Tájékozódási futás, 1967 (1-12. szám)

1967-01-01 / 1. szám

nagyobb tapasztalatok alapján szerkesztett "Nemzetközi Versenyszabályzat" irányelveit is. Eszerint? "Az ellenőrzőpontokon piros­­fehér jelzőtáblák legyenek és ezeket sötéte­dés beálltával kivilágítani, vagy megvilágí­tani szükséges, hogy a jelzőtáblákat, minden versenyző, aki már a megadott helyet elérte könnyen megláthassa." Tudomásunk szerint hazánkban az utóbbi években egyedül az egyesületünk által rendezett "Mazura Alajos" emlékversenyen folytak kísérletek az ellenőrzőpontok meg­világításával kapcsolatban. Ezek eredmé­nyeként a versenybírák és versenyzők véle­ménye­­alapján megállapítható, hogy a textília jelzőtáblában elhelyezett műanyag opál vajtartó dobozban 1,5 V-os teleppel izzított 3-5 V-os égő megfelelő, mivel a fényerősség a kívánt értékre szabályozható, a dobozban elhelyezett többrétegű pausz­­papírsáv segítés­ével. Ugyancsak befolyásolja a verseny ered­ményének alakulását, hogy verseny közben egyes pontőrök fegyelmezetlenségből, vagy tudatlanságból néha fölösleges, vagy tuda­tos lámpahasználattal egyes versenyzők ré­szére jogtalanul könnyítik az ellenőrző­­pontok megtalálását. Ezért feltétlenül szük­séges az egyes pontőrök gondosabb megváló­­feature és pontosabb kioktatása. Úgy érzem, érdemes e néhány gondolatot felvetni, hiszen az 1967-es évben már kü­lön éjszakai bajnokságot is rendeznek. Nem közömbös, kinek jut a megtisztelő bajnoki cím és a helyezések! ... Aradi János A VERSENYTÉRKÉP "A térkép a terep hű mása" Ma már csak homályosan emlékszem a földrajzórára, amikor a tanítónénink ezt a monda­tot írta a táblára. - De bármilyen régen is volt, még nem felejtettem el, sokaknál azon­ban a feledés homályába merült ez a meghatározás. Azokra a versenybírákra, rendezőkre gondolok, akik olyan térképet adnak a versenyző kezébe, mely nemcsak nem "hi", de nem is mása a terepnek. Érdekes kupák, bajnokságok sorsa dőlt el, anélkül, hogy a tájékozódási feladat meg­oldásában igazi térképre lehetett volna támaszkodni. Az utánpótlástól úgy követeljük meg a térképolvasás megtanulását, hogy jó térképet nem adtunk a kezébe. A helyzet nyilvánvalóan tarthatatlan, a megoldás pedig kézenfekvő. Ma egy bajnoki-, vagy kupaversenyen a versenyző több év óta csiszolt technikájának, napi kemény edzésének a gyümölcsét akarja leszakítani. Vajon mennyire becsüli őt és szorgalmas felkészülését az a versenybíróság, amelynek egy vasárnapot fordít a verseny előkészítésére? Mi is a megoldás? Talán az, hogy az előkészítetlen versenyen csak felkészületlen versenyző induljon? - Nem! Az egyetlen megoldás az, hogy két évnél régebben helyesbített térképet nem adunk a versenyzőnek. Térképhelyesbítésre mindenki vállalkozhat; ami a síkrajzot illeti, táv és iránymérés valamint a jelkulcs ismerete szükséges csupán. A domborzatrajz helyesbítése már keményebb dió, de a Kartográfia! Vállalattal történt megállapodásunk alapján kielégítő domborzat­­rajzhoz lehet hozzájutni. Ilyen feltételek mellett egyenlőségjelet tehetünk a rossz térkép és a lusta versenybíróság közé. De milyen is legyen a helyesbített térkép? A domborzatrajz a szintköz határain belül hűen adja vissza a terep tagoltságát, anélkül, hogy bármi félreértést, vagy hibát tartal­mazna. A síkrajz foglalja magába az úthálózat teljes egészét - hangsúlyozom, nem útháló­zat vázát csupán,­­ és a lehetőség szerint az összes tereptárgyat, de a vonalas létesít­ményeket feltétlenül. - Ezeknek a követelményeknek úgy tehetünk eleget, ha felmérésnél és a megrajzolásnál bo­oop-os méretarányt használunk. Nem kell félnünk, hogy "könnyűek" lesznek a versenyek, mert a térképolvasást illető­en a versenyt kétféleképpen lehet nehezíteni: 1. minél kevesebbet, 2. minél többet tar­talmaz a térkép a terep elemeiből. Az első módszert már kipróbáltuk az elmúlt években, most a másodikon a sor. * Még szólnom kell a térképek megrajzolásáról. A terepen töltött fáradságos felmérés eredményein­ek rögzítése, a térkép gondos megrajzolása semmi különös tehetséget nem igé­nyel, csak gyakorlatot, pontosságot és lelkesedést, épp úgy, mint a felmérés. Minden érvelésemnél talán meggyőzőbb az a tény, hogy az összes országban, ahol tájé­kozódási versenyzés folyik, — így az északi államokban is — tájékozódási célra a rendező szervek maguk helyesbítik térképeiket. 1965-ben 6 tájékozódási versenyen volt elfogadható térkép, 1966-ban 20 versenyen. Vajon az idén újból megháromszorozódik ez a szám? Bozán György 4

Next