Táncművészet, 2020 (48. évfolyam, 1-4. szám)

2020 tavasz / 1. szám

TARTALOM XLVIII. ÉVF. 1. (399.) SZÁM, 2020. TAVASZ REFLEKTORFÉNYBEN 4 FOLYTONOSSÁG ÉS MEGÚJULÁS - VEZETŐVÁLTÁS A GYŐRI BALETT ÉLÉN - BESZÉLGETÉS VELEKEI LÁSZLÓVAL ÉS LUKÁCS ANDRÁSSAL 28 IDENTITÁSKERESÉS EGY SOKSZÍNŰ KULTÚRÁBAN - KORTÁRS TÁNC KANADÁBAN ÉS IZRAELBEN 34 BIHARI 65 -TATA KÖSZÖNTŐJE 38 MŰVÉSZETTEL VALÓ NEVELÉS - MÓDSZERTANI KORSZERŰSÍTÉS A TÁNCOKTATÁSBAN LÁTTUK 10 LAURENCIA A # METOO MOZGALOM ŐSHŐSNŐJE - MAGYAR NEMZETI BALETT: LAURENCIA 22 VÁGYAK HARCA - KECSKEMÉTI CITY BALETT: ANNA KARENINA 26 FRISS TÁNCTRENDEK A RÖVIDKOREOGRÁFIÁK SEREGSZEMLÉJÉN - 21. SZÓLÓDUÓ NEMZETKÖZI TÁNCFESZTIVÁL 32 HITELES NÉPTÁNCPALETTA ALKOTÓI BRAVÚROK NÉLKÜL - NÉPTÁNCANTOLÓGIA 2020 NÉGYSZEMKÖZT 8 AMÍG TÁNCOLOK ÉS MEGVAN A SAJÁT HELYEM A TÁRSULATON BELÜL, ADDIG RENDBEN VAN MINDEN­­ BESZÉLGETÉS MAJOROS BALÁZZSAL 18 CSAK ÁLMODOZTAM ARRÓL, HOGY EGYSZER MAJD EGY ILYEN NEVES EGYÜTTES TAGJA LESZEK, MINT A RAMBERT -INTERJÚ DOMOSZLAI EDITTEL MESTEREK 24 AKI MINDENHOL OTT VOLT - EMLÉKEZÉS KANYÓ BÉLÁRA 31 RIPKA ILONA EMLÉKÉRE VILÁGSZÍNPAD 13 DIÉTÁS PROGRAMMAL MUTATKOZOTT BE BUDAPESTEN A NEW YORK CITY BALLET - STARS OF THE NEW YORK CITY BALLET 14 EZÜSTFEKETE SZÉPSÉG, EZÜSTFEKETE HALÁL - BALLET PRELJOCAJ: WINTERREISE 16 AISHA ÉS ABHAYA­­ RAMBERT ÉS A ROYAL BALLET KÖZÖS PRODUKCIÓJA TáNC ÉS EGÉSZSÉG 20 mikor Álljon spiccre a növendék? TANULMÁNY 3. MINŐSÉG ÉS NYUGALOM, AVAGY LEHET-E FILOZÓFIÁJA EGY MŰVÉSZETI EGYETEMNEK? - BOLVÁRI-TAKÁCS GÁBOR GONDOLATAI A MAGYAR KULTÚRA NAPJÁN TÁNC ÉS MÉDIA 42 FÜGEDI JÁNOS: FORRÁSLEÍRÁS A DIGITÁLIS KORBAN, GYŐRI BALETT 40, VARGA SÁNDOR: VÉGVÁR TÁNCKULTÚRÁJA A VÁLTOZÓ IDŐBEN A CÍMLAPON: PESEL ANITA TIFFANY, A MAGYAR NEMZETI BALETT TÁNCKARI MŰVÉSZE A kar fontos szereplője a daraboknak „Sokan elfelejtik, hogy a balettkarnak milyen fontos szerepe van a színpadon. Leginkább csak a szólistákról beszélnek, de a kar végig­kíséri a nagybaletteket, a kezdőhangtól a függöny lehullásáig, jelen van és megadja az emocionális hatásokat. Bármilyen darabot nézel, ha a kar nem lenne ott, akkor üres volna a színpad. Mi nemcsak meg­tanuljuk a koreográfiát, hanem együtt kell működnünk a szólistával is, segítjük őt. Ott vagyunk harminc-negyvenen, néha még többen a színpadon, figyelünk a sorokra, leszámoljuk a zenét, ha szünet van benne, akkor is számolunk. Megtaláljuk a helyezkedéseket. Olyanok­ra figyelünk, hogy ennek a függönynek a csücskéhez kell, hogy oda­érjek a jobb vállammal. Karban táncolni nem snassz. A karban energia van. Az a szólista, aki korábban köztünk táncolt, képes belőlünk is energiát meríteni. Ne­künk ez a művészetünk, az értelmünk, hogy ő is felemeljen minket és mi is őt. A kar fontos szereplője a daraboknak.” Fotó: Lakatos János ÖftG I 2020. tavasz I 3

Next