Tér és forma, 1938 (11. évfolyam)
XI. évfolyam, 4. szám - dr. B. V.: Új bérház egy régi város szélén
Új bérház egy régi város szélén Sopron Magyarország legpatinásabb városa, ahol a Várkerületen belül a barokk kor városképe, átszőve nem egy középkori részszel, teljes egészében megmaradt — részben a Várkerület külső oldalán is. Mindnyájan mély szeretettel gondolunk a Civitas fidelissima városképének szépségeire s mindnyájan bizonyos meghatódottsággal lépünk be a Domonkosok temploma melletti átjárón át a régi városba. Úgy tetszik, e tekintetben nem lehet kétség — nem lehet kétféle vélemény. Viszont nemcsak a jóindulatú, de kevés hozzáértésű laikus körökben, hanem építészi körökben is vannak olyanok, akik úgy vélik, hogy mivel Sopron régi, egyetlen zárt vonallal körülrajzolható ódon városmagja ennyire egységes építészeti arculattal bír, ha ma építkezünk, akkor ott kötelességünk a mai életet szolgáló épületeket oly módon kiképezni, mintha azok évszázadok előtt épültek volna, évszázadok előtt itt élt polgárok részére, és rosszalják azt, hogyha a város új negyedeiben, a Várkerületen kívül a Deák Ferenc-sétányon, a Tschurl-átjáróban a mai élet számára épülő házaknak a tervezők olyan megjelenést adnak, amely a korszerű alaprajzból, a mai ízlésből folyik. Véleményüket nem tudjuk osztani. Teljesen képtelenségnek tartjuk azt, hogyha a Várkerületen belüli ódon utcák egy-egy házát lebontották, s a remek egységes megjelenésű házak sorát megbontanák azoktól teljesen idegen jellegű homlokzatokkal, hogyha az utcákba ilyen módon bántó lyukakat vágnának. Azonban, amikor a város külső, új részeinek építéséről van szó, akkor ugyanilyen képtelenségnek tartanák a régi homlokzatokhoz való eklektikus ragaszkodást, már csak egyszerűen azért is, mert a mai építész egyszerűen nem is tudna mai házak elé olyan régies homlokzatot emelni, amely valóban stílusos volna. A Várkerület néhány eklektikus homlokzatú háza, például a Kereskedelmi Banké, amely ilyennek készült, ékesszólón [«!'.' « 1 » * « , 2. . Bérház Sopronban. Tervezte: Füredi Oszkár Fotó: Diebold