Táncművészet, 1997 (28. évfolyam, 1-6. szám)

1997 / 1-2. szám

TÁNC A HOROGKERESZT ALATT Az utóbbi évek egyik legiz­galmasabb dokumentum-kö­tete jelent meg Berlinben, a HENSCHEL kiadó gondozá­sában, ötvenegy évvel a má­sodik világháború befejezése után. A „Tanz unterm Ha­kenkreuz" című 350 oldalas könyv Lilian Karina és Marion Kant jóvoltából­­ közel 100 eredeti dokumentum-anyag segítségével - teszi fel a kér­déseket: Mi történt a táncmű­vészettel a Harmadik Biroda­lomban!­ A kor vezető tánc­művészei, koreográfusai, tán­cosai apolitikus, ártatlan szemlélői voltak-e rémdrá­mának? Senki nem tudott semmiről? Senki nem vett észre semmit? S mit tettek, avagy nem tettek az egyete­mes német kultúra kimagasló személyiségei a náci éra alatt? Lilian Karina Szentpétervá­ron született, majd 6 éves ko­rában szüleivel Berlinbe me­nekült, s telepedett le. Viktor Gsovskynál és Bronislawa Ni­­jinszkánál sajátította el a klasszikus balett alaplépéseit. Táncpartnerei az orosz Sas­cha Leontiev, valamint a ma­gyar Milloss Aurél voltak. Ka­rina a harmincas években is­mert táncosnő lesz Németor­szágban, később Milloss Au­réllal Budapesten is dolgozik és fellép a Nemzeti Színház­ban és táncesteken is. A há­ború alatt Stockholmban talál nehezen menedéket. Vezető balettmester a Királyi Operá­ban, alapítója lesz a Cullberg Balettnek, majd a svéd Tánc­­művészeti Főiskolának. Há­rom évig a világhírű svéd filmrendező Ingmar Bergman színházi rendezéseiben is dolgozik. Éveken keresztül tudósítója, tánckritikusa a svéd EXPRESS című napilap­nak, továbbá számtalan tánc­­szakkönyv írója. Marion Kant bár nem kife­jezetten a tánc gyakorlati te­rületéről érkezett, de egy jól felkészült tudós biztonságá­val segítette a világra ezt a könyvet. Kiindulási alapja természe­tesen a művész, a „koronata­nú" Lilian Karina közel 80 ol­dalas visszaemlékezése, melynek személyre bontott portréi megbízható támpon­tot nyújtottak. Archívumok, magángyűjtemények, könyv­tárak, levéltárak nyíltak meg nehezen, néha „fogcsikorog­va, recsegve", sőt „elővigyá­zatlanul", még a berlini fal le­omlása előtt. Az egyesítés után szerencsére mind ameri­kai, mind orosz részről is megnyíltak a titkosan őrzött trezorok a kutatók s a nagy nyilvánosság számára. A könyv szerzőinek közel 10 éves kutató-kereső-feldol­­gozó munkája fekszik ebben az egyedülálló memoár-do­kumentum kötetben. Lilian Karina nemcsak em­lékezőtehetségére hagyatko­zik. Évtizedek óta felkeresi az egykori, s még élő pályatársa­kat, akikkel a beszélgetések, a sok kérdezz-felelek „talkshow" azonban egy ponton mindig megreked. Bár mindegyikük pontosan fel tudja idézni egy-egy koreográfiának legki­sebb mozdulatait is, a beszél­getés a tartózkodás miatt (szinte minden esetben a náci idők politikai, emberi és mo­rális probléma­körén) fenn­akad. A kötet a hivatalos nemzeti­szocialista diktatúra táncpoli­tikájának eddig ismeretlen le­veleit, elképesztő törvényren­deleteit, dokumentumait tárja az olvasó elé. Egy-egy pillanatra meghökkentő, ellentmondásos dolgok derülnek ki az „Aus­drucktanz" felszentelt papjairól és papnői­ről. Gret Palucca, az egykori Német De­mokratikus Köztár­saság nemzeti dí­jakkal sűrűn öve­zett tánchősnő­je, „példamu­tató" táncfor­radalmára-a ná­ci propaganda rasszista törvé­nyei ellenére s származási ne­hézségei ellenére is -, 1945- ig, az összeomlásig felléphe­tett szólóestjeivel. Iskoláját is az 1933-as barnainges hata­lomátvétel után „csak" 6 év­vel később, 1939-ben zárat­ják be... Hazánk is bőven van képvi­selve ebben a tragikus káosz­ban, ezekben a drámai idők­ben. Olvashatunk Milloss Aurél­ról, akinek magánéleti prob­lémái miatt - és nem politikai meggyőződése végett - a Gestapo letartóztatási paran­csa elől, egy éjszaka mene­külnie kellett 1935-ben Düs­seldorfból. Az utolsó lépése­ket - biztonsági okokból - már gyalog tette meg a hol­land határ felé... Az élet tragikus ellentmon­dásaihoz tartozik viszont, hogy a római opera berlini vendégszereplésén (1942- ben és 1943-ban) mint az ola­szok balettmestere és koreog­ráfusa, azokkal kellett kezet ráznia, akik korábban szíve­sen tettek volna pecsétet éle­tére... További polemizálások, kérdőjelek, pozícióharcok, személyiségproblémák ve­tő­d­­nek fel Rudolf La­ban, Harald Kreutzberg, Mary Wigman és sokan mások megítélésében, akik a kor irányadó, vezető művészei, alkotói voltak. Meghunyász­kodva, kéz a kézben, máskor egymást feljelentve, fejüket olykor struccmadárként dug­ták a szemétbe. Mert hát sen­ki semmit, soha nem tudott, nem hallott. Másoknak pedig menekülniük, emigrálniuk kellett, ha szerencséjük s anyagi lehetőségük enged­te... Megrendítően szép az a fő­hajtás, ahogy a könyv szerzői a haláltáborokba transzpor­tált, a meggyilkolt, elűzött, el­felejtett művészekről emlé­keznek, mint Viktor Gsovsky, Sascha Leontiew, Josef Lewi­­tan. Köszönet Lilian Karinának és Marion Kantnak ezért a megrázó könyvért. Érdekes volt! Abban viszont biztos va­gyok, hogy az elkövetkezők­ben a nyíló ablakok és nyila­dozó páncélszekrények jó­voltából újabb akták kerülnek nyilvánosságra... Königer Miklós (Berlin) [ONWIJEL TANK M­ ŰVÉSZET

Next