Szózat, 1923. október (5. évfolyam, 222-247. szám)

1923-10-02 / 222. szám

ma OKTOBER­­ KEDD3 A keresztény ellenzéki szövetség felveszi a harcot a fővárosi választásokon ifcség: heií tísstíísBí » kocóístet sióktól* akik a­ politikát mesterségnek tekintik — A fajvédők politikája a semmi örökkévalóságát szolgálja Friedrich István beszámolója Vasárnap toár a kora délutáni órákban tartalm­as­ tömeg­ hömpölygött a Főherceg Sándor »utcai régi kép­viselőház felé. Az «Kész környéken szokatlan erős rendőri készültség volt látható s az úttest­en lovasrendőr járőrök elúskáltak. Friedrich István beszámolója, amely­re a fajvédő csoport és a keresztény szó­mnál irta párt vezető tagjai is megígérték eljöve­­teliket, négy órára volt hirdetve, de már fél négykor a terepi zsúfolva volt és a karzatok roskadásig megteltek. A rendőrség lezárta a bejáratokat és többé senkit sem engedett be az épületbe. A kim­mlkodtak a gyűlés végéig-meg­töltötték a Sándor­ utcát és környékét. Négy órakor hatalmas ovációktól kísérve érkezett a gyűlés színhelyére Friedrich Ist­ván.­­Vele együtt jöttek Gömbös Gyula, Eck­hardt Tibor, Zsilinszky Endre és Lendvai Ist­ván nemzetgyűlési képviselők. Förster Aurél, a gyűlés elnöke, Anka János a Nép szerkesz­tője és még számosan a keresztény szocialista párt és a Friedrich-párt vezető tagjai közül. A gyűlés Förster Aurél nyitotta meg, aki a következőket mondotta: — Ezt a szelíd fajvédelmet, amit mi végzünk, a kormánynak kellene csiná­lnia. Ha a törvényhozás a régi liberális mederbe esnék vissza, akkor is a gyen­gébbet kellene az erősebbel szemben védelmeznie. De hatvan esztendőn keresztül azt láttuk, hogy az erőseb­bek jogát védelmezte a gyengékkel szemben. Egyre figyelmeztetem önöket: a magyar történelem nagy­jai, a Hunyadiak, Zrínyiek, a Bocskayak és a régi Bethlenek — nem az újak! (Nagy taps!) — nem fogad­tak el ingyenrészvényeket. Friedrich István beszéde — Keresztény Testvéreim! Mikor 1919-ben újjá akartuk építeni ezt a szerencsétlen országot, a ke­reszténység és a nacionalizmus alapjára, helyezked­tünk. Ezzel a két nagyszerű gondolattal indult meg az újjászületés és önök, teljes szívükkel mellénk álltak. Ekkor jött az antantpolitika, mely azt har­sogta fülünkbe, hogy­ leüssünk minél előbb békét, mert a béke kenyeret, külföldi kölcsönt jelent s végre cse­ml. békesség lesz ebben az országban. Az első nemzetgyűlés, mely az általános választójog alapján ült össze, kilencven százalékban keresztény nemzeti alapon oltott. Ekkor ratifikálták a békét, megcsinál­ták a földreformot s azután megállt minden. — Majd felfedeztek egy pénzügyi zsenit, emlékez­nek Hegedűs Lórántra, aki azt mondta, hogy nem­ k­eli külföldi kölcsön, mert ez az ország a maga ere­jéből is talpra tud állni.­­— Jött a második nemzetgyűlés, a megszorított választójog alapján 25­ szovjettaggal. Ez megint össze­került egy többség, mely most Kállay pénzügymi­niszternek helyesel, aki éppen az ellenkezőjét mondta annak, mint Hegedűs Lóránt. És ha az a csoda be­következnék, hogy Kárlay elhagyná helyét és jönne egy olyan pénzügyminiszter, aki megint az ellenkez. Bőjét mondaná, — mert aligha fogja ugyanazt mon­dani — az a többség megint csak helyeselni fog. A „zseniális“ pénzügyi politika — Azt mondják, hogy a kormány azért nem tud komoly munkát végezni, mert egy veszélyes destruk­tív­­társaság, a fajvédők (Éljenek a fajvédők! Óriási taps.)