Tér és forma, 1933 (6. évfolyam)

VI. évfolyam, 4–5. szám - Rimanóczy Gyula: Az új városmajori róm. kath. templomról

egyedüli színes, nagy üvegablakok, lenyűgöző hatásúak. Kiváló fiatal építészünk, a tervezőnek Árkay Bertalannak felesége, Sztehló Lili csodá­latos fantáziájának és zseniális művészetének kincsei ezek az ablakok. Ez az igazi színes ab­lak. Mozaikszerűen, ezer és ezer ragyogó színes üvegből összeállítva. A szentélyben Jézus szíve és Szentlélek képe van, a hajóban az összes magyar szentek képei, melyek közül most az első, Szent Erzsébet életét ábrázoló kép van el­helyezve. Ez a templom képe nappal. És este, mintha más templomban volna az ember. A színes ab­lakok eltűnnek és érvényesül a csodálatosan el­gondolt, sok rejtett világítási effektus. Különö­sen szép a Szentélyben felragyogó Szentlélek­galamb szimbóluma és a mennyezetvilágítás. A szép színes képek most kifelé világítanak és hatnak. Ez a kivilágított templom megállítja az arra járó, siető embert, magához vonzza és prédikál neki a magyar szentek dicső életéről, a magyar géniusz halhatatlan virágairól. Modern templom a városmajori, de nem utánzata a külföldi modern épületeknek, hanem vonalvezetésében, egész belső hangulatában és díszítő pompájában érvényesül a magyaros lé­lek és egy fiatal, igazi nagy, Istentől ihletett művésznek, Árkay Bertalannak áhítatos, szere­tettel s lángoló buzgósággal teljes lelke­s mű­vészi egyénisége. Kriegsau Emil, plébános. AZ ÍJ VÁROSMAJORI ROH. KAT. TGilIPLOlflRÓL TERVEZTE: ÁRKAY BERTAI,A­ Amíg hazánkban a profán építészet terén, rövidesen 10 évi küzdelemteljes, de eredményes harcok után a korszerű, a „ma" emberének szánt építészet didalmasan tör előre, addig az egyházi építészetben csekély kivétellel az el­múlt idők stílusainak sokszor szolgai, de leg­többször meg nem értett és sikerületlen után­zásai domináltak. Midőn külföldön megjelentek az első korszerű egyházművészeti alkotások, az új idők parancsszavát megérteni nem tudók el­nevezték bolsevista-, kommunista­ stílusnak ezt az új építészeti formanyelvet, valami szörnyű megszentségtelenítést láttak abban, hogy Isten hajlékául egyszerű, cirádáktól, gipsz- és egyéb olcsó, talmi dekorációktól mentes, pusztán a nagy, sima formákra törekvő templomok épül­jenek. Az elmúlt 10 esztendő, mely a templom­építészet terén hazánkban, de különösen Buda­pesten igen termékeny időszak volt, csekély kivétellel a kontár eklekticizmusnak biztosította a teret. Jól eső, igaz nagy örömünkre szolgál, hogy jelen cikk keretén belül megemlékezhe­tünk egy újabb alkotásról, mely hivatva lesz az új és korszerű egyházművészet körül a mester­ségesen támasztott ködöt eloszlatni. Semmi sem fejezi ki pregnánsabban különböző korok változó világszemléletének képét, mint az egyházművészet. Az ó­keresztény, román, gót, renaissance, barokk, stb. kor egyházművészete, templomépítészete vájjon nem adta-e mindenkor legkifejezőbb képét korának? A mai lélek-ember a maga szigorú, fegyelme­zett, aszkétikus beállítottságával nem ok nélkül vonzódik a szigorúan tárgyilagos, korszerű for­mákhoz az egyházművészetben is. Az ember önmaga felé fordul, a lélekboncolás és elemzés mellett a reá rakott cifraság, emberi cafrang l­­omlik, mert szögezzük le, miről is van szó: be kell látnunk, hogy az emberiség merőben más vallásosság felé halad, mint ahogy az eddigi liberális világszemléletek irányították. Az el­múlt időkben sokszor túlzottan látványosságra alapított vallási megnyilatkozások ma sokkal bensőségesebbekké, spirituálisabbakká válnak. A modern katholikus lélek a Dasonville-k és Muckermann-ok, a Mauriac-ok, Werfel-ek és Undset-ek lelke, idegenül érzi magát a feudá­lis pompában ragyogó templom-interieur-ökben; szeme a sok ragyogás, a rengeteg címer, feszton, konzol és oszlopfő, arany- és márványutánzatú olajjal mázolt fa- és gipszalkotmányok között csak keresve, mintegy teljesen lényegtelenné degradáltan,­­ találja meg a keresztet. Ott a Staffage sokkal gazdagabb, a keret deko­rációja sokkal jelentősebb, mint a benne levő kép, az ornamentika fontosabb, mint az archi­tektonikus felépítmény,­­ holott az egyedüli lényeg a katholikus templomban az oltár és az a köré formált tér. Ez a tér monumentális, tö­kéletes arányú, a célnak megfelelő, hatásában lenyűgöző és egyben felemelő kell legyen. Mily szerencsések a városmajori templom karcsú pillérarányai, rendkívüli monumentalitása! Ez az egyszerűség nem elriasztó, ez az egyszerűség elvág a hivalkodó külvilágtól, koncentrálja gon­dolatainkat, fegyelmez és irányít. Ez az új vi­lágszemléleten nyugvó korszerű egyházművé­szet nem jelenti azonban azt, hogy a szigorú, puszta anyag dominálóan elnyomja a művésze­tet. Az anyag a lelket soha le nem győzheti, az egyszerűségre és tárgyilagosságra való törekvés nem öli ki a lélek megnyilatkozását, a művészet érvényesülését. A lélektelen alkotás soha nem lehet szép, soha nem lehet kiegyensúlyozott. Akár tudatosan, akár tudat alatt, az esztétikai hatásokra való törekvés mindig érvényesülni fog, mert ahogy a lélek soha meg nem halhat, úgy a művészet sem szűnhet meg soha. Az épí­tészeti anyagszerűség keresése az igazság kere­sése, az igazságé, mely vajúdó századunkban 103

Next