Tér és forma, 1933 (6. évfolyam)
VI. évfolyam, 6. szám - Kende Ferenc: A kereskedelem és ipar építészetéről (III.)
fülkék mellett egy pár ügyes, ötletes, reklámszerű és művészibb bemutató fülke is. A hiba ott van, hogy a múlt század gondolkodásmódjai szerint épült csarnok nem tud összehangolódni az új feladattal. A szükségességből szervesen felépített kiállítási terület és csarnoksor kellene, főútvonalak, szakcsoportok, a helykiosztás, a világítás, szellőzés okszerű elrendezésével. Oly területen, ahol a fejlődést nem kötik a park úthálózata és fái (bármenynyire hangulatos ez a környezet). Még a központi épület sem az örökkévalóságnak épülne és nem önmagáért. Könnyen és áldozat nélkül fejleszthető mag legyen. Bizonyára nem lenne kupolája és elmaradna a sok homlokzatsallang. A régi csarnok vastető-szerkezete komplikált, erősen felbontott idomai miatt formailag is zavaros hatást ad a belsőben. A ritmus nélküli ablakfelületek a nagyvonalú fényelosztást lehetetlenné teszik. (Átmenetileg valami fényszűrő: a tetőszerkezetet takaró molinószerű anyag, vagy üvegtető segítene.) Az új csarnok a programmot a legegyszerűbb alakba öntené. Tehát a kiállításnak, építészi, nyugodt hátteret biztosítana. A szerényebb cégek részére adna kész fülkét, de megvolna a szabad alakítás lehetősége is. A jól szervezett, a rendszeres, általános kiállításelrendezés keretén belül az építészi nyugalom vágya sem az egészben, sem a részletekben nem élheti ki a változatosságot. A reklámépítészeti tervező számoljon azonban a helyi adottságokkal, tömegméreteit az útvonalszélességhez, a távolhatás lehetőségeihez szabja. Számoljon a hatcméretekkel. 2 m-ig a járókelők takarnak el mindent, szűk utcában az égbe helyezett feliratot senki sem látja A legszembeötlőbb a 2 és 3. magasság közötti IV Budapest Bécs autóbusz Fotoriport A Stihiner csokoládégyár egyik pavillonja Tervezte: Kende Ferenc Foto: Seidner Nikotex Tervezte: Vince Márton Foto: Seidner