­­megakadályozzák. Ha ez a keresztény ellenzék­­ veszélyes társaság, miért nem semmisítik meg? — Ebben az országban büszke táltoson száguld végig a spekuláció. (Derültség) vigyorogva nős a sze­metekbe, ti bolond dolgozók, mert csak a bolond dol­gozik ebben az országban. (Úgy van!) Mert nem kell más, mint hogy valaki egy-két millió koronát össze­szedjen és kiadja kosztba. Akkor kap érte egy hétre — mondjuk százezer koronát. — Azt hiszem, ennél nagyszerűbb, zseniálisabb pénzügyi politikai még nem­ inemguráltak sehol a világom. (Óriási taps.) Alm­­a bizonyos lovon szá­guldó spekuláció találkozik egy másik lovassal. A másik lovas leveszi a kalapját és köszön, a spekuláció visszaköszön, ők megértik egymást . . . Azon a másik lovon a főtanácsos tar üt. A spekuláció mosolyog, a főtanácsos úr m­egh­ajol, a spekuláció benyúl a zse­bébe és átad n­ek­i valamit. Csak becsületes feltételek mellett fogadjuk el a kölcsönt . A mi pénzügyi bölcseink megállapítják, hogy' •onaötön lesz itt, ha nem jön a külföldi kölcsön. Mi más állásponton vagyunk, mert azt állítjuk, hogy ez a ■nemzet akkor is talpra fog állni, ha már lesz kül­­földi íjíifcsok, ha ixxaSietes és tvfeste főtételek mellett jön az a kölcsön, akkor azt mondjuk, hát jöjjön. De ezt azért hozzák, hogy alátámasszák azt a gazdasági rendszert, mely ma itt uralkodik. Hlinka, Radics, Hitler a destruktívak . Minket azonban nem az érdekel, hogy mit mond Benes cseh külügyminiszter úr. Minket az ér­dekel, hogy­ nemcsak mi vagyunk destruktivok, ha­nem destruktiv­i tót testvérnép vezére, Hlinka páter, a horvát nacionalisták vezére, Bodics (Éljen­zés) és ott van még egy destruktiv Bajorországban, egy mázolósegéd, Hitler. (Éljen!) — Azt akarják velünk elhitetni, hogy aki okos, az hallgat. Ez tévedés, mert van egy betegség, a csendes butaság (Derültség és taps) és a mi hallgató bölcseink ebben a csendes butaságban szenvednek. És ekkor nagy örömmel tölt el, hogy a tudomány­egyetem lelépő rektora, Bársony János (Éljenzés, nagy taps) nem helyezkedett arra az álláspontra, hogy bölcsnek okvetlenül hallgatnia, kell, h­anem oda­­kiáltotta az ő megfontolt búcsúszavát: — Fiuk! tartsatok ki az int­ranzig­ens keresztény nacionalizmus mellett! (Éljenzés. Taps.) Szálljon el Bársony Jánosnak ez a szózata szerteszét az ország­ban és vésődjön bele minden keresztény magyar szivébe és lelkébe. Bársony igazat mondott, Bársony zászlót emelt fel, amelyre milliók azt mondják, hogy Bársonynak igaza van! (ügy van!) Akik a becsület fogalmával könnyelműen bánnak . Azt mondják, hogy végre ebben az országban rendnek kell lenni. De ha azt nevezik rendnek, hogy azok, akik nem dolgoznak és a becsület fogalmával kissé könnyelműen bánnak­, milliárd­okat tudnak összeszedni, akkor vegyék tudomásul, hogy ettől a rendtől mi undorodunk. (Ügy van! Taps.) — Örömmel üdvözlöm azt, hogy a Felvidéken új párt alakult, a zsidó párt. S azt is örömmel üd­vözölném, ha nálunk sem vennének fel a zsidók min­denféle más neveket, hanem kiírnák tisztességgél, becsülettel, hogy zsidó párt. (ügy van!) De vannak rothadt keresztények — ahogy Lendvai barátom szokta mondani — (Éljen Landra­), akik eikiállnak a zsidók, mellé, hogy azoknak ne kelljen kit enniük az igazi cégért. Felvesszük a harcot a fővárosi választásokon — Végül keresztény testvéreim, még néhány sza­vam van a bűnös Budapestről. Nemsokára eldől ennek a városnak a sorsa. Itt csak