Tér és forma, 1937 (10. évfolyam)
X. évfolyam, 8. szám - Dr. Széchy Károly: A budapesti repülőtér hangárjai
Az épület maga vasvázas oldalfalakkal és teljesen vasszerkezetű tetőszerkezettel készült mégpedig teljesen hegesztett kivitelben, minden szögecselés nélkül. A körítő falak vasváza között tégla kitöltőfalak készültek, melyeknek nincs külön alapja,, hanem a terep felszínéig érő lapos boltíveken nyugszanak, melyek a vasváz oszlopainak a fenti eljárással megvédett külön kis alaptesteire támaszkodnak. A kereken 141 m. x 41,3 m. alapterületű belső hangártérhez a hátulsó hosszfal mentén és annak teljes hosszúságában egy 7 m. mély falazat műhelytoldalék csatlakozik. Homlokfala felől a hangár teljesen nyitott, illetve 2 x 70 m. széles és nyolc m. magas kapunyílás van rajta, amelyet vasszerkezetű tolókapuk zárnak le. háló hosszfal B'B metszet. Kiváltótartó E ErEmetszet. Középső szaru. A hangár tervrajzai — Grundriss und Schnitt des Fluqzeuq hafens (140 x 40 m) külső saválló téglából készített védőburkolattal, majd ezen belül eredeti mexikói bitumenkenések között három réteg 90-es aszfaltlemezből készített védőszigeteléssel védtük meg. Az épület lényegét tulajdonképpen a 141 m. széles és 41,3 m. mély belső teret befedő tetőszerkezet adja, melynek egyetlen közbenső alátámasztása sincs , amely lehetővé teszi, hogy a hangár belső területén a repülőgépek teljesen akadálytalanul közlekedhessenek. A hangárba 12 drb. nagy Ju 52. típusú utasszállító gép helyezhető el, de a kisebb sportgépekből 40—50 drb. is belefér. Maga a tetőszerkezet tiszta vasszerkezet, mely teljesen hegesztett kapcsolatokkal készült és mint hegesztett vasszerkezet, a legnagyobb az egész országban. A tetőszerkezetet tulajdonképpen rácsos főszaruk tartják, amelyek hátul a vasvázas fal vasoszlopaira, elől pedig a kapunyílást áthidaló 5,12 m. magas kiváltó tartóra támaszkodnak. A rácsos főszaruk alsó és felső övei félbe vágott gerendaszelvények, melyek gerinclemezeire a ferde rácsrudak közvetlenül rá vannak vezetve és ezáltal a csomóponti lemezek a legfőbb csomópontnál teljesen ki vannak küszöbölve. Itt mutatkozik legjobban a hegesztés gazdasági előnye. A ferde rácsrudak két-két szögvasszelvényből vannak összetéve. Minden egyes főszarut három darabban szállítottak a helyszínre és ott a földön való összeállítás és a még szabadon csomópontok behegesztése után, egy darabban emelték fel a végleges helyére. A főszaruk hátul az épület hátsó hosszfalának vasvázát képező függőleges I-szelvényű oszlopokra támaszkodnak. Ez a vasvázat legelsőnek kellett a helyszínen felállítani, hogy a hátulsó hosszfalhoz csatlakozó műhelyépület kőművesmunkái zavartalanul haladhassanak, párhuzamosan a többi vasszerkezeti munkával. A szerkezet leglényegesebb része a 2 x 70.5 m. kapunyílást áthidaló ú. n. „kiváltó sarló" szintén teljesen hegesztett kivitelben készült lemezekből összetett és + alakú különleges szelvényekkel. A szim-