Tangazdaság, 1988 (12. évfolyam, 1-12. szám)
1988-01-01 / 1. szám
Tízmilliós többletköltség A jövedelemadó bevezetése Az új év elején mondhatni kivétel nélkül — mindenkit „húsbavágóan” az foglalkoztat, hogyan alakul a jövedelme. Mint köztudomású, január elsejétől érvénybe lépett az új jövedelemadó, amely azt hivatott biztosítani, hogy az állampolgárok arányosan vállaljanak részt a közterhek viseléséből. A magánszemélyek jövedelmének egyik alapvető forrása a munkaviszonyból származó jövedelem. Az adózás tehát a fizetéseket is érinti, ám szerencsére a jogszabályok előírják, hogy a dolgozók 1988. évi nyugdíjjárulékkal és jövedelemadóval csökkentett főmunkaviszonyból származó keresete — azonos munkateljesítmény esetén — nem lehet kevesebb az 1987-ben elért nettó keresetnél. Ennek betartására arra kötelezi munkáltatókat, hogy a dolgozók a 1987. évi munkabérét ennek megfelelően bruttósítsák. Az új bruttósított fizetésekről a dolgozók a besorolást napokon belül kézhez kapják. Megtudja mindenki, mennyi is lesz a „magas” fizetés, amelyből sajnos az adót levonják. Az új besorolás kézhez vételéig néhány információval mi is szolgálhatunk a személyi jövedelemadó bevezetésének irányelveiről gazdaságunkban. Nos, ami az óra- és havidíjas, időbéres, valamint a teljesítménybéres dolgozók személyi besorolását illeti, azzal semmi gond, a bruttósítás mértéke olyan, hogy a kézhez kapott fizetés semmivel sem lesz kevesebb, mint eddig. Ennél komplikáltabb a teljesítménybéres dolgozók bérszabályzat szerinti darabbére. Gazdaságunk vezetése úgy ítéli meg, hogy a teljesítménybér tételeket központilag nem lehet bruttósítani, s szintén január elsejétől érvénybe lépett új gazdasági szabályzórendszer nyújtotta szűkös lehetőségek miatt. A dolgozók nettó keresetét viszont meg kívánjuk őrizni, ezért még a múlt évi módszerek alapján kiszámolt havi nettó kereseteket dolgozónként bruttósítjuk fel, majd levonjuk a megfelelő nyugdíjjárulékot és a személyi jövedelemadót. Gazdaságunk mindent el fog követni annak érdekében, hogy a dolgozók keresete az idén ne csökkenjen. A bérbruttósítás gazdaságunk részére az előzetes számítások szerint 9—9,5 millió forint többletköltséget jelent. keresetszabályozási rendszer jövőre 2,5 százalékos adómentes bérfejlesztési lehetőséget biztosít. Ennek túllépése esetén igen súlyos szankciókat alkalmaznak a gazdálkodó szervekkel szemben. Az új szabályozórendszer sokkal bonyolultabb, összetettebb feladatot ró gazdaságunk vezetőire. A vállalati tanács ülése: megbízott igazgató Gazdaságunk igazgatójának halála miatt a vállalati tanács 1987. december 16-án rendkívüli ülést tartott, és a következő napirendi pontokat tárgyalta meg. Az új igazgató megválasztásáig a vállalati tanács Dorka Kálmán termelési igazgatóhelyettest bízta meg az igazgatói teendők ellátásával. A vállalati tanács módosítás nélkül elfogadta az igazgatói állás betöltésére kiírt — a szerkesztő bizottság által megszövegezett — pályázatot. (Ezt a pályázatot lapunkban is közöljük.) Ugyanakkor megválasztották az öt fős bíráló bizottságot, amelynek feladata az igazgatói állásra pályázók elbírálása lesz. Erdély, Sees Szabadidő ’87 — közös élményekkel A szabadidő mint fogalom egyre inkább elveszíti igazi jelentését. Mind többen fordítják a pihenésre, kikapcsolódásra