Táncművészet, 1996 (27. évfolyam, 1-6. szám)

1996 / 5. szám

Kövessy Angéla és Sárközy Gyula „Vajon kibírjuk-e a kilátástalanságot..." Kövessy Angéla tizenegyedik, Sárközy Gyula tizenötödik évadját tölti az Operaház balettegyüttesében. Angéla nemcsak az akadémikus balett jeles művelője, hanem őszintén vonzódik a neoklasszikához is. Gyula az együttes repertoárjának sok karakterszerepében kipróbált táncművésze. Partnerként ritkán találkoznak össze a színpadon, legutóbb, a Táncművészet VI. gálaestjén A velencei mór szerelmi kettősével arattak közönségsikert. K. A.: - F Ha együtt ritkán is lépünk szín­padra, találkozásaink mindig emlékeze­tesek. S. Gy: - Ugye látszik, milyen ferde az orrom. Ezt Angélának köszönhetem. Szó­fiában vendégszerepeltünk, amikor az Adagio Hammerklavier előadásán egy forgásnál úgy eltalálta könyökével az or­romat. Hogy az nagyot reccsenve, félre­állt. Az orvos illesztette helyre egy go­lyóstol­lal, bár a törés emlékét azóta is vi­selem. M. Gy.: - Azért bizonyára akadnak kel­lemesebb emlékeik is... S. Gy.: - Hát persze. Az egyik legemlé­kezetesebb közös munkánk A halál és a lányka volt. Az amerikai Robert North ko­reográfiáját Sheri Cooks tanította be. Fan­tasztikus élmény volt vele dolgozni. Annyira érzékelte a táncosok adottságait, mozdulataik összehangolását, hogy a próbafolyamat alatt is csak a tánc gyö­nyörűségét élveztük. A közönség körében is rendkívüli sikernek bizonyult. Nem is tudom, manapság miért nem szerepel a repertoáron. M. Gy.: - Létezik egy mérce, amely sze­rint megítélik a koreográfusok munkáját? K. A.: - Talán abból a szempontból, hogy önmagunkban rögzítjük, kivel sze­retünk dolgozni. Ami azt is jelenti, kitől mennyit tanulunk. S. Gy.: - Példaként Seregi Lászlót emlí­teném, aki fantasztikusan érti a karakte­rek kiválasztását. Számára majdhogynem elsődlegesen fontosak az egyéni vonások, s utána a technikai követelményeket szin­te kipréseli a táncosokból. Első komoly főszerepem a Rómeó és Júlia Tybaltja volt. Meglepett, amikor kiosztotta rám a szerepet, mert Keveházi Gábor után el­táncolni, igencsak nyomasztó feladatot jelentett. Amikor megkérdeztem, miért esett rám a választása, annyit mondott: „Mert olyan tenyérbemászó képed van". Gondolkodási időm sem volt, mindössze három nap állt rendelkezésemre a beug­ráshoz... K. A.: - Desdemona viszont az én első főszerepem. Koreográfusa, Pártay Lilla, teljesen más beállítottságú. Mindent előre kidolgoz, és a betanítás során úgy adja az instrukciókat, mintha egy film peregne a szeme előtt. Ennek alapján, nagyon ke­ményen, következetesen ezt akarja vi­szontlátni a táncosoktól. A velencei mór betanulásakor mindössze tizenkét nap alatt kellett felkészülnünk a Shakespeare­­fesztiválra. Gyuszival jól megértettük egymást. F Higgadtsága sokat segített a munkában. Számomra rendkívül nehéz időszak volt, mert az időtájt veszítettem el édesanyámat. Érzelmi mélypontomból segített talpraállnom ez a szerep. Bizo­nyos értelemben önbizalmat is adott. M. Gy.: - Ha jól értem, a koreográfusok nem egyszerűen alkotóművészek, hanem pedagógusok is? S. Gy.: - Amikor egy táncos végez a fő­iskolán, korántsem kész művész. A szak­mát a gyakorlatban, a színházban, az együttesben tanulja meg. Az öreg Haran­gozó, Lőrinc György, Seregi László nevel­te ki a legjobb táncosokat. Seregitől ta­nultam meg például a művészi viselkedés mikéntjét, azt, hogy hogyan lehet együtt­dolgozni különböző vérmérsékletű mű­vészekkel. Markó Iván személyisége is erősen hatott rám. Pártay-Schubert: A velencei mór Desdemona: Kövessy Angéla • Otelló: Sárközy Gyula Fotó: Kanyó Béla M Ű TAN R V É S Z E T

Next