Tér és forma, 1934 (7. évfolyam)

VII. évfolyam, 9. szám - Déman Pál: Új házak – Új építés?

párkányt?) Téglafalakból szervetlenül kiharapott sarok­ablakok. Következetes szerkezeti gondolatok helyett költséges és csúnya kiváltások seregei, de az illetők nem tanulnak belőlük. Bámulatos, hogy a tetőterasz, pláne a tetőkert lehető­ségét milyen kevéssé használjuk ki (nem mintha a lapos lefedés nem jelentené terasz nélkül is az egyetlen le­hetőséget). Helyes építészi gondolattal alakított tetőterasz alig akad. Egy vízszintes sík, körül korlát és egy felérkező lépcsőház nem jelenti ennek a nagyszerű lehetőségnek kihasználását. Az ilyen primitív tetőteraszok térhatásá­nak kedvezőtlenségét az az egyszerű tény bizonyítja, hogy lakóik nem használják ki őket. Az anyaggal való visszaélések. Az anyagoknak máshol elfojtott dekorációs ösztönök szolgálatába állítása. Tö­rekvés az anyagok érzéki szépsége által való hatásra, teljes félreismerése az anyag szerepének az építészet­ben. Az ilyen érzéki hatás csak elhomályosíthatja a tér alakításában megnyilatkozó szellemi kvalitásokat. Az Ezzel ellentétben — éppen mert az anyagi vi­lág tényezőinek végessége folytán az anyagi objektum sohasem fedi teljesen absztrakt el­képzelésünket — arra kell törekednünk, hogy az anyagi összefüggéseket vizuálisan (mivel a teret elsősorban szemünkkel érzékeljük, ha fő­leg mozgással kapcsolatban is) feloldjuk a tér­beli viszonylatok javára. Ennek eszköze a helyes színezés. A különböző térbeli esztétikai funkcióval bíró elemek megkülönböztetése és viszonylataik érzékelhető­ségének fokozása színekkel. Sötét-világos tónusok. Hi­deg-meleg színek. Maguknak a színeknek színszerű szépsége, harmóniája már nem áll a téralkotás szolgálatában. Ez különben szubjektív dolog, gondolati vizsgálódás tárgyát alig ké­pezheti. Ez nem jelenti azt, hogy nem fontos. Sajnos, építészeink a színnek csak ez utóbbi szerepét ismerik fel. A színek használatának jelentőségét az építészetben nem látják tisztán. Érzik, hogy ez az eszköz nincs ke­zükben és ezért nem mernek színezni, vagy csak egész bátortalanul, közömbösen. Tudatosan és következetesen színezett ház nem akad műveik közt. Budapest legjobb új házai mind fehérek, vagy egyszínűek, egyes kis rész­letektől eltekintve. A színezés maga is egy részlet csak. De ha az új építés az élet egészét akarja befo­gadni, ezt az eszközt sem szabad eldobnia magától. Mj házainkból az új építésnek ez a jele is hiányzik. Az újnak számos külső jelét látjuk bennük, de az új szem­pontok, az új értékelés annyiszor hiányzik! Az átértéke­lés. Pedig erre van szükség. Rengeteg konvencionális, tartal­mától elszakadt, beidegzett és el­avult fogalmunk újjáértékelésére. Nem örökös, megállás nélküli, tradíciót nem is­merő újítás, szeszélyes, önmagáért való át­értékelés az ideálunk. Ismerjük a folyamatos fejlődés korszakainak értékét. De mi nem ilyen korban születtünk. A mi elődeink építészete va­lahol zsákutcába jutott, hogy hol, alig tudhat­juk, és sokáig zsákutcában haladt, mert amed­dig végére nem ért, nem lehetett tudni, hogy zsákutca az. És közben szervei, fogalmai, gon­dolatai elcsökevényesedtek. Még ma, körül­belül két évtized eredményes tisztítómunkája után is rengeteg ilyen csökevényes építészi „szervünk" van. Ezek megkötik kezünket és elhomályosítják lá­tásunkat. Bátortalanná és kicsinyessé tesznek. Ezért van szükség még mindig átértékelésre. Szontagh Pál: Ikerház tetőterasza anyagi test csak egy forma- és színértéket je­lent, ha ezen túlmenő öncélú dekoratív „anyagszerűségr­e", az anyag termé­szetes textúrájának megmutatására törekszünk, az alkotó gondolat térbeli tiszta megjelenésének rovására hajszo­lunk alacsonyrend­ű, szellemiet­len hatásokat.

Next