figyelmeztetni óhajtok mindenkit,­­hogy sajátságos destruttiv állás­pontnak vajt ebben a kérdésben. Itt azt mondjuk, hogy Budapest, nemcsírje a főváros lakossága, hanem egész Magyarország szíve, egész Magyarország fő­városa. És ez a főváros Köz Nép-Európa szemét­erakodó helye lett. (Derültség.) Éppen olyan elemek kerültek felszínre, itt, akik a keresztény nemzeti gondolattal ellen­tétben állanak. De vigyázzanak. Budapest, a mi fővárosunk és barátaim nevében is kijelentem, hogy a keresztény ellenzéki blokk a fővárosi vá­lasztásokon is fel fogja venni a harcot a leg­int­ranzig­ensebb, a legracionálisabb állásponton. (Éljenzés és taps.) Nem fogunk tűrni semmiféle meg­alkuvást. A „Pubi“ — Még csak azn­ak akarok kifejezést adni, hogy mi azon furcsa álláspontom vagyunk, hogy közéleti férfiak, magas állami funkcionáriusok nem fogad­hatnak el senkitől semmiféle kedvezményt. Mi ezt súlyosan ítéljük meg s nézetünk szerint az ilyen uraknak azonnal félre kellene állatok a közélet te­réről. Elképzelhetetlennek tartom, hogy felelős ál­lásban levő férfi a sógorát nevezze ki. (Felkiáltások Bubi!) Mi ezt tűrhetetlennek tartjuk». — Befejezésül kérem önöket, tartsanak ki to­vábbra is féltettünk, hogy az utóbbi négy év alatt megtettük kötelességünket s ezt megtesszük a jövő­ben is. Isten áldja meg önöket! (Hosszantartó óriási éljenzés és taps.) Ezután Gömbös Gyula szólalt fel. — Mint egyik alföldi város novzestgyűlési kép­­viselője, meghatottsággal állok itt Budapest választó­­közönsége előtt, mert arról szeretném ezt a közönsé­get is meggyőzni, hogy arra a keresztény tájvé­delmi egységre, melyen a falu dolgozik ,­a mi vezeté­sünk alatt, elsősorban ennek a fővárosnak nem szük­sége. A keresztény és zsidó intravirgenista lóg egymással szembenállói . Ma, mikor e csonka ország naponk nyolcad részét­­teszi ki a főváros lakossága,­­wíwtenc van arra, hogy a magyar lakosság másik, itt*sryw rabb, « fővárosi liberáliam­iszet hevesbe mjtotató része összefogjon azzal a keresztény táborral,­­mely­ ebben­­a fővárosban folytat elszánt báróért * kom»­­­tény lobogóért. Ebben a fővárosban nem a kompro­misszumos politika, fog dönteni, hanem a i­sóét intem*-} . igengia. fog egymással szemben állni: a, zsidó- és ír keresztény fajvédelem. A nemzet örökkévalóságáért csinálunk politikát . Azok a politikusok, akik itt­ kompromismmmc*­középutat keresnek, tévúton járnak. A Szefi* delem gondolata ma már vili aggandó­ai. 4. tájvédelem gondolata aktualitásánál foltva minden más politikai gondolat felett áll. Az * nemzet, amely jövőt akar, amely biztos akipokeni akarja tudni ezeréves múltjának foly­tatását, *w semmiféle nyugatról becsempészett, cat n­estet »­­köleseiben megmételyező politikai irányokat trom' fogadhat el. Mi nem magunkért csináljuk a politi­­­kát, nem egyes érdekcsoportokért, hanem at pemgué örökkévalóságáért. Nem ismerjük az osztálykülönbségeket — Azt kívánom bejelenteni Budapest népe, dicst, hogy elszántak vagyunk a harcra, fegyek­mezett ma­gyar tömegekkel ki akarjuk vívni a nevezett csu­n-’ diadalát, hogy nem ismerjük a megalkuvást Se semmiféle, földi erővel bennünket utunkról letendeni nem lehet. — Nem ismerünk társadalmi osztálykülönbséget, akinek erejében magyar vér csörgedez, aki magyar szülőktől származik, akinek ősei ezen a földön éltjeik, enért meghaltak, azok, tekintet nélkül arra, hogy kunyhóban vagy palotában születtek, egyformán testvérek. (Úgy van! Taps.) Elsősorban a megalkuvók­a­ Hon kell küzdenünk .