szánt időt kiegészítő jövedelem szerzésére. Az előző években elért életszínvonal megtartásához szükség van a háztájiból, bérelt földből, GMK-ból, stb. származó forintokra, így érthető, hogy egyre kevesebb idő jut a művelődésre, kikapcsolódásra és pihenésre. Az elmúlt év rendezvényei közül kiemelhetjük a május 1-jei majálist, melyet a szakszervezeti bizottság és a Lovas klub közösen — más üzemek dolgozóinak bevonásával — rendezett meg az újmajori lovaspályán. Az egésznapos program és az étkezési lehetőség szórakozást és kikapcsolódást jelentett mindenkinek. A szakszervezet minden gazdasági dolgozónak ingyenes étkezési jegyet adott. Az immár hagyományosnak számító augusztus 20-i sportnapot az elmúlt évben az újfehértói kerületben rendeztük meg a községi futballpályán, a három gazdasági tűzoltóraj versenyével egybekötve. Ezen a rendezvényen mintegy 120 fő vett részt, de a jelenlevő családtagok is jól érezték magukat. Gazdaságunk vezetősége minden évben meghirdeti a „Rendet, tisztaságot május 1- jére”. Ennek értékelésekor az első három helyezett egység jelentős elismerésben részesül. Ezt a jutalmat a kollektívák közös kirándulások szervezésére fordítják ( a jutalom pénz és térítésmentes autóbusz). Ilyen jutalomból juthatott el dolgozóink egy-egy csoportja 1986-ban Csehszolvákiába és Lengyelországba, ahol a legnagyobb élményt a Magas-Tátra látványa jelentette, tavaly pedig Erdéllyel, Kolozsvár környékével ismerkedhetett meg. Ezen kívül rendszeresek voltak belföldi közös kirándulások is, a amelyeken dolgozóink családtagjaikkal együtt vehettek részt. Az elmúlt évben örömmel vették tudomásul dolgozóink, hogy gazdaságunk vezetősége három napos bécsi utat szervez. A résztvevők nagy többségének ez volt az első nyugati útja, s igazi új élményt jelentett mindenkinek. Itt kell megemlíteni, hogy buszt térítésmentesen kaptuk. A közös rendezvényeken, kirándulásokon kívül említésre méltó, hogy rendszeres színház- és mozilátogató kollektíváink vannak. Az elmúlt évben is több színház- és mozibérlet állt dolgozóink rendelkezésére. Feltétlenül meg kell említenünk, hogy nemcsak a központban, hanem a kerületekben, a szocialista brigádok között is vannak rendszeres színházlátogatók. Gazdaságunk szoros kapcsolatot alakított ki a 21-es számú általános iskolával. Az együttműködés keretében az iskola szervezésében — immár hagyományosan — a téli szünet előtt híres művészek, együttesek fellépésével karácsonyi koncertet szerveznek minden évben. Tavalyelőtt Halász Judit, az idén, december 18-án pedig Eszményi Viktória és a 100 Folk Celsius együttes szórakoztatta a jelenlévőket. Ezeknek a koncerteknek nemcsak a gyermekek, de a szülők körében is nagy sikere van minden évben. Az előttünk álló új évben még több dolgozót szeretnénk közös rendezvényeinkre bevonni, s nemcsak kikapcsolódást, hanem igazi élményt is nyújtani számukra. Papp Jánosné Köszönetnyilvánítás A tangazdaság párt és szakszervezeti gazdasági, vezetői köszönetet mondanak mindazoknak, akik volt igazgatójuk dr. Gönczi Géza halála alkalmából a részvétüket nyilvánították. A segélyezés gazdaságunkban Gazdaságunkban 1987-ben a a segélyezésre fordítható összeget a jóléti és kulturális alapból a bizalmi testület által jóváhagyott felosztás szerint használták fel. Az elmúlt