A testnevelés tanítása, 1970 (6. évfolyam, 1-6. szám)
1970 / 1. szám - Nagy György: Szülők és 8 - 15 éves gyermekek sporttal kapcsolatos indítékai és elvárásai (II.)
Szülők és 8-15 éves gyermekek sporttal kapcsolatos indítékai és elvárásai DR. NAGY GYÖRGY (Folytatás) A szülők elvárásai A kérdőívre választ adó szülők foglalkozás és iskolai végzettség tekintetében különböztek egymástól, ezért válaszaik megfogalmazása is különböző színvonalú volt. A tartalmi elemzés azonban megmutatta, hogy lényegében nyolc — egymástól elkülöníthető — kategóriába sorolhatók válaszaik, amelyeket a kitöltendő kérdőív 4. és 5. pontjában foglalt kérdésekre adtak.4. Miért tartják előnyösnek gyermekük sportolását? és 5. Mit várnak a sportiskolától gyermekük nevelését illetően?) Mint utólag kiderült, zömmel mindkét kérdésre ugyanazt írták. Amiért előnyösnek tartják gyermekük sportolását (4. kérdés), annak megvalósítását várják az iskolától (5. kérdés). A szülők válaszait két szempont alapján csoportosítottuk: a) gyermekük neme és b) sportoltak-e versenyszerűen vagy nem. A válaszok kategóriái a következők: (Megjegyzés: Egy kérdőíven mind a nyolc kategóriába tartozó válasz is szerepelhetett. A szülők — zömmel — 3—4 szempontot soroltak fel válaszaikban.) 1. A sportolás jellemformáló, személyiségformáló hatásának hangsúlyozása A szülők e válaszokban a sportolás nevelő hatását emelték ki. Csupán az alkalmazott jelzők felsorolása is illusztrálja, hogy milyen jellembeli tulajdonságok kifejlesztését várják a sportolástól: őszinte, becsületes, önálló, öntudatos, udvarias, jó küzdőszellemű, határozott, jellemes, akaraterős, bátor, céltudatos, állhatatos, pontos, idővel gazdálkodni tudó, segítőkész, fegyelmezett, felelősségérzettel rendelkező, önbizalommal telített. Voltak, akik röviden így fogalmaztak: „Jellemes, azaz igazi sportember legyen.” Más szülők a gyermekben meglevő negatív tulajdonságok kiküszöbölését várják a sportolástól : „... hogy a sportolás által a félénkségétől, gátlásosságától megszabaduljon, és önbizalma, jelleme erősödjék”. 2. Az egészség fejlesztését és megőrzését, az egészséges életmód fontosságát hangsúlyozó vélemények Példák: Egészséges, kiegyensúlyozott fejlődését biztosítsa ... Egészségügyi szempontból ... Fizikai fejlődésének megalapozása érdekében ... Testalkatát formálja ... Erős, edzett legyen ... A szervezet ellenállóképessége erősödjék ... 3. Testi és lelki (fizikai és pszichikai) egyensúly megteremtése ; a sportolás mellett a jó tanulmányi eredmény biztosítása ; rendszeres, kiegyensúlyozott életmódra való nevelés Példák: A sportolás a testi és lelki fejlődés alapvető feltétele. Testi és lelki egyensúlyának megteremtése. Szellemi fejlődésének megalapozását is biztosítsák. Művelt, jó sportoló legyen. Tanulmányi eredménye tartásával kötelességtudó legyen. Szabja meg a fizikai és szellemi terhelések megfelelő arányát. Ép testben ép lélek. 4. A sport megszerettetése és a sportbeli tehetség eldöntése, továbbá kifejlesztése, eredményes, jó sportoló nevelése Példák: Kiváló sportolót neveljenek belőle. Szerettessék meg vele a sportot. Tehetsége kifejlődhet. Jó eredményeket érjen el, amelyekkel hazájának is dicsőséget szerezhet. "