Tanácsok Lapja, 1962 (13. évfolyam, 1-24. szám)

1962-03-08 / 5. szám

. Az országgyűlés az erdőkről és a vadgazdálkodásról szóló 1961. évi VII. törvényben felhatalmazta a forradalmi munkás­araszt kormányt, hogy a vadászat gyakorlására, a vadászat és a vadgazdálkodás szervezetére és hatósági irányítására vo­natkozó szabályokat, továbbá a vadgazdálkodás részletes sza­bályait állapítsa meg. A kormány élve a törvény adta felha­­tl­mazással, megalkotta — az említett törvény végrehajtása céljából — a vadgazdálkodásról és a vadászatról szóló 1/1962. (II. 9.) számú rendeletét. A kormány az általános rendelkezések című fejezetben meghatározza a vadgazdálkodás és a vadászat fogalmát. A meghatározás szerint a vadgazdálkodás az a tervszerű tevé­kenység, amely a hasznos vad állományának fejlesztésére, a kártékony vad megfelelő mértékben való csökkentésére, úgyszintén a vad hasznosítására irányul. A vadászat pedig a vad elejtése, elfogása, illetve az erre irányuló közvetlen tevé­kenység. Az általános rendelkezés a továbbiakban szabá­lyozza azt az eljárást, amelyet a vadászterület minősítésében és kialakításában kell követni. Ez utóbbival kapcsolatban rög­zíti, hogy a vadászterület­­kialakításánál figyelemmel kell lenni a vad életfeltételeire, mozgási körére és a területet úgy kell kijelölni, hogy azt természetes vagy mesterséges határ­vonal válassza el a másiktól. E vadászterületeken vadászatra jogosultként állami vadgazdaság, állami erdőgazdaság, állami gazdaság, termelőszövetkezet és haszonbérlő vadásztársaság szerepelhet. A vadgazdálkodás egységes irányítását az országos erdé­szeti hatóság vezetője látja el, aki hatáskörében az Országos Vadgazdálkodási­­és Vadászati Tanács — melynek tagjait a Mi­­nisztertanács nevezi ki — által megállapított irányelvek alap­ján jár el. Az igazgatási feladatokat — ha jogszabály más­ként nem rendelkezik — elsőfokon a megyei mezőgazdasági szakigazgatási szerv, másodfokon pedig az országos erdészeti hatóság látja el, ez utóbbi szerv a vadgazdálkodással kapcso­latos igazgatási munkái feletti felügyeletet is ellátja. A jogszabály külön fejezetben tárgyalja a vadászat gya­korlásának személyi feltételeit, valamint a vadásztársaságok működésére vonatkozó szabályokat. Vadászni csak személyre szóló vadászjegy birtokában lehet, ezt pedig csak az kaphat, aki 18. életévét betöltötte, megélhetést biztosító foglalkozása vagy jövedelme van, illetőleg eltartott, vadásztársaság tagja, valamint fegyvertartásra szóló érvényes engedélye van és va­dászjegyét 3 éven belül nem vonták tőle vissza. A vadászje­gyet az előbbiekben említett feltételek együttes megléte ese­tén a megyei mezőgazdasági szakigazgatási szerv adja ki. Ter­mészetes, hogy azok a személyek, akik az állami vadgazdasá­gok, állami erdőgazdaságok vadászati munkakörben foglal­­­­koztatott dolgozói vagy a vadásztársaságok vadőrei, vadász­jegy nélkül is vadászhatnak. Megjegyzendő továbbá az is, hogy aki a vadászat gyakorlása személyi feltételeinek megfelel — ezt a személyt a jogszabály vadász elnevezéssel illeti. —, csak azon a vadászterületen vadászhat, • amelyen azt a vadászatra jogosító, illetve az országos erdészeti hatóság vezetője enge­délyezi. „­­„w ,.,Ą я j Az egyesületekről a Népköztársaság­­elnöki” ■’tanácsának 1955. évi 18. sz. törvényerejű rendelete intézekdik, amely sze­rint a Magyar Népköztársaság a dolgozók társadalmi, gazda­sági és kulturális tevékenységének fejlesztése érdekében biz­tosítja az egyesületi jogot. E törvényerejű rendelet rendelke­zéseit kell alkalmazni a vadásztársaságokra is, a jelenleg is­mertetett kormányrendelet azonban néhány eltérést tartal­maz. A kormány rendelete szabályozza a vadgazdálkodással kapcsolatos