évben emelkedett az egy főre kifizetett segély összege, mivel az intézményes segélyt (temetési, szülési) 1987-től a szakszervezeti tagdíjból fizetjük. Gazdaságunkban jól bevált gyakorlatnak bizonyult, hogy a szociális segélyeket havonta bíráljuk el, míg az intézményes segélyeket azonnal kifizetjük. Szakszervezeti bizottságunk a szociális segélyezésen belül nagy figyelmet fordít az üzemi balesetet szenvedett dolgozók megsegítésére. A segélyek odaítélésekor nagyon fontosnak tartjuk, hogy a segély igazán segély legyen, és az kapja meg, aki szociális helyzete alapján indokoltan kérte. A havonta kifizetett szociális segélyen kívül jelentős összeget fordítottunk az elmúlt évben a nagycsaládosok és a gyermeküket egyedül nevelők segítésére. Ők két alkalommal részesültek segélyben. A beiskolázási segélyt, mely 113 általános iskolás korú gyermek tanszervásárlását könnyítette meg — augusztus végén fizettük ki, összesen 40 ezer forint összegben. A második segélyezés karácsony előtt került sorra, s ennek keretében 32 család (három vagy több gyermekes) között 41 300 forintot osztott szét a szakszervezeti bizottság. A gazdasági vezetéssel egyetértésben 1988-ban is arra törekszünk, hogy az elért szociális juttatások szintjét megőrizzük, és lehetőségeinkhez mérten tovább növeljük. A Vállalati Szakszervezeti Bizottság nevében: Papp Jánosné Huszonötször a Föld körül... Az emberek körében misztikum veszi körül a milliomosok személyét. Az, aki egy lottó- vagy totószelvény véletlenszerű kitöltésével — némi szerencsével — nagy jutalomhoz jut — sokak szerint figyelmet sem érdemel. Más az, ha évtizedek munkáját fémjelzi a minősítés: milliomos. Egy közülük Bolla József, a Tangazdaság gépkocsivezetője. S a kincs: 1 millió levezetett kilométer balesetmentesen. S a jutalom, a kollektív szerződés értelmében 5 ezer forint. Egy hónappal az esemény után beszélgettünk az „előzményekről”. — Ibrányban gyerekeskedtem. Én is csodálattal nézegettem a gépeket. Felnőttként Miskolcon az építőiparban helyezkedtem el. Itt lehetőség nyílott arra, hogy a napi munka mellett hivatásos gépkocsivezetői jogosítványt szerezzek. Első nekifutásra sikerült levizsgáznom. Ekkor már megnősültem, így természetesen igekeztem minél közelebb munkahelyet keresni. Az akkori Semerálnál sikerült tehergépkocsivezetőként elhelyezkednem. Persze nagyot változott a világ az 1962-es 6 hengeres Gaz teherautótól a mai modern kamionokig. Személykocsira kerültem — ez egy ponyvás Gazt jelentett —, s ezzel párhuzamosan részese lettem a tangazdasági események mindennapjainak. Tucatnyi igazgató munkáját segíthettem azzal, hogy mindig üzemképes gépkocsival, jó hangulatban időben eljutottunk a tervezett tárgyalásra. Pobeda, bogárhátú Warsava, Moszkvics 407-es, Volga, Polski Fiat kocsimárka jelzi az évek múlását. Ahogy elnézem nyugodt, kiegyensúlyozott, vidám természetét, megértem, hogyan kell viselkedni a volánnál. Magam is ültem már az általa vezetett gépkocsiban. Kerültünk (mások hibájából) kényelmetlen közlekedési helyzetbe. Ő azonban nem kiabált, nem minősítette a hibát elkövetőt, a legjobbnak látszó megoldást igyekezett megtalálni, s menni tovább az úton. Mint az őt ismerők elmondják, ilyen akkor is ha az élet más területein kell emberségből „vizsgázni”. S ami rendkívül fontos, nagyon