Dosek Ágoston: Erdők, hegyek sportjai (Budapest, 1997)

Erdőkkel, hegyekkel kapcsolatos hasznos ismeretek - Kovács Katalin: Játékok a természetben

Játékok a természetben - Tábori játékok Lépegető táblás játékok Ezek a játékok könnyen házilag is megtervezhetők, illetve elkészíthetők a gyerekek igényei és ötletei alapján. Alapszabály: A játékosoknak meghatározott útvonalon kell a bábukat eljuttatni a kijelölt starttól a célig. A pálya formája lehet spirális, kör, négyzet, kereszt, vagy bármi más, amelynek nyomvo­nala egyértelmű. A haladás ütemét meghatározzák: a dobókockával elért eredmények, valamint a pályán kijelölt feladatok megoldásának sikere. Ezenkívül a pálya tartalmazhat szerencsés, azaz előnyt jelentő területeket, valamint hátrányos pozíciókat, így a játék kimenetele minden pillanatban kétséges, s az izgalmak csak fokozódnak a játék előre haladtával. A játékok feladatai könnyen alakíthatók a tábor jellegéhez. (Pl. kerékpártúra esetén a táblán való továbbhaladást meghatározó feladatok a kerékpár felszereléseivel, alapvető javítási problémáival kapcsolatosak.) Ismert változatok: Monopoli, libajáték, ki nevet a végén, nyugi-nyugi! stb. Logikai (taktikai) táblás játékok A játékok végeredménye nem a szerencsén múlik, hanem a gondolkodás rugalmasságán, valamint a taktikai feladatok megoldásának ötletességén. Legtöbb esetben a játék csak két tanuló komoly küzdelmét jelenti, amely hosszú órákra leköti figyelmüket. A legtöbb játéknak nincs nagy eszközigénye, mint már a bevezetőben is említettem, elég egy darab papír és ceruza, vagy a puha földbe karcolt tábla. (Megjegyzés: a sakktábla és a sakkfigurák nehezen készíthetők el házilagosan, de ma már rendkívül könnyen tárolható változatai is kaphatók.) Változatok papírra és ceruzára: tic-tac-toe, amőba, torpedó, dobozok stb. Ősi taktikai táblás játékok: malom, kettős malom, ostábla, ostromjáték, gó, sakk, páros sakk. (Párok közötti küzdelem, senki sem kommunikálhat senkivel.) Fejtörők Ebben a fejezetben olyan játékok kerülnek említésre, amelyek nemcsak állandó készenlétet és fokozott figyelmet igényelnek, de nagyon jó hangulatot teremtenek. A játékokban nagyon jól érvényesül az általános és tárgyi tudás, valamint a magyar iroda­lom és helyesírás ismerete. A fejtörőkhöz kevés felszerelés szükséges - esetleg papír és ceruza — az ész és a gyorsaság dominál. Nyelvi játékok A játék a betűkkel és a szavakkal remek társasági időtöltés, mivel mindig ámulatba ejti a játékosokat és a közönséget is. Mindenki együtt gondolkodik, és a „gyors észjárás” adja a verseny izgalmait.

Next