károk megtérítésének eljárási szabályait is. Ugyan­is a szarvas, a dám, a vaddisznó és a muflon életmódja (lege­­lés, rágás stb.) folytán a mezőgazdaságban károkat okozhat, melyekért a vadászatra jogosított a felelős. A rendelet felso­rolja azokat az intézkedéseket, amelyeket a vadkár megelő­zése, illetve csökkentése érdekében a vadászatra jogosított köteles megtenni. A vegyes rendelkezések a vadgazdálkodási alapról, a sza­bálysértési tényállások megállapításáról, valamint a hatályba­lépésről intézkednek. A fenti rendelet 1962. január 1. napján lépett hatályba. Ш A földművelésügyi miniszter 5/1962. (II. 7.) FM számú ren­deletével Állategészségügyi Szabályzat közzétételét rendelte el. A földművelésügyi miniszter ezen rendelkezésével 1962. április 1. napjától hatályukat vesztik a közel 30 éve érvényben levő, állategészségügyre vonatkozó — felszabadulás előtt és után kiadott — jogszabályok, így különösen a 100 000/1932. FM számú rendelet, valamint az ezt módosító és kiegészítő rende­letek. Az Állategészségügyi Szabályzat hatálya kiterjed az ál­lamigazgatási szervekre, az állami vállalatokra és egyéb állami gazdálkodó szervekre, a mezőgazdasági termelőszövetkezetek­re, a termelőszövetkezeti csoportokra és egyszerűbb mezőgaz­dasági szövetkezetekre, a földművesszövetkezetekre, a szö­vetkezeti vállalatokra, a társadalmi szervezetekre, az egyéb jogi személyekre és az állampolgárokra egyaránt. A szabályzat többek között a következő tárgykörökre vo­natkozóan tartalmaz rendelkezéseket: 1) a fertőző állatbeteg­ségek külföldről való behurcolásának, illetőleg külföldre való kihurcolásának megakadályozása és az állategészségügyi ha­tárállomások; 2) a marhalevél; 3) az állatvásárok és állatkiállí­­tások; 4) az állatszállítások, az állatok lábonhajtása és az állat­­szállítás esetén végzendő tisztítás és fertőtlenítés; 5) az állat­gyűjtő telepek és az ipari állattelepek, továbbá az állami állat­egészségügyi hivatalok; 6) a húsvizsgálat stb. A földművelésügyi miniszter rendelete és a szabályzat 1962. április 1. napján lép hatályba. Másfélmilliós társadalmi munkavállalás Zalaegerszegen A Zalaegerszeg Városi Ta­nács és a népfrontbizottság összegezte: milyen társadalmi munkákkal segítik városuk szépítését, fejlődését ebben az évben Zalaegerszeg lakói. Meg­állapították, hogy már eddig másfélmillió forint értékű munkafelajánlást tettek a kör­zetek lakói. Saját erőből ren­dezik az új lakótelepek kör­nyékét, részt vállalnak az út­építésekből és a parkosítási programból is. Gyorstakarmányozó A Hazafias Népfront Győr-Sop­­ron megyei Bizottságának kezde­ményezésére nemrég pár oldalas kis füzetet adott ki a megyei ta­nács vb mezőgazdasági osztálya. A füzet — amelynek szerzője dr. Bíró Gyula, a népfront tevékeny aktivistája, az állattenyésztés ki­váló szakembere — népszerű nyel­ven megírt szöveggel, s jól átte­kinthető táblázatokkal, tömören közli a legfontosabb takarmányo­zási ismereteket. Az aszály okozta takarmánygondjaink közepette ez a kis füzet igen értékes útmutatást nyújt a megye állattenyésztői szá­mára, tudományos megalapozott­ságot ad mindennapos munkájuk­hoz. Ahol a lakosság igényeivel törődnek 1953 március elsején két kisebb, alig számottevő üzem­ből alakult meg a Finomme­chanikai Vállalat, Győr leg­jelentősebb tanácsi vállala­ta. A Dimitrov-sétányon le­vő központi irodaház szerény külseje nem sokat mutat ab­ból a nagy munkából, ami ott és a városban szétszórt üze­mekben folyik. Különösen az utóbbi pár évben nőtt meg a vállalat jelentősége azzal, hogy szolgáltató részlegeit kifejlesztették. Profiljukba sok minden beletartozik: a háztartási kisgép, olajk­ályha, mérleg, hűtőgép, presszó­gép, író-varró-számoló-sokszo­­rosítógép, orvosi műszerek, motorkerékpár, csónakmotor, gumi és óra javítása és így tovább. Részben haszonle­mezből, részben hulladék­anyagból előállított formázó­szekrényükkel, öntőiparunk eme fontos kellékével évi 30 millió forint megtakarítást biztosítanak népgazdaságunk számára. Kovács Ferenc igazgató, Tóth László művezető és Leskó László főkönyvelő terveikről beszélgetnek Az írógép-részleg javítócsarnoka V. J. Katica néni elégedett... 