezést. Példás munkaszervezéssel még­­ az elmúlt év január­jában hozzáláttak az építés­h­ez­ és három hónap alatt elkészítették a gabonatáro­lóhoz szükséges vasbeton­alapzatot. Ezután a Borsodnádasdi Lemezgyár irányításával — mert a fémsilót ott készí­tették —, a dömsödi terme­lőszövetkezet munkásai megkezdték a szerelést. Ké­­­sőbb azonban munkaerő­­hiányra hivatkozva nem ga­­rantálták az új létesítmény határidőre való átadását. Ezért a Heves megyei Ga­bonaforgalmi és Malomipari Vállalat beruházási osztá­lyának dolgozói, valamint a karbantartó üzem Nemecz József szocialista brigádja látva a nehézségeket kom­munista műszakokat szer­veztek.­­ Szabad szombatjaikon és vasárnapjaikon Kápolnán dolgoztak ahol nyolc szere­lő is segített a Szolnok me­gyei Gabonaforgalmi és Malomipari Vállalattól. Az összefogásnak, a közös munkának meg is lett az eredménye, hiszen határi­dőre átadják rendeltetésé­nek a nagyon fontos új létesítményt. Ez a hazai ga­bonatároló építések történe­tében egyedülálló munka volt, hogy kilenc hónap alatt elkészült. Erre még nem volt példa, hiszen az egri, a sarudi és a hevesi fémsilót több mint másfél évig építették. Az új létesítmény hozzájá­rul a korszerű gabona- és kukorica tároláshoz. A VÉGREHAJTÁSON A SOR! Tervek, elképzelések a munkaerő hatékonyabb foglalkoztatására Az MSZMP Heves megyei Bizottsága 1979. szeptember 18-án határozatot hozott a munkaerő-gazdálkodással kapcsolatos feladatok végre­hajtására. A MÉSZÖV no­vemberben írásban módszer­­beni ajánlást tett a megye fogyasztási szövetkezeteiben foglalkoztatott igazgatási ap­parátus és a hálózatban dol­gozók létszámszükségletének meghatározásához. Az ajánlás figyelembe vet­te a szövetkezetek sajátossá­gait, de ugyanakkor szoro­san kapcsolódik a Heves me­gyei Tanács VB munkaügyi osztálya által kiadott mód­szertani útmutatóhoz. Ennek alapján 1979 december 1-ig valamennyi fogyasztási szö­vetkezetnél el kellett készí­teni azt az intézkedési ter­vet, amely magában foglalja a munkakörök felülvizsgála­tának, a munkaerő átcsopor­tosításával összefüggő fela­datokat. Ezek az intézkedési tervek nemcsak a fogyasztási szö­vetkezetekben,­ de a megyei szövetségnél is elkészültek. Belső tartalmukat értékelve megállapítható, hogy azok helyesen, a célkitűzéseknek megfelelően konkrétan hatá­rozzák meg a vizsgálat so­rán elvégzendő feladatokat. Alkalmasak arra, hogy a szö­vetkezet vezetése megfelelő választ kapjon arra, hol, mi­lyen intézkedéseket szüksé­ges tenni a munkaerő haté­konyabb foglalkoztatására, átcsoportosítására. E mun­ka során különös figyelmet fordítanak a központi irá­nyítási szervezet optimális létszámszükségletének­ meg­határozására. Mit tartalmaznak ez­ek az intézkedési tervek? — A központi­­ irányítási szervezet létszámszükségleté­nek felülvizsgálatát, figye­lembe véve a Fogyasztási Szövetkezetek Országos Ta­nácsa Elnökségének a szö­vetkezetek belső mechaniz­mus korszerűsítésének to­vábbfejlesztésére kiadott irányelveket is. — A szervezeti és műkö­­dési szabályzatokban rögzí­tett munkafolyamatok, tevé­kenységi körök felülvizsgá­latát és ennek megfelelően a szabályzatok módosítását. — A belső nyilvántartási rendszer, az adminisztrációs munka egyszerűsítésének, párhuzamosságok megszünte­tésének lehetőségét. — Meglévő főosztályok, osztályok, csoportok szüksé­gességét, összevonását, vagy megszüntetését. — Az egyes munkakörök más munkakörökhöz való kapcsolatát, ezzel egyidejű­leg a minőségi cserék meg­oldását. — Az üzlethálózatban, a* * egy főre jutó forgalom­­ és a helyi adottságok figyelembe vételével a szükséges lét­szám megállapítása. — A forgalom időszakos­­ nagyságához igazodó lépcső­* zetes munkakezdés bevezeté­­­­sét, ezzel a munkaerő ható­ fi­konyabb foglalkoztatását és­ a felszabaduló létszám áteső- •1 portosítását. — Az egyenlőtlen munka-*1 idő alkalmazását. — Teljes munkaidős dol­­­ 1­gozók helyett, ahol ez le­­­­hetséges részmunkaidős dol­­­­gozók foglalkoztatását. — A teljesítmények és az új alkalmazott ösztönzők­ felül­­­vizsgálatát, hatékonyságának­­ növelését. — A kereskedelmi egysé­­­geknek a forgalomhoz job­ban igazodó nyitvatartásá­­nak felülvizsgálatát. Az intézkedési tervek tar­­­­talmazzák továbbá az 1980.