szereti járművét, ismeri annak minden rezdülését, így nagy meglepetés nem érheti az országúton sem. — Két fiunk van. A kisebbik az MHSZ-nél oktatja a jövendő gépkocsivezetőket. A nagyobbik gyerekünk a tangazdasági műhelyben dolgozik. Mindketten vonzódnak a motorokhoz. Remélem, 7 hónapos fiú unokám ugyancsak örökli apja illetve nagyapja hajlamát, már ami a gépkocsival kapcsolatos. A kisunoka léte rendszeres napi programot jelent. Élmény látni, amint napról-napra formálódik, okosodik. Feleségem a SZÖVAUT-nál dolgozik, ő is szállítással, így közvetve járművekkel foglalkozik. Igazi motoros család vagyunk. Természetesen a hobbim is a gépkocsi. Úgy hozta a sors, hogy megvásárolhattuk azt a Polski Fiat gépkocsit, amelyet előtte 4 évig vezettem a tangazdaságban. Felújítottuk, rendbetettük, s továbbra is hűségesen szolgál, hosszabb és rövidebb távon egyaránt. Tudom, hogy az öcvenes években még nem tartották nyilván a megtett kilométereket, így elképzelhető, hogy sokkal több van a „kezemben”. S hogy mennyi lesz? Erről is szóltunk. — ötvenkét éves vagyok. Szerencsére egészséges. Nem volt semmiféle bajom a közledésiekkel, de közvetlen munkahelyi főnökeimmel sem. Tudom, hogy nem mindig sikerül úgy szervezni, hogy a szokásos reggeli kezdéstől a délutáni munkaidő befejezéséig elintézzük a dolgot. Ilyenkor előfordul, hogy hosszabb a nap. Bennünket órabérben foglalkoztatnak. Az én órabérem 23,90 forint. Ebből már az is kiderül, hogy az anyagiakat illetően nem vagyok milliomos. Nagyon sokat jelent az illetmény alma. Mi facsemetével is foglalkozunk. A vállalakozás sikeres volt, igyekszünk jövőben is megragadni az ilyen lehetőségeket. S természetesen kihasználjuk azt a 200 négyszögölnyi kertet is, ami a ház mögött van. Innen a legszükségesebb zöldség-gyümölcs kikerül. Sokszor az „úticsomag” alkotóeleme is a kertből való. A mi foglalkozásunk mellett ugyanis nincs mindig lehetőség az üzemi ebéd igénybevételére, marad az előre elkészített hideg úticsomag. Mert az sem elképzelhető rendszeresen, hogy a mai árak mellett étteremben ebédeljek. Ez nem panaszkodás, hanem a tények alapján a valóság. Miként az is, hogy meg kell gondolni, hová tegyük a havi bevételt. Üdülni lehetőleg szakszervezeti beutalóval megyünk. A feleségemék cégétől kaptunk legutóbb boglári beutalót. Egyegy ilyen pihenés jót tesz, erőt ad a további munkához. Akik vezetnek, tudják, párszáz kilométeres út igénybe veszi az embert. Ilyenkor egy kis mozgást próbálok engedélyezni magamnak. Recsegnek-ropognak a csontjaim, s egy kicsit ez is késztet arra, hogy az üldögélő gépkocsivezetői munka után mozogjak egy kicsit. Negyedszázad alatt jutottam el a millió kilométerhez. Az eltelt időszakban 3—4 ezer kilométert tettünk meg havonta, így hátralévő munkaviszonyom alatt, ha minden összejön, még újabb 250 ezer kilométert szeretnék levezetni. Bolla József „vallomásából” kitetszett: minden foglalkozásnak van varázsa, csak a megfelelő ember kerüljön a megfelelő helyre. Az eltelt sok-sok év azt igazolta, nem választott rosszul, amikor 1959-ben gépkocsivezető lett. Kívánjuk az ifjú milliomosnak, balesetmentesen vezesse le a tervezett negyedmilliót, örülve családja sikereinek, a tangazdaság eredményeinek. Molnár Károly^ Bolla József, a milliomos gépkocsivezető (B. I. felv.)