1960 májusában, amikor rendelet tette kö­telezővé, hogy a tanácsok az eddiginél is több gondot fordítsanak az eltartott öregekre, a paksi tanácsnál is felfektették az eltartottak kataszterét. A nagy, kék füzetet forgatva, rá­lapozunk egy névre. „Pókai Mihályné, ig. ta­nító özvegye, 79 éves. Eltartója Molnár Jó­zsef pedagógus, a II. sz. iskola igazgatóhelyet­tese. Szolgáltatás: lakás, fűtés, világítás, tel­jes étkezés.” Kora délutáni órákban kopogunk be egy már kívülről is barátságos, csipkével lefüggönyzött szoba ajta­ján. Kedves arcú nénike jön ki a kopogásra. Zavartan mondja: a ház­beliek még nem jöttek haza. Mikor meghallja, hogy mi Katica nénivel szeretnénk beszélgetni, meglepetten teszi kezét a szí­vére: — Velem? Nohát! — Hogyan — kérdezzük —, hát Katica né­nit senki sem szokta meglátogatni? — Hát... szokott... Például a barátnőm, az most is itt van. De tessenek beljebb fá­radni. A szépen bútorozott, tágas, jó levegőjű szo­bában meleg van. Legalább 22—23 fok. Két ágy takarosan bevetve, ágyneműtől púposo­dig. Az asztalon is szép terítő, a függöny csi­nos, tiszta, rószaszín szalaggal átkötve közé­pütt. Mondjuk, mi járatban vagyunk. Katica né­ni elérzékenyül. — Hát ez igazán szép. De mit tud mondani önöknek egy ilyen idős asszony? — Példá­ul azt, hogy került Molnárékhoz, Katica néni? — Úgy, hogy régi ismerősök vagyunk, Jóskát, a férjet még boldogult uram tanította. Hol­táig tartották a barátságot. Aztán, hogy így magamra maradtam, éldegéltem egyedül, so­káig. Aztán elgondolkoztam. Ez nem lesz jó. Az embernek senkije sincs. Itt éltem a három szobás lakásban... Molnárék gyakran meg­látogattak. Nekik bérelt lakásuk volt akkori­ban. Még én mondtam nekik, mi volna, ha... Szóval valahogy így történt. Megkötöttük a szerződést... Hogy hol van? Én bizony, nem tudom. Azóta sem kerestem. De nem is fon­tos. Úgy viselik gondomat, mintha én hoztam volna a világra őket. Nagyon kedvesek hoz­zám ... — Mit ebédelt ma, Katica néni? — Mit is? Igen, bableves volt az ebéd és túróstészta. Jaj, valahogy le ne írják, hogy én itt rosszul élek! Mindenem van, mindenem. Két disznót vágtunk, de hogy őszinte legyek, abból már nem sokat eszem. 79 éves vagyok, néha úgy érzem, már evés nélkül is meg tud­nék lenni... — A tanácstól mikor jártak Katica néni­nél? — Mindjárt, kedves, mindjárt... Tavaly ilyenkor volt itt egy lányka. Ha valami ügyem van, magam is felmegyek. Nagyon kedvesek hozzám. Igazán kedvesek__ Mondták, hogy akármi panaszom van, csak nyugodtan men­jek ... De nincs semmi, megírhatják... 120 ezer forintos ház marad Molnárékra. Meg is hálálják Katica néninek. Nagyon jók hozzá. S ezt mondják a szomszédok is. Pedig ez nagy szó... M­áté Dénes elvtárs, a paksi ta­nács VB elnökhelyettese lapoz­gat a füzetben: — Persze — mondja — nem mindenütt olyan egyszerű a dolog, mint a Katica néni ese­tében. Ő igen aranyos asszony. Alkalmazkodó, amellett valóban kifogástalan eltartói vannak. Nagyjából azonban el lehet mondani, hogy nincs sok panasz e téren másutt sem, pedig 25 eltartási szerződést és ugyanannyi eltartot­tat ismerünk. Ám vannak komplikációk. Pél­dául egy eset. Bemutatják a szerződést, amely egyébként megfelel a követelményeknek, mindössze egy „gyenge” ponja van: „Az eltar­tott kívánságára az