Szövetkezeti Értesítő, 1919 (11. évfolyam, 1-49. szám)

1919-11-08 / 43. szám

43. számi Budapest, 1919 november 8 Cenzúrái/ v^Tf^iliescti. XT. ávfolyam A magyarországi munkás fogyasztási szövetkezesek Hivatalos közlönye Szerkesztőség és kiadó­hivatal , Budapest, VII. Rákóczi-út 42. szám, I. e. Telefon: József 48-01, Jó­­zsef 75-70 és József 75-71. Megjelenik minden hét szombatján дяшаддвяиаяиии A munkás szövetkezet alapelve:KÖZÖS termelés fogyasztás haszon Egyes szám ára szövetke­zeti tagoknak 20 ál­., nem­tagoknak 30 fill. Előfize­tési ára postai szállítással egész évre 30 kor., szövet­­kezeti tagoknak 20 korona. MSzövetkezeti árak:*8 Az eszme terjed s győzni fog. JE szép sza­vakra kellett gondolnunk a minap, hogy a hideg­ esős őszi délelőtt a kenyérért, a lisztért ácsorgók tömegét nézegettük a Szondy­ utca tájékán. A még néhány nap előtt oly türelmesen várakozó, az új rend­szer hitegető ígérgetéseiben bizakodó fo­gyasztók ma már nem oly türelmesek, mint eddig voltak, ma már zúgolódnak és holnap talán már cselekedni is fognak. Aminthogy cselekedtek a proletárdiktatúra idején is, mihelyt rájöttek arra, hogy sorsuk meg­­könnyítését csak egyesült akarattal, a ma­guk erejére támaszkodva érhetik el. Akkor ez a fölismerés mutatta meg tíz- meg tíz­ezer budapesti fogyasztónak a szövetkeze­tünkbe vezető utat és azok, akik erre az útra tértek, mai nap is kevesebb fáradsággal, ki­sebb gonddal, több időmegtakarítással in­tézhetik háztartásuk ellátásának nehéz munkáját. Igaz, hogy a nagy áruhiány leküzdése ma még nem áll teljesen rajtunk. A lisztért a mi boltjaink előtt is százak sorakoznak, többen, mint más üzletek előtt, mert min­denki tudja, hogy az érkező áru igazságos fölosztását csak a szövetkezeti boltokban remélheti. Hogy ott nem tesznek kivételt vevő és vevő között. Hogy pontosabban mér­nek és jutányosabban árusítanak, mint máshol. És ha szitkozódnak is a türelmet­­lenkedők, nem az elárusítók ellen hangzik a panasz, nem a protekciós vevőkre irigy­kednek, hanem oda adresszálják jókíván­ságaikat, ahol tehetnének valamit a fo­gyasztók érdekében, azokhoz, akiknek fonto­sabb a politikai hatalom megtartása, mint százezernyi nélkülöző kielégítése. Ezt tudják a mi tagtársaink. És mert ezt tudják, kitartanak híven szövetkezetünk mellett, bízva abban, hogy hűséges kitartás­sal, közös akarattal le fogjuk győzni azokat a bajokat, amelyek ma még gátat vetnek szövetkezetünk erejének teljes kifejtése elé. Hiszen ahol nincs akadálya a szövetkezeti tevékenységnek, bebizonyosodik, hogy a közvetítő kereskedelem elleni küzdelem gazdag gyümölcsöket terem­ a küzdők ré­szére. Azok az árucikkek, melyek megsze­rezhetők, szövetkezetünk tagjaihoz sokkal jobb minőségben jutnak el, jóval olcsóbb áron, mint az öntudatos szervezkedés elő-,­nyeit még nem ismerő fogyasztókhoz. Ez tény és ez az igazság a mai nehéz megélhe­tési viszonyok között, a gondokkal küzködő munkáscsaládoknak egy kevéssel több élel­met, egy kevés megtakarítást jelent, mely más célra, ruházatra fordítható. Ezt tudja ellenfeleink tábora is és hogy magához édesgesse a helyzetét még föl nem, ismerő fogyasztót, ehhez mérten alkalmazza a fogyasztók félrevezetésére szükségesnek vélt eszközeit is. Ismerjük azokat a cégtáb­lákat, ahol a boltos nevét hiába keressük, helyette „Fogyasztási és háztartási cikkek“-­ ről szól az ajtó fölé akasztott cégtábla. De sok szegény, a garasait féltve számlálgató munkásasszonyt tévesztettek már meg ezek a cégérek, kik csak későn látták be, hogy ha ilyen helyen vásárolnak t­eben gubát cse­getnek.­­ És az élelmiszeruzsorások, ha kel, újabb eszközöket is kitalálnak. A Szondy­ utcában egy hentes kirakatában nagybetűs táblán e két szót olvassuk: „Szövetkezeti árak“. Kell-e még több bizonyíték arra, hogy a szö­vetkezet üzletei, főkép pedig húsüzeme ma a helyzet élén áll! Lám, ez a derék hentes látja azt, hogy a szövetkezet mindenben ve­zet, hogy a szövetkezeti mészárszék a leg­olcsóbb, azért használja ezt a csalétke. Igaz, hogy azért mégis jóval drágábban szá­mít mindent, az áru minősége meg éppen­ megérdemelné az összehasonlítást, de a nem szervezett fogyasztókat mégis becsábítja a­ reklám. Lehetetlen, hogy a szövetkezetünktől tá­vol álló fogyasztótömegek előbb-utóbb na ismernék föl, amit a közvetítőkereskedelem kénytelen hirdetni akarata ellenére is. Ha pedig fölismerik, csak egy lépés választja el tőlünk őket: a tagok sorába való fölvétel kérése. Tagtársaink pedig, akik már ismerik az összetartás előnyeit, a jövőben még na­gyobb odaadással, még nagyobb szeretettel fognak működni szövetkezetünk egyéb üz­letágainak a kiépítésén is, hogy ne csak a húsiparosok ismerjék el, de minden egyes kereskedő tudja meg, hogy amik a tisztessé­ges kereskedelmet az uzsorásoktól megkü­lönböztetik, azok a­­ Szövetkezeti árak.

Next