Táncművészet, 1988 (13. évfolyam, 1-12. szám)

1988-01-01 / 1. szám

juk. Elmélyült egyrészt az ere­deti néptáncok ismerete a Rá­baköztől Somogyon át a Mező­ségig vagy Szatmárig, más­részt - mit tagadjuk? - nem­csak az eredeti táncokban kell helyt állni, hanem „Nófrádi­­stílusban”, „Erdélyi-stílusban” és „Mosóczi-stílusban” is. A kedvező és regisztrálható je­lek az utóbbiban is megmutat­koznak. Van-e hát még kíván­nivaló? Van. Ha reálisnak te­kintjük a homogén ütőerő létét, akkor lassan ideje lesz a tán­cos egyéniségek kibontakozta­tására is gondolni. Nem mon­dom, hogy nem láttam jelét, villanását e törekvésnek (külö­nösen Mosóczi műveiben), de a feladat több és tudatosabb gondoskodást igényel. Gondo­lom, elsősorban a koreográfiai feladatok kialakításában. A koreográfiai összkép na­gyobb latolgatást kíván, mind­össze azért, mert minden jubi­leumi programnak óhatatlan velejárója a „keresztmetszet”, vagyis a hagyaték és a jelen­kor egyidejű felmutatása. Mondhatni, „várakozási refle­xeink” már így rögzültek, s magam is szívesen láttam vol­na a felújítások közt egy-két további régi koreográfiát. Pél­dául Náfráditól a Barátok című kis komédiát, de Somogyi Ti­bortól is A három barát c. drá­mai kamaratáncot, a néptánc­ban művelhető szimfonizmus egyik előfutárát - vajon ho­gyan hatottak volna ma? Be kell érni azonban a látottakkal, melyekből az első réteget a korábbi vezető, Náfrádi László kompozíciói alkották. Zömmel koncerttáncok, talán nem „szuperautentikus­’ stilisztikai árnyalattal, de mindenképpen megragadott stílusokkal és biztos formálási készséggel. Fájlalom közben, hogy a ked­vencnek várt Utolsó tánc nem sikerült igazán, a szólóban va­lami nem teljes hitelű drámá­­zás érződött, így a zene-tánc­­vers kívánatos összhatásából Sinka költeménye került ki győztesen. A másik réteget nyilvánvaló­an Erdélyi Tibor művei alkot­ták, s rajtuk már megérződik a hetvenes évek stilisztikai meg­újulásának hatása. Sőt a gaz­dag anyagismerethez, virtuóz táncfeladatokhoz egyre bizto­sabb formálási készség kap­csolódik. (Amely ugyan néha alaposan megbicsaklik, mint pl. a Cigánycsárdás és botoló nem igazán kigondolt csatla­kozásában.) És velem együtt a Corvin téri nézők közül bizo­nyára többen örömmel vették, hogy a zalai díjnyertes Verbu­válás is bevonult a Duna re­pertoárjába. És hogyan hatott? Nem erőtlenül, de nem is ütöt­te meg a darab már ismert ha­tásfokát. A magyarázatot két momentumban vélem: az adott műsorközegben ez a tánc mégiscsak idegen testként ha­tott, másrészt a koreográfia már apró egyénítéseket is kö­vetelne, noha látszólag éppen csak merev végrehajtást kí­ván. A körkép intermezzójaként a vendégkoreográfusok is emlí­tést kívánnak. A régebbi beta­nításokból úgy tűnik, Béres András Kerezsi lánytánca „hosszú életű lesz e földön", s rá is szolgál erre a jóslatra. A lányok most is hangulato­san, igényesen adták elő. Az újabb beszerzésből a Rábakö­zi táncok, Zsuráfszky Zoltán koreográfiája valószínűleg szintén biztos pont lesz a jö­vendő repertoárban, hiszen az adott stiláris követelmények­nek teljesen megfelel. Mind­amellett az igazi egyéni fele- 2

Next