Táncművészet, 1987 (12. évfolyam, 1-12. szám)

1987-10-01 / 10. szám

veltségi-szemléleti hátterek különbsége félreértésekre adott okot. Kicsit zavart még, hogy egyes együttesek nem értelmezik a hagyományőrző csoport lényegét úgy, ahogy a magyarok. Ezt mutatta a finn csoport feldolgozott anyaga és a mari együttes erősen szlá­­vos - talán egy kicsit Mojsze­­jeves? — betétje is. Hangsúlyozni kell azonban, hogy a megegyezést nagyban elősegítette az az öt együttes, amely magas színvonalú szín­padi produkciót állított össze. Kezdjük a mari (cseremisz) együttessel, amelynek műsora egy sajátságos, színekben, hangzásban, viseletben és mozdulatokban gazdag világot tárt fel előttünk. A mari tánc­kultúra történeti rétegei és re­gionális típusai igen szépen elváltak egymástól a színpadi koreográfiában. A csoporttán­cok és szólók váltakozása, a keleties kézmozdulatok sora, a testközelben járt, de fogás nélküli szerelmi csalogatós (ejnye, ez egy kicsit magyar nézőpont szerint sikerült) arról győzött meg, hogy van még mit kutatni. Hasonló gondolatokat jegy­zeteltem a Samsun török tánccsoport műsorából. Ez a kislétszámú csoport a Fekete­­tenger-mellék halászainak táncait hozta magával. Főleg tüzes, bonyolult szerkezetű és ritmikájú férfitáncaival raga­dott meg. Nagyon sok figurázó lépést láthattunk; variálódásuk és szerkezeti felépítésük a táncvezetőre és a zenészre volt bízva. Fantasztikus lát­vány volt, amint az egy szál zenész néha szinte kitáncolta az izzadó táncosokat. A bolgár kolléga, A. Ilieva kifogásolta a tánc színpadiasságát, de úgy látszik, hogy ezt a szempontot elfelejtette megemlíteni hazá­ja együttesénél. A török cso­port — ezért vagy nem ezért, ez most mindegy — nem ré­szesült díjazásban, bár szerin­tem megérdemelte volna. A harmadik igen kiemelkedő együttes a portugál Almeirim Népház folklóregyüttese volt. Amint azt a portugál kolléga megfogalmazta, a vidék igen szegényes viseletben, de an­nál gazdagabb táncaiban. A szvitszerűen bemutatott, rö­vidke táncokból álló, kopogó és apró lábmozdulatokból megszerkesztett táncok való­ban ezt bizonyították. A nők ugyanazokat a figurákat csi­nálták végig, de papucsban! Szép teljesítmény. A főleg fia­talokból álló csoport egy kicsit kiütött a többi, főleg idősebb generációból álló együttes kö­zül. Lehetne egy-két idősebb táncost is hozni? Ugyancsak kár, hogy nem láthattunk a Portugáliában még máig élő moreszka táncokból. Talán legközelebb. (Az ilyesfajta öt­letekre szintén meg lehetne kérni a nemzetközi szaktekin­télyeket!) A Szepességből Margecany városából érkezett a csemegé­ket tartogató szlovák tánccso­port. Mint ahogy azt a szlová­kiai kutatóktól (S. Dúzek, Ta­kács A.) megtudtuk, a moder­nizáció és a II. világháborút követő gazdasági-társadalmi átalakulás itt is, mint olyan sok más helyen Kelet-Európában, megtette drasztikus hatását. A régies, paraszti kultúrát egy újabb váltotta fel. Az emberek elhagyták szokásaikat és ki­vetkőztek. Épp talán a huszon­negyedik órában sikerült még elcsípni a margecanyi folklórt, és színpadi formában voló­ A bolgár együttes menettánca

Next