­ évben megkötésre kerülő* j kollektív szerződéseknél azA­SZMT által kiadott ajánla­t sokat, illetve annak a helyi* adottságokhoz igazodó meg­­­felelő alkalmazását. A szövetkezetekhez hason­ [UNK]­lóan a megyei szövetség* re is intézkedési terv ké­­­szült. A szövetség elnökei megvizsgálta a MÉSZÖV Ц szervezeti felépítését, tapo­ tás zódását, az egyes vezetői é­s munkakörök indokoltságát A most következő hetekben, a hónapokban pedig vala­mennyi szakterület vezetője­­­ tekinti át a hozzátartozó­­ munkaköröket. Ezeknek az intézkedési ter­veknek az a célja, hogy fel­­mérje az alkalmazott mun­­­kakörök szükségességét, és megállapítsa azokat a terü­leteket, ahol létszám megta­karítás érhető el. Célja to­vábbá, a megtakarítás elé­rését szolgáló eszközök, mód­szerek kialakítása,. ..„annak megállapítása, hogy a fo­gyasztási szövetkezeti mozga­lom mely területén és mi­lyen időpontban érhetői el csökkenés. Természetesen az intézke­dési tervek rögzítik azt is, hogy a végrehajtás során messzemenően figyelembe kell venni a dolgozók érde­keit és keresni kell az éssze­rű átcsoportosítást, illetve az érintett dolgozók részére megfelelő munkalehetőség felajánlását. A tapasztalatok alapján, úgy ítélhető meg, hogy az elkészült intézkedési tervek megfelelnek a vonatkozó irányelveknek, a végrehajtás folyamatosan és jó ütemben halad. És ez így helyes, hi­szen most már a végrehaj­táson a sor! Szabó Lajos No SZERKESZTŐI Egymásra mutogatunk...? A munkaerő-gazdálkodással kapcsolatos megyei párthatározat még a múlt év szep­temberében megszületett. Egyik sarkalatos pontja, hogy a gazdálkodó szerveknek, in­tézményeknek és valamennyi munkáltató­nak szinte azonnal hozzá kell látni a hely­zet felméréséhez, hogy annak alapján minél előbb elkészülhessen a párthatározat vég­rehajtását célzó intézkedési terv. Az új esz­tendő első napjaiban úgy vélem joggal ér­deklődtünk mezőgazdasági, ipari és fogyasz­tási szövetkezeteinkben: hol tartanak e párt­­határozat végrehajtásában? Sajnos a vála­szokból egyelőre nem születhetett jó pél­dákat felmutató írás. Ugyanis nem egy szö­vetkezetben a kérdésre, kérdéssel válaszol­tak: másutt már tettek konkrét intézkedé­seket? Vagy: „Könnyű ezzel kapcsolatban ajánlásokat megfogalmazni, de például, el­­készült-e már a megyei szövetségnél ez az intézkedési terv? Csökkentik-e ott is az apparátus létszámát?" Olyan vélekedéssel is találkoztam, hogy: „Azok a szövetkezetek járnak most jól, akik korábban nem hajtot­ták végre a hasonló tartalmú, a létszámgaz­dálkodás felülvizsgálatát elrendelő határo­zatokat. Ott most van miből csökkenteni, de nálunk így is kevesen vagyunk, mert mi annak idején fegyelmezetten, és komo­lyan vettük a létszámstoppot...” A felvetések némelyikéhez nincs szük­ség komentárra, mert azok önmagukat mi­nősítik. Mert például mit lehet kezdeni az olyan ,",kritikával", amely másokat vesz cél­­ba, olykor — például a megyei szövetségek­­ esetében — nem is megalapozottan. Ami­­ pedig az utóbb idézetteket illeti, azzal elég leh­et vitatkozni, legfeljebb sajnálattal ál­la­pítható meg: valóban úgy tűnik, hogy népi mindig az jár jól, aki végrehajtja „kis fce- szövetkezeti élet0‰ (У

Next