• Nemcsak az a faj áll utunkban, amely­ek­en küzdünk, hanem elsősorban azok, akiknek vonatko­zásai volnak­, különösen­ materiális téren esed­et fajjal. Támadásunk elsősorban ezek ellen kell hogy irányuljon. Mert az a nemzet, az a faj, mely nem tud önmagában rendet teremteni, mely nem­ tudja a salakot önmagából kivetni, nem bír életképességgel. Ezért mi elsősorban azok alléit, fogunk küzdeni, akik a mi sorainkban a megalkuvást hirdetik. A mai nemzedéknek történelmi feladata megtisztítani a ma­gyar közéletet azoktól, akik a politikát­­mesterségnnk tekintik. A belső kérdések ma a legfontosabbak . Önmagamba szállok és kérdezem, helyes úton járok-e. S ha a magyar fajvédelem elveit helyesli be Pázmány Péter tudományegyetem egyik büszkesége. Bársony János, ha helyesli a a magyar ifjúság, a magyar dolgozók tömege, akkor én azt mondom minden okoskodás és rabulisztika dacára, hogy az az út, melyen mi járunk, a nemzet biztos jövőjé­nek útja. (Úgy van!) — Bethlen István miniszterelnök körrel,a szom­szédi viszonyról és a külföldi kölcsönről beszél. Én az elsőt, anakronizmusnak tartom. Olyan helyzetben vagyunk, melyben a belső kérdések egyelőre a leg­fontosabbak. — Kérdezem, milyen incidensek volta­k itt is men fenséges nagyképűség, akár a kisantantnál mondjuk, akár nálunk.­­ Elsősorban magyar belpolitikát kell csinálni és csak egészséges, regenerálódott nemzet­ testtel Lehet történetei feladatok elé állami. Németországot jelen kaotikus helyzetébe a helytelen tessék-lássék belpo­litika hozta. Ahelyett, hogy ott is felismerték valna a politikai körök az egyedüli mentséget, a nacion­aliz­­mushoz való visszatérésben — a nyugati eskn­tektől el­vakítva — olyan politikát inauguráltak, mely ennek éppen az ellenkezőjét tette. A kölcsön és az ellenőrzés — A miniszterelnök úr igen fontos nyilatkozatot tett (olvassa): „Hangsúlyozom, hogy a rendelendő kérdések közt nem szerepelt mert nem is szerepelhet­­ olyan politikai természetű ügy, mely akár nekünk, akár valamelyik szomszéd államnak belügye“. — Helyeselni kell azt a szándékot, hogy a külföld a magyar ügyekbe ne nyúljon bele. Csakhogy ezzel ellenkezik a nyilatkozat másik része, amely a köl­­cs­önről szólva kilátásba helyezi az ellenőrzést, tehát egy külföldi megbízottnak belügyi ténykedései. Az ellenőrzés bekapcsolását a kölcsön kérdéséi, tehát helytelennek kell tartatnom­. De van még egy nyitott kérdés: a kisebbségek kérdése. Ezt a kérdést a kispataut nem tekintheti saját belügyeinek, ez a békeszerződések értelmében nemzetközi kérdés to­vábbra is és így elsősorban magyar k­érdés is. A­ nemzeti kisebbségek védelmét különösen ki tud lott volna emelni a miniszterelnöknek, hogy ez ütem­­fe­lesleges vitáknak, de főképpen veszélyes félreérté­seknek elejét vegye.­­ Azt mondják, helytelen a keresztény eltevüsk­­nek az az álláspontja, hogy eleve elzárkózik a kül­földi kölcsöntől. Mi azonban csak olyan kölesimlőt zárkóztunk el eleve, mely súlyos belpolitikai k­övet­­kezményeket von maga után. Mi olyan kölcsönt® nem zárkózunk el, mely jóindulatú és kizárólagosan a megoldatlan európai gazdasági problémák maga­sabb szempontjából adatik az országnak: k­omoly, problémák egyike kell, hogy legyen Magyarország gazdasági talpraálllása, mindén külső portinait, big* folyás kizáráséval, Ágostban mi­art»!­Sss ank, «es

Next