Szózat, 1925. november (7. évfolyam, 247-271. szám)

1925-11-01 / 247. szám

1925. november 1. vasárnap Világostól Trianonig Pethő Sándor könyve Iris. vitéz Bajcsy-Zsilinszky Endre Vannak borok — nem mindig a tüzükkel és szesztartalmukkal ki­tűnők — amelyekről azt szokás mondani: itatják magukat. Pethő Sándor könyve „Világostól Tria­nonig“ — olvastatja magát. Vér­beli publicista műve e könyv, aki­nek kisujjában van az események össze­f­og­l­alá­s­á­n­a­k, csoportosításá­nak, reflektorokkal való bevilágí­­tásának s az előadónak művészi készsége s aki amellett a magyar históriában, annak útvesztőiben is, talán legjáratosabb újságírója csonka országunknak. Történelmi távlat­érzéke szinte páratlan a magyar újságírásban, könnyen és biztosan tájékozódik a nagy és kis események zűrzavarában. A publi­cisztikán túlmenő történelmi fel­adatot, melyet könyvében maga elé tűzött, mégsem tudta igazán meg­oldani, mert ehez hiányzott a­ kellő belső tárgyilagossága és az ítélet­nek az a rendkívüli biztossága, mely éppen a tegnap történelmé­nek összefoglalásánál, az élmény vagy félig élmény helyes történel­mi beállításánál elengedhetetlen föltétele a teljes sikernek. A feladat amúgy is majdnem megoldhatatlanul nehéz, vagy publicista valaki, úszik a maga egyéni módján az élet vizein, hul­lámhegyre fel, hullámvölgybe le, az események forgatagát, a sze­replők személyét a maga egyéni vagy pártszemszögéből figyeli, többet néz előre, mint hátra, a „kellene“ jobban érdekli, mint a „volt“, vagy történetíró aki egé­szen ki tudja szakítani magát az eseményekből s minden erejét, még szenvedélyét is a „hogyan volt“ keresésébe önti. A publicista aktív politikus, Pethő Sándortól tehát nem lehet rossz néven venni, hogy a ma és a tegnap történetének írásánál a benne élő publicistát nem­ tudta könnyűszerrel bicska módjára összehajtogatni és a mel­lényzsebébe tenni. A teljes tárgyi­lagosságnak ezt a természetes hiá­nyosságát talán némileg kiegyen­súlyozhatta volna egy deák­ fe­re­nci agyvelő csodálatos ítélőké­pessége, de éppen ez az, amiben Deák Ferencet hatvanhét óta még legnagyobb politikusainknak sem sikerült meg sem közelíteniök, ho­gyan sikerülhetett volna ez Pethő Sándornak. A könyv antiliberális világ­­szemlélete, a forradalmak és ellen­forradalom tanulságainak leg­alább részben való beépítése az új magyar történelem fogalmazásá­ba, csábít a Szekfű Gyula „Há­rom nemzedék"-ével való össze­hasonlításra. Szekfű a vérbeli történetíró, felsőrendű publicisz­tikát nyújtott könyvében, ez sike­rülhetett és sikerült is neki: Pe­thő, a vérbeli publicista történel­met­ akart írni s ez a dolog ter­mészeténél fogva csak félig sike­rülhetett. Kifogástalan benne a magyar életnek és történetnek a honfog­lalástól Világosig messze távlat­ból való összefoglalása, de leg­szebb és leggazdagabb Világostól a­ kiegyezésig terjedő részlet. Odáig ugyanis nem, vagy csak alig észrevehetően játszik bele az események leírásába az Andrássy­­párti publicista politikai pártál­lása, ami a kiegyezésre következő magyar történet megírásában a műhez való időbeli közeledés arányában zavarja meg a szerző történetírói tárgyilagosságát. Az Andrássysta­­pártállás olyan mélyen gyökerezik Pethő politikai írói egyéniségében és működésé­ben, hogy az kivetül­ visszafelé a kiegyezésig arra az egész vászon­ra, amelyen a® eseményeket érde­kesen, színesem, sokszor szelleme­sen leperegtek előttünk. Kezd­i ott, hogy eltúlozza az idősebb Andrássy Gyula egyéniségének és történelmi szerepének méreteit. Amint az ifj. Andráss­y Gyula kü­lönben rendkívül érdekes- és finom diplomácia-történelm­i művében „Bismarck und Andrássy“ ott van mindenütt a nyoma a fiúi szeretet, csodálat és büszkeség nagyító len­cséjének, akként üt ki Petimből a hűséges fegyverhordozó elfogult­sága mindott, ahol és ameddig az Andrássyak, az ő híveik és az ő ellenfeleik tesznek, vesznek, mo­zognak és mozgatnak. Megpróbál küzdeni ez ellen az eredendő