Táncművészet, 1983 (8. évfolyam, 1-12. szám)
1983-01-01 / 1. szám
Hárman három hétről, at■■■Októberben a Horizont mozi a Budapesti Művészeti Hetek keretében balettfilm-sorozattal örvendeztette meg a műfaj kedvelőit. Majdnem az egész hónapban, háromnapos műsorváltással vetítették a filmeket, amelyek közt volt néhány valóban érdekes és figyelemreméltó, mint például a korábbi, és most valamilyen okból újra aktuális felvételek. Másrészt így összefogva legalább megközelítőleg felmérhető volt a hazai balettfilmgyártás „termése". Az összeállítás tanúsága szerint a korábbi években is született néhány szép alkotás. Voltak a műsorban portréfilmek, vendégszereplések tudósításai, tánctörténeti sorozat részletei és egész művet feldolgozó filmek is. Szóval, örülnünk kellene, csak sajnos nem nagyon volt, aki örülhetett volna. Az előadások többségén ugyanis alig lézengett néhány néző a moziban. Közöttük is többen voltak véletlenül betévedt járókelők, vagy jobb esetben amatőr balettrajongók, mint szakmabeliek. Elgondolkoztató ez, hiszen oly gyakran panaszoljuk a táncművészet népszerűsítésének hiányát, a kevés balettműsort, és amikor az igények valamilyen formában megvalósulnának, a vállalkozás többnyire érdektelenségbe fullad. Természetesen nem arról van szó, hogy ettől a sorozattól várnánk minden probléma megoldódását. Mégsem lett volna érdektelen, ha sokan - elsősorban a fiatalok vagy más táncágak művelői - megismernek néhány klasszikus alkotást, néhány nagy művészegyéniséget. Különösen olyanokat, akik ma már nem szerepelnek színpadon. Ilyen szempontból is érdekes volt a Lakatos Gabrielláról 1964-ben készült portréfilm, amelynek külön aktualitást adott, hogy az Operaház egykori szólótáncosnője nemrég újra színpadra lépett a Győri Balett társulatával. Igazság szerint a film inkább csak portrétöredéknek nevezhető. A művésznő saját maga vezette be legkedvesebb szerepeinek részleteit, néhány mondatos ismertetést fűzve hozzájuk. Életéről, pályájáról, művészi hitvallásáról nem beszélt, és a részletek is mindenféle kronologikus vagy egyéb meggondolás nélkül kapcsolódtak egymáshoz. De a rövid bevezetőkből is érződött Lakatos Gabriella szuggesztív egyéniségének sugárzása, szerepeivel való érzelmi azonosulása. (Emiatt is említésre méltó a fényképezés művészi technikája a balettbetéteket összekötő részekben.) A Don Quijote, A bahcsiszeráji szökőkút ismert részleteiben - Havas Ferenc, Fülöp Viktor és Orosz Adél társaságé Balettfilmek a Horizont moziban Seregi: A cédrus - Kékesi Mária és Dózsa Imre Harangozó: A csodálatos mandarin - Lakatos Gabriella és Forgách József