Táncművészet, 1982 (7. évfolyam, 1-12. szám)

1982-01-01 / 1. szám

„férfiasra vette a figurát" Hogy Iliiért? a ko­reográfus Juan Antonio bizonyára jobban tud­ja! Egy másik, a magyarországi színpadon kü­lönösen kényes stíluspróbát azonban jól meg­álltak: csak elismerés illeti az előadókat Foltin Jolán Ugrásának hiteles tolmácsolásáért. A műsor második részében jó ötletnek tűnt az európai középkor dramatikus férfitánca, a moreszka jelenkori változatainak egybefűzése Hiszen aki nem járatos az etnológiában, nem biztos, hogy rokonítani tudja a baszk kardtán­cot, az angol moreszkát, a román kalusert vagy a hétfalusi csángók bork­atáncát, noha a mo­reszka fő rekvizituma a lábra vagy ruházatra rögzített csörgő mindegyik változatban fel­tűnik. A különböző népek karácsonyi vagy far­sangi szokásrendjébe átment táncváltozatok most több-kevesebb sikerrel kerültek egymás mellé, kiegészülve egy egy lánytánccal. Az utóbbiak azonban meglehetősen zavaróan ha­tottak az összképben, hiszen hovatartozásuk, (oroszos, romános) stílusuk már bizonytalan volt. A blokkból a dramatikus játékmozzana­tokkal színezett, eredeti hangulatú baruser megformálását éreztük a legsikerültebbnek. Bemutatkozását a holland együttes a borica­­tánc lelkes interpretálásával zárta.­­ Az Állami Operaház balettművészei­­nek műsora. Vezető szólistának éppúgy igénye lehet, hogy minél több feladatkörben bizonyítsa tehetségét, szakmai tudását, mint a kezdő vagy „haladó" kartáncosnak, aki ritkán vagy egyáltalán nem jut önálló megmutatko­záshoz. Minderre kiváló alkalom kínálkozik a Corvin téren, s külön oröm, hogy e fórum nemcsak az előadói, hanem az alkotói kedvet is ösztönzi. Ennek bizonyítékát az Operaház balettművészeinek okt. 23-i előadásán láthat­tuk, ahol a klasszikus és modern balett régi és újabb darabjai, valamint premierművek kerül­tek a színre. A Chopiniana már oly régen lekerült a re­pertoárról, hogy szinte feledésbe merült Ha­mala Irén, Orosz Adél, Ugray Klotild, Nagy Jú­lia és Dvorszky Erzsébet értő segítségének kö­szönhető, hogy M. Fokin romantikus hangula­tú szimfonikus tánckölteményét a közönség újból vagy talán először láthatta. A felújítás azonban nem mindenben tett eleget a várako­zásnak. Bármilyen jó és hasznos célt szolgál ugyanis ez a táncszínpad, a jövőben is számol­ni kell korlátozott méreteivel. A klasszikus ba­lett különösen, ha nagyobb létszámú darab­ról van szó - megfelelő teret, kíván, hiszen nyelvezete szélesebb ívű, mozdulatelemekből építkezik, mint a néptáncé. Elég például két jól sikerült grand jelé, hogy a táncos eltűnjön a színfalak mögött. A térmélység hiánya pedig még a csökkentett létszám ellenére is a zsú­foltság benyomását kelti, de a kellő atmoszféra megteremtését is hátrányosan befolyásolja. Most úgy tűnt, az erősen behatárolt mozgástér az előadókat is zavarta. Nem biztos ugyan, hogy a szólisták technikai felkészültsége jobb színpadi körülmények között valóban a tökély szintjére emelte volna a darabot. Gábor Zsu­zsa, Rigó Klára, Oláh Csilla, valamint Csoó Sándor alakításában ugyanis a jól megoldott részletek, szép ívű mozdulatok mellett akadtak technikai bizonytalanságok, pontatlanságok. (Az egymásba botlásokért már nem ők a fele­lősek.) Csak sajnálhatjuk végül hogy az elő­adásból minden jószándék ellenére éppen az maradt el, ami a darabot élvezhetővé teszi a klasszikus technika kristálytisztasága, főképp pedig a mű kifinomult poézise. A műsor további részében néhány kettős és egy pas de quatre követte egymást eltérő han­gulati színekben. Az élet és a tánc örömének hódolt Fodor Antal két koreográfiájának rész­lete Míg a Viva la vita pas de deux-jében He­gedűs Zsuzsa és Lőcsei Jenő lírai színekkel ecsetelte egy emberpár kiegyensúlyozott, har­monikus kapcsolatát, addig a Rossiniana né­gyese a táncosok felhőtlen, könnyed játékára épült. A Rossini-muzsika lendületét követő „itt vagyok, hol vagyok?" vidám terefere jelenete az est legüdébb színfoltja lett, s ezt Fajth Blan­ka, Pogány Alinka, Jezerniczky Sándor és Deák Dénes őszinte játékkedvének köszönhet­tük. Meglepetéssel szolgált Molnár Márta és Ménich Gábor technikailag jól kidolgozott két tőse is. Érzelmileg ugyan nem mindig sikerült a mű bonyolult pszichológiai tartalmával azono­sulniuk, de tudjuk, Béjart Opus 5-je még a „menőket" is alapos próbára teszi. Kaluser (Magyarossy Zoltán felvételei) 2

Next