elfogultsága ellen, igyekszik igazságot is szolgáltat­ni több helyen a Tiszáknak, de ke­vés sikerrel. Nem vitatja ugyan el Tisza Istvántól az emberi nagy­ság bélyegét, mégis az arc­kép, a­mely róla tolla alól kikerült, va­lóságos giccs. Ahogy pedig a Ti­szák nyakába varr­ja a felelőssé­get a liberalizmus túl­lengéséért, a zsidóság gazdasági és kulturális előnyomulásáért, a magyar köz­élet komim­­álódásáért, az már egyenesen a koalíciós korszak egyoldalú frazeológiáját juttatja az olvasó eszébe és éppenséggel nem válik sem a könyv, sem írója történetírói hiet­képességének ja­vára. A „Magyarság“ Petim könyvé­ről írt vezércikkében nem is csi­nál titkot belőle, hogy ez a mű a magyar Gironde története akar lenni, értvén magyar Girondeon gróf Andrássy Gyulát és párthi­­veit. A trópus azonban erősen sán­tít: Andrássyéként csak abban az egy vonatkozásban lehetne ma­gyar Gironde-nak mondani, hogy nála sokkal aktívabb jobboldali és baloldali erők között mindig na­gyon elméleti és nagyon passzív álláspontot képviselt, közjogi és esztétikai finomságokkal pótolván a tetterőt és a lendületet. De a francia Gironde egy mér­sékelt és mérséklő forradalmi re­formpárt volt, Andrássyék pedig sohasem képviseltek akár közjogi, akár­ külpolitikai, akár gazdasági­­ vagy szociális vonatkozásban át­­­­fogó reformprogrammot. Petim­­előadásából az lehetne a­­felülete­sebb olvasó benyomása, mintha Tiszát és Andrássyt politikai vi­lágnézetben, a magyar bel- és kül­politikai alapvető problémáiban egy világ választotta volna el, mintha az „ókonzervatív“, „reak­ciós“ és „merev“ Tisza Istvánnal szemben Andrássy egy messzete­­kintő és országmentő, minden irányban rugalmas és minden irányban felkészült nagyszabású reformpolitikát képviselt volna. Holott apró eltérések a választó­jog kérdésében s Andrássy kato­nai részletvívmány programul­­a volt úgyszólván kisebb taktikai kérdésektől eltekintve köztük az egyedüli tárgyi válaszfal. A köz­tük tátongó szakadékokat tehát túlnyomórészt­ csak személyi ellen­tétek áshatták, ne beszéljünk most róla, melyikőjük kezében volt a nagyobb ásó. El lehet-e képzelni, hogy ilyen méretű Programm és módszerkü­lönbségek, ha az Andrássy oldalán érvényesülnek, lényegesen máskép alakíthatták volna az ország sor­sát ? Ami Tisza István nagy törté­nelmi tévedése volt s amit Pethő­­zintén a Tisza István „tartozik“ rovatába rá, hogy t. i. a magyar Parlamentarizmus jelentőségét túl­becsülte s a parlament gyógyulá­sától az ország gyógyulását vár­ta, ezt a felfogást úgyszólván minden magyar politikus együtt vallotta Tiszával, Andrássy is, ha nem is mondták­ ki. A politikai és gazdasági libera­l­izmus bűnei­ért sem Tisza felelős, hanem az egész magyar nemzet s az egész magyar közélet. A liberalizmus­ levegője volt a magyar közélet­nek s nem egyik-másik politikus programmpontja. ÉPP így alapvetően hibásnak tartom Pethőnek azt a kritikáját, melyet Tisza István Olaszország-­­gal szemben való háborús állás­­foglalása körü­l gyakorol, mond­­ván, hogy Tisza ellentétben Andrássyval, ellenezte 1915-ben az Olaszországnak semlegessége fejé­ben adandó területi engedménye­­­ket. Mennyire nem lehet Tiszát, legkevésbé sem okolni az olasz há­ború kitöréséért, legjobban bizo­nyítja az, hogy Olaszország meg­kapta végül is az összes kért terü­leti engedményeket, mégis a hábo­rút választotta. Éspedig azért vá­lasztotta a háborút, mert ismervén az osztrák­­birodalmi politika olaszgyűlöletét és a kii­rthatatlan olaszellenes beidegzettségét, nem­­ számíthatott a területek meg­tartására egy német-magyar-osz­­trák győzelem esetére. Ha tehát hiba történt Olaszországgal szem­ben, azt évtizedekkel ezelőtt, sőt egy félévszázadon át állandóan az egész osztrák-magyar külpolitikáé követte el, nem Tisza István. S míg Pethő Sándor Tisza Ist­­ván váljaira egy világnyi felelős­séget rak, addig­ — miért, miért nem — Károlyi Mihály keshedt vádairól leszed egyet-mást abból a felelősségből, m­­el­int