Sztár Sport, 2008. október-december (11. évfolyam, 40-52. szám)

2008-12-03 / 49. szám

S­ébastien Loeb a rali-világbajnokság történetének legsikeresebb pilótája, zsinórban nyert öt világbajnoki címének, és 46 WRC-futamon aratott győzelmének nincs párja a sportág his­tóriájában. A február 26-án a 35. születésnapját ünneplő francia sztár - ri­válisai legnagyobb bánatára - még nem szándékozik visszavonulni, de azért szívesen tett kitérőt egy tesztelés erejéig a Forma-1-be. Loeböt az ötödik világbajnoki címe megünneplésére invitálta Barcelonába, a Circuit de Catalunya aszfaltjára a Red Bull Racing istálló, melynek közös támo­gatója van a francia pilóta ralicsapatával, a Citroennel. A klasszis nem először ült Forma-1-es autóba, tavaly decemberben kipróbálhatta a Renault istálló autóját és a silverstone-i pályán a Red Bull Racing kocsiját is hajtotta már. De a mostani spanyolországi teszt különlegességét az adta, hogy nyilvános gyakorlás volt, tehát más istállók pilótái is köröztek a ringen, alkalmat adva a köridők össze­vetésére. (Bár az összehasonlítás nem lehetett egészen mérvadó, hiszen volt csapat, amely már a következő Forma-1­es szezonra előírt új szabályoknak meg­felelő slick gumikat, vagy a KERS beépítését, vagy az új aerodinamikai ele­meket, szárnyakat próbálgatta. Daniele Casanovát, a Red Bull ver­senymérnökét mégis lenyűgözte Loeb teljesítménye: „Kellemes meglepetésre számítottam tőle, és megkaptam. Mi­után beült az autóba, egyetlen hibát sem követett el. De nem csak körözge­­tett, noha szórakoztató egy olyan pilótával dolgozni, mint Sébastien, azért hasznos munkát is végeztünk. Az új gumikat például csak kétszer, háromszor próbáltuk ki eddig. A célunk egy normális teszt volt, ő pedig jó teszttempót diktált, kockázatok nélkül." Sébastien összesen 82 kört futott az RB4 modellel, legjobb körideje 1:22.503 perc volt, ami 1.740 másodperccel ma­radt el az aznapi teszten legjobban telje­sítő japán Takuma Sato idejétől, és a 17 versenyző közül a 8. legjobb időt jelen­tette. „Nehéz pontosan megítélni a tempóját, de úgy saccolom, Sébastien valahol a középmezőnyben foglalt he­lyet, ami eléggé lenyűgöző" - nyilat­kozta Casanova. A nagy élményt jelentő teszt, és a ki­váló teljesítmény dacára Loeb nem tartja valószínűnek, hogy valaha is a raliautót Forma-1-esre cserélje. „Talán túl öreg vagyok már. Ha erre akartam volna ad­ni a fejem, akkor már évekkel ezelőtt gondolnom kellett volna a váltásra. Er­re a tesztre azért került sor, mert a Red Bull felajánlotta a lehetőséget. ” A fran­cia sztár kifejtette, hogy a legnagyobb kihívást a helyes féktávok megtalálása je­lentette számára, de ha több idő állt vol­na a rendelkezésére, tovább farag a kör­idején. „Úgy érzem, még gyorsabb le­hettem volna, de nem fogom azt mon­dani, hogy egy teljes másodpercet ja­vítottam volna, mert ez nem igaz. Kétségkívül voltak területek, amelye­ken folyamatosan fejlődtem, főként a féktávokon. Néha túl korán fékeztem, máskor túl későn. Szerintem ez a leg­nehezebb azoknak, akik először vezet­nek az F-1-ben. A többi nem túl vé­szes. Előzetesen tanulmányoztam néhány videofelvételt, ami sokat segí­tett olyasmikben, mint az ideális ív megtalálása. ”

Next