A testnevelés tanítása, 1970 (6. évfolyam, 1-6. szám)

1970 / 1. szám - Nagy György: Szülők és 8 - 15 éves gyermekek sporttal kapcsolatos indítékai és elvárásai (II.)

Szülők és 8-15 éves gyermekek sporttal kapcsolatos indítékai és elvárásai DR. NAGY GYÖRGY (Folytatás) A szülők elvárásai A kérdőívre választ adó szülők foglalkozás és iskolai végzettség tekintetében külön­böztek egymástól, ezért válaszaik megfo­galmazása is különböző színvonalú volt. A tartalmi elemzés azonban megmutatta, hogy lényegében nyolc — egymástól elkü­löníthető — kategóriába sorolhatók vála­szaik, amelyeket a kitöltendő kérdőív 4. és 5. pontjában foglalt kérdésekre adtak.­­4. Miért tartják előnyösnek gyermekük sportolását? és 5. Mit várnak a sport­iskolától gyermekük nevelését illetően?) Mint utólag kiderült, zömmel mindkét kérdésre ugyanazt írták. Amiért előnyös­nek tartják gyermekük sportolását (4. kér­dés), annak megvalósítását várják az isko­lától (5. kérdés). A szülők válaszait két szempont alapján csoportosítottuk: a) gyermekük neme és b) sportoltak-e versenyszerűen vagy nem. A válaszok kategóriái a következők: (Megjegyzés: Egy kérdőíven mind a nyolc kategóriába tartozó válasz is szere­pelhetett. A szülők — zömmel — 3—4 szempontot soroltak fel válaszaikban.) 1. A sportolás jellemformáló, személyiség­­formáló hatásának hangsúlyozása A szülők e válaszokban a sportolás nevelő hatását emelték ki. Csupán az alkalmazott jelzők felsorolása is illusztrálja, hogy milyen jellembeli tulajdonságok kifejlesztését vár­ják a sportolástól: őszinte, becsületes, ön­álló, öntudatos, udvarias, jó küzdőszellemű, határozott, jellemes, akaraterős, bátor, cél­tudatos, állhatatos, pontos, idővel gazdál­kodni tudó, segítőkész, fegyelmezett, fele­lősségérzettel rendelkező, önbizalommal telített. Voltak, akik röviden így fogalmaz­tak: „Jellemes, azaz igazi sportember le­gyen.” Más szülők a gyermekben meglevő negatív tulajdonságok kiküszöbölését vár­ják a sportolástól : „... hogy a sportolás által a félénkségétől, gátlásosságától meg­szabaduljon, és önbizalma, jelleme erősöd­jék”. 2. Az egészség fejlesztését és megőrzését, az egészséges életmód fontosságát hangsú­lyozó vélemények Példák: Egészséges, kiegyensúlyozott fejlő­dését biztosítsa ... Egészségügyi szempontból ... Fizikai fejlődésének megalapozása érde­kében ... Testalkatát formálja ... Erős, edzett legyen ... A szervezet ellenállóképessége erősöd­jék ... 3. Testi és lelki (fizikai és pszichikai) egyensúly megteremtése ; a sportolás mellett a jó tanulmányi eredmény biztosítása ; rend­szeres, kiegyensúlyozott életmódra való neve­lés Példák: A sportolás a testi és lelki fejlődés alapvető feltétele. Testi és lelki egyensúlyának megterem­tése. Szellemi fejlődésének megalapozását is biztosítsák. Művelt, jó sportoló legyen. Tanulmányi eredménye tartásával köte­lességtudó legyen. Szabja meg a fizikai és szellemi terhelé­sek megfelelő arányát. Ép testben ép lélek. 4. A sport megszerettetése és a sportbeli tehetség eldöntése, továbbá kifejlesztése, eredményes, jó sportoló nevelése Példák: Kiváló sportolót neveljenek belőle. Szerettessék meg vele a sportot. Tehetsége kifejlődhet. Jó eredményeket érjen el, amelyekkel hazájának is dicsőséget szerezhet. "

Next