egy egész nemzet lelkiismerete rakott rá. Ha­ nem is menteni, de magyarázni­ próbálja Károlyi pályáját s elő-­­adásában az egész októberi forra­dalom példátlan koncepciótlansá­ga, belső és eredendő nemzetlét-, ? fensége, gonoszsága és zsidósága nem bontakozik ki a maga teljes­,­ségében. Az pedig, ahogyan a ke­resztény irányzat valóban szomé­­­rú és nagy eredményekben való­ban szűkölködő hat esztendejét eli­­ntézi s amint az antiszemitizmus­ban szűkölködő hat esztendejét el­sőt az integritás szempontjából, veszedelmes voltát beállítja, olyan­­súlyos politikai tévedés é­s balfo­gás, amelyre nem lehet eléggé éle­sen rámutatni s mely ellen a ke­resztény és fajvédő politika sikere érdekében nem lehet eléggé tilta­­kozni. "­­! Olaszországból hazaérkező huszonhárom hősi halott fogadása a Keleti­ pályaudvaron (A Szózat tudósítójától.) Ma délelőtt tizenegy órakor a Keleti pályaudvar érkezési oldala előtt levő térségen nagy katonai pom­pával fogadtak a katonai hatósá­gok huszonhárom hősi halottat, akiket, idegen földben való hosz­­szú pihenés után, tegnap szállítot­tak haza a fővárosba. A huszonhárom ravatal előtt félkörben hatalmas lánggal lobog­tak a kandeláberek és a ravata­lok előtt a magyar királyi hon­védségnek a díszszázada és a bu­dapesti államrendőrség díszszaka­sza vont díszőrséget. Háromnegyed tizenegy után egymásután érkeznek kocsikon a gyászünnepség előkelő résztvevői. Megérkezik a kormányzó képvi­seletében Ludvig György altá­bornagy,­ a kormány képviseleté­ben gróf Csáky­ Károly honvédel­mi miniszter, a katonai hatóságok részéről Jánky Kocsárd lovassági tábornok, vitéz báró Than Károly altábornagy, vitéz Nagy Pál gya­logsági tábornok, báró Hasas Sa­mu honvédelmi miniszter,­ vitéz Stréter István nyugalmazott hon­védelmi miniszter, vitéz­­báró Szurmay Sándor nyug. honvédel­mi miniszter. A nemzetgyűlést Scitovszky Béla elnök képviselte. Pontosan tizenegy órakor érkezik előkelő K­intón József királyi her­ceg feleségével, Auguszta királyi hercegasszonnyal, közvetlenül utánuk dr. József Ferenc királyi herceg feleségével, Anna királyi hercegasszonnyal. Ekkorra már az egész teret fél­kör alakban körülfogja az érdek­lődő közönség tömege. Az előkelő vendégek, a hozzátartozók számá­ra a gyászdrapériákkal feldíszí­tett pályaudvar eresz alatt fentar­­tott helyen együtt van a hazaérke­ző hősöket fogadó díszes gyász­ünnepség előkelő közönsége, köz­­tük az összes budapesti diplomá­ciai és követségi testületeknek a képviselőivel. A könnyű szélben füstölve ég­­nek a nagy lánggal lobogó fák­lyák a huszonhárom hősi halott koporsói előtt. Az Olaszországból hazaszállított, elporlott hősök a következők: Tárkányi J. Róbert főhad­nagy, Székely Ödön hadnagy, ,, Zboray Gyula hadnagy, Steiner Géza hadnagy, Adler-Rácz Ká­roly zászlós, Forstinger Géza zászlós, Szilágyi József hadap­ród, Gömörtz­­Jenő önkéntes őr­re­zü­­ő, Körmendy Gerő venteri kari alezredes, Petenyei Hantheth­ Béla százados, Gyimóthy Aladár­­ főhadnagy, Fekete Jenő főhad­nagy, Kheuz Kálmán főhadnagy,­ Huszár László hadnagy, Nagy Elemér hadnagy, Varjas József,­­ zászlós, Nyilas József­ zászlós,­ Horváth Ferenc zászlós, Thuró­ó­czy Ferenc zászlós, Kppjár Jó­­­­zsef hadapród, Balogh Zoltán őrmester, Herényi József tüzér. • Tizenegy óra után néhány perc-1 cél megkezdődik a gyászü­nnepség, a m. kir. honvédség gyalogszáza-f (rának tisztelgésével. Mintha egy­ jelre történne: a tisztelgés után megszólalnak Budapest összes­, templomaiban a harangok és kö­vetkeznek az ünnepi beszédek. A­ keresztény egyházak püspökei mondottak magasröptű gyászbe­­­széd­eket. Az­­ünnepi beszédek­ után újból tisztelgett a kivonult­ díszszázad, majd a gyászinduló hangja mellett a Budapesten elte­­metendő hősi halottakat a halak­,u­taskocsikra, a vidékre szállítandó hősi halottakat Igedig a Keleti-pá­lyaudvar halottaskamrává átala­kított helyiségébe vitték. Az imn-i népség a díszszázad sortüzéül fe­­­jeződött be. áTacár

Next