A Tanító, 1982 (20. évfolyam, 1-12. szám)

1982-01-01 / 1. szám

FEJLŐDÉSLÉLEKTAN ÉS PEDAGÓGIAI PSZICHOLÓGIA Szerkesztette: dr. Salamon Jenő és dr. Voksán József A kötet a Kossuth Könyvkiadó gondozásában jelent meg 1977/78- ban. Az MSZMP marxizmus—leni­­nizmus esti egyeteme szakosító ta­gozatának tananyagát tartalmazza. Az első részben a fejlődés külső és belső tényezőinek figyelembe vé­telével mutatják be a szerzők az életkorok pszichológiájának fonto­sabb adatait. A második rész a nevelés és ok­tatás pszichológiai problémáival foglalkozik. Az általános tanulási törvényekre építve mutatja­­be az új oktatási kísérletek általánosítható pszichológiai tanulságait. Konkrét szempontokat kap az ol­vasó a tanulók személyiségének megismeréséhez. Továbbképzéshez, önképzéshez jól használható segéd­anyag. K. KÉPESKÖNYVEK AZ ATOMSZERKEZETRŐL, ATOMERŐMŰRŐL Az épülő első hazai atomerőmű híre megmozgatja az egész ország közvéleményét. Vizsgálataink sora bizonyította, hogy a kisiskolások világképében az atom és az atom­erőmű fogalma igen kuszált, zava­ros. Érthető örömmel lapozgatjuk tehát az első magyar nyelvű gyer­mekkönyveket, amelyek okos és já­tékosan szórakoztató stílusban jól egészíthetik ki gyermekeink kör­nyezetismereti tudását. Az atom szerkezetéről címet vi­selő füzetben (mindössze 24 olda­lon) világos áttekintést találhatunk az atom részeiről, az elektromosság természetéről, a magerőkről. A szerző nem aggódik gyermekeink értelmi képességeinek határait il­letően, amikor bátran kanyarít az atomfizika tortájából. A szeletet, amelyet átnyújt, a pedagógus talán nehezen emészthetőnek vélné, ám meggyőznek a füzet lapjain talál­ható ábrák, játékok, kísérletek, amelyek az egyes fogalmakat kí­sérletileg is megalapozhatóvá te­szik. Az atommodell, a radioaktivi-­­ tás, a felezési idő és az izotóp mind olyan fogalom, amelyekre napjaink gyermekeinek égetően szüksége lehet, ha eligazodni kíván világunkban. Az igen absztraktnak gondolt témát — amelynek tárgya láthatatlan , gyurmákból készít­hető modellek teszik érthetővé, konkréttá. A Hogyan működik az atom? cím­­­mű füzet az atomerőmű és az atom-­­ reaktor működését szemlélteti ha­sonlóan szellemes és kipróbálásra ingerlő játékokkal. A gyerekek meg­­is imerhetik az atommagenergia mai­­ felhasználásának lehetőségét és egy kicsit a jövőbe is pillanthatnak. Érzelmileg magával ragadó, igen ro­konszenves vállalkozás, hiszen meg­szabadít (vagy nem is enged kiala­kítani) számos előítélettől, balhiede­lemtől, félreértéstől. Az atomok vi­lágát nem kell megszelídíteni, csak gyermekeinket kell megtanítani ar­ra, hogy az emberiség jövőjét (és részben jelenét) biztosító atommag­energia felhasználása milyen lehe­tőségeket teremt. Igaz, szó esik az atomháború veszélyéről, pusztító hatásáról is. A szerző ezt nem mu­musként, hanem legyőzhető és el­hárítható tényezőként vázolja, eb­ben is nevelő hatású. A két köny­vet Majlen Konsztantyinovszkij ír­ta, nagy gondossággal és szakérte­lemmel. MAJLEN KONSZTANTYINOVSZKIJ AZ ATOM­­ SZERKEZETÉRŐL HAVAS PÉTER AZ ISKOLAI SZÍNPAD KÖTETEIRŐL Az Iskolai Színpad sorozat több mint 20 kötete (A forradalom szü­letésnapján; Anyák napján; Vidám délután; Tábortűz; Katonaköszöntő; Farsangi mulatság; Lenin; Április 4.; Ballagó; Bábjátékok; Farsangi játék; Nyitnikék; Petőfi Sándor; Tarkabarka műsor; A három kíván­ság; Csokonai Vitéz Mihály; Két március; Táborozunk; Osztálybuli; Bábosoknak; Június; Bábosok az­­ iskolában; Úttörőnek kedve mindig jól áll a pedagógusok rendelkezé-­­­re iskolai, családi és társadalmi ün­nepélyek megrendezéséhez. Az egyes­­ kötetek nem tartalmaznak teljes , kész műsorokat. Válogatásra szánt gyűjtések ezek, amelyekből mindig­­ a helyi adottságokhoz mérten lehet válogatni. Néhány füzet (Bábjátékok, Bá­bosoknak, Bábosok az iskolában stb.) , bábjátékokat tartalmaz, amelyek között bőven akad óvodásoknak és a kisiskolásoknak való. Kevés díszle­tet, kevés szereplőt igénylő kis dara­bok, melyeket kezdő bábcsoportok is sikerrel adhatnak elő. A megnövekedett szabad időben haszonnal forgathatják a sorozat köteteit. 1. Mindazok, akik a tévében érdek­lődéssel nézték A MEGSEBZETT BOLYGÓ című filmsorozatot, bizo­nyára szívesen idézik fel a magyar forgatócsoport útjának legérdeke­sebb állomásait a diafilm segítsé­gével. A forgatókönyv írója, dr. Balogh János akadémikus fényképfelvéte­lei kísérnek végig Tűzföldtől Afri­káig, a Galapagos-szigetektől Ne­pálig, és az ő színes stílusú kísérő­szövege ismertet meg távoli tájak érdekességeivel. Napközi otthonban kellemes és hasznos lehet az effajta diafilmek vetítése, de tanórán fo­­galmazáskészítéshez, beszédfej­lesz­­téshez is sokoldalúan felhasznál­hatók. Kormos István verse Zsoldos Vera rajza Szerkesztette Lázár Júlia önmagában kerek, verses mese Kormos István könyvének az a rész­lete, melyet a diafilm feldolgoz. Té­mája a kutya—macska barátság újabb változata: a rettenthetetlen fe­kete cica, Mörrenmorcogi úgy szét­csap a rátámadó kutyák között, hogy azok heten hétfelé szaladnak. Ké­pünkön a nagy csata egy részlete lát­ható. A gyönyörködtetésen túl a szó- és írásbeli kifejezőképesség fejlesz­tésére alkalmas. Ennek alapján érde­kes fogalmazásokat készíthetnek a gyerekek az előzmény-következmény kitalálásával. PINCÉRFRAKK UTCAI CICÁK

Next