élelmet nyersen kell ki­szolgáltatni ...” A gyámügyi előadó kiment, próbálta rábeszélni az eltartottat, hogy ne főzzön, mégiscsak jobb a készet kapni. Nem sikerült. Maradt minden a régiben. „Amíg bírok, főzök, ha nem bírok főzni, az élethez sem lesz erőm — mondta. G­utweiler Józsefné az anyósával kö­tött szerződést. Férje azóta meg­halt, de a szerződés érvényes. Sem­mi baj sincs közöttük. Vannak és ez paksi sajátosság, akik édesapjukkal, édesanyjukkal kötnek eltartási szerződést. Ilus nénit, Hirt Józsefnét Makai Lászlóné, gyermekkori ba­rátnőjének lánya tartja el a lehető legtisztes­ségesebben. Bár mindig ilyen szépeket írhatnánk az el­tartott öregek sorsáról... A * * Szerződések kedvezmények A tervszerű gazdálkodás ki­alakításához ad segítséget a termelőszövetkezetek vezetői­nek és tagjainak az a rendelet is, amely a jelen gazdasági év­ben szerződés alapján termel­hető vetőmagvak és egyéb ter­mékek termelői árát állapítot­ta meg. A rendelet szerint az alapárakon felül, ha a szerző­désben és a szabványokban előírt feltételeknek idejében eleget tesznek, a tsz-ek juta­lomban és kedvezményben ré­szesülnek. Például az egyön­tetű, jó minőségű, nagy tételek­ben átadott szerződéses termé­nyekért nagyüzemi felárat kapnak, természetbeni szolgál­tatás a cukorrépa, cikória és a komló után jár. A dohánnyal foglalkozó szövetkezetek ked­vezményes áron jutnak ciga­rettához, a paprikával foglal­kozók pedig nagykereskedelmi áron vásárolhatnak őrölt pap­rikát. Paradicsomra, zöldpapriká­ra, káposztára, karfiolra, kara­­m­lábéra, zöldborsóra, zöldbabra, dinnyére, uborkára, tökre és­­ zöldhagymára, védőárak mel­­l­lett lehet szerződni. Az itt fel nem sorolt zöldségfélék szer­ződéses termelői ára pedig 10 százalékkal nagyobb a terüle­tileg érvényes állami felvásár­lási árnál. Térítés illeti meg a szövetkezetet akkor, ha szer­ződéses áruját vasúti kocsiba vagy hajóba rakva adja át. Úgy gondoljuk, ez a vázla­tos ismertetés is képet ad ar­ról, hogy az állam milyen­­ messzemenően és körültekin­tően gondoskodik a szövetke­zet termelési biztonságáról. Ezért azok a termelőszövetke­zetek cselekszenek okosan, amelyek kihasználják a szer­ződéses termelési és értékesí­tési rendszer lehetőségeit a zöldségféléktől a nemesített vetőmagvakig, a tejtől és a to­jástól egészen a tenyészálla­­t­­okig. "­­ Igaz, a szerződéses termelés­e sok gonddal, bajjal és fárad­­t­sággal jár. Különösen így van , ez ott, ahol a szövetkezet a­­ háztáji gazdaságok szerződéses­­ akcióira is gondot fordít. Mar­it pedig helyes, ha ezt teszi, mert­­ ebből is tetemes haszna szár-­­­mazik.­­ A szerződéses termelés nem­­­­csak jó és biztos árat, a minő­­­­ségi és egyéb feltételek telje­­­sítése esetén pedig felárat és­­ prémiumot jelent, hanem nél- ,­­­külözhetetlen tényezője a terv-­­ szerű pénzgazdálkodásnak is. Különösen sokat számít a rendszeres előlegfizetés szem­pontjából, ami igen kedvezően hat a munkakedvre, a tagok és a családtagok részvételére a közös munkában. A szövetkezet révén kötött szerződések alapján átadott háztáji áruk értéke is beleszá­mít az áruértékesítési terv tel­jesítésébe, s ha az áruértéke­sítési szintet elérik, a kedvez­mény 100 szántóegységenként 300 Ft. Ha ezt a mutatót meg­haladja a szövetkezet, akkor 100 szántóegységet számítva a túlteljesítés minden százaléka után további 100 Ft. A kedvez­mény felső határa 6000 Ft, ugyancsak 100 szántóegységen­ként. Eszerint például egy 3000 szántóegységgel rendelkező kö­zös gazdaság 180 ezer forint kedvezményben is részesülhet! Az összeget pedig, mint ismer­­retes, levonják a gazdaság esedékes hiteltartozásaiból, ha pedig nem tartozik a termelő­­szövetkezet, akkor elszámolási számláján javára írják.

Next