A Tanító, 1982 (20. évfolyam, 1-12. szám)
1982-01-01 / 1. szám
FEJLŐDÉSLÉLEKTAN ÉS PEDAGÓGIAI PSZICHOLÓGIA Szerkesztette: dr. Salamon Jenő és dr. Voksán József A kötet a Kossuth Könyvkiadó gondozásában jelent meg 1977/78- ban. Az MSZMP marxizmus—leninizmus esti egyeteme szakosító tagozatának tananyagát tartalmazza. Az első részben a fejlődés külső és belső tényezőinek figyelembe vételével mutatják be a szerzők az életkorok pszichológiájának fontosabb adatait. A második rész a nevelés és oktatás pszichológiai problémáival foglalkozik. Az általános tanulási törvényekre építve mutatjabe az új oktatási kísérletek általánosítható pszichológiai tanulságait. Konkrét szempontokat kap az olvasó a tanulók személyiségének megismeréséhez. Továbbképzéshez, önképzéshez jól használható segédanyag. K. KÉPESKÖNYVEK AZ ATOMSZERKEZETRŐL, ATOMERŐMŰRŐL Az épülő első hazai atomerőmű híre megmozgatja az egész ország közvéleményét. Vizsgálataink sora bizonyította, hogy a kisiskolások világképében az atom és az atomerőmű fogalma igen kuszált, zavaros. Érthető örömmel lapozgatjuk tehát az első magyar nyelvű gyermekkönyveket, amelyek okos és játékosan szórakoztató stílusban jól egészíthetik ki gyermekeink környezetismereti tudását. Az atom szerkezetéről címet viselő füzetben (mindössze 24 oldalon) világos áttekintést találhatunk az atom részeiről, az elektromosság természetéről, a magerőkről. A szerző nem aggódik gyermekeink értelmi képességeinek határait illetően, amikor bátran kanyarít az atomfizika tortájából. A szeletet, amelyet átnyújt, a pedagógus talán nehezen emészthetőnek vélné, ám meggyőznek a füzet lapjain található ábrák, játékok, kísérletek, amelyek az egyes fogalmakat kísérletileg is megalapozhatóvá teszik. Az atommodell, a radioaktivi- tás, a felezési idő és az izotóp mind olyan fogalom, amelyekre napjaink gyermekeinek égetően szüksége lehet, ha eligazodni kíván világunkban. Az igen absztraktnak gondolt témát — amelynek tárgya láthatatlan , gyurmákból készíthető modellek teszik érthetővé, konkréttá. A Hogyan működik az atom? címmű füzet az atomerőmű és az atom- reaktor működését szemlélteti hasonlóan szellemes és kipróbálásra ingerlő játékokkal. A gyerekek megis imerhetik az atommagenergia mai felhasználásának lehetőségét és egy kicsit a jövőbe is pillanthatnak. Érzelmileg magával ragadó, igen rokonszenves vállalkozás, hiszen megszabadít (vagy nem is enged kialakítani) számos előítélettől, balhiedelemtől, félreértéstől. Az atomok világát nem kell megszelídíteni, csak gyermekeinket kell megtanítani arra, hogy az emberiség jövőjét (és részben jelenét) biztosító atommagenergia felhasználása milyen lehetőségeket teremt. Igaz, szó esik az atomháború veszélyéről, pusztító hatásáról is. A szerző ezt nem mumusként, hanem legyőzhető és elhárítható tényezőként vázolja, ebben is nevelő hatású. A két könyvet Majlen Konsztantyinovszkij írta, nagy gondossággal és szakértelemmel. MAJLEN KONSZTANTYINOVSZKIJ AZ ATOM SZERKEZETÉRŐL HAVAS PÉTER AZ ISKOLAI SZÍNPAD KÖTETEIRŐL Az Iskolai Színpad sorozat több mint 20 kötete (A forradalom születésnapján; Anyák napján; Vidám délután; Tábortűz; Katonaköszöntő; Farsangi mulatság; Lenin; Április 4.; Ballagó; Bábjátékok; Farsangi játék; Nyitnikék; Petőfi Sándor; Tarkabarka műsor; A három kívánság; Csokonai Vitéz Mihály; Két március; Táborozunk; Osztálybuli; Bábosoknak; Június; Bábosok az iskolában; Úttörőnek kedve mindig jól áll a pedagógusok rendelkezé-re iskolai, családi és társadalmi ünnepélyek megrendezéséhez. Az egyes kötetek nem tartalmaznak teljes , kész műsorokat. Válogatásra szánt gyűjtések ezek, amelyekből mindig a helyi adottságokhoz mérten lehet válogatni. Néhány füzet (Bábjátékok, Bábosoknak, Bábosok az iskolában stb.) , bábjátékokat tartalmaz, amelyek között bőven akad óvodásoknak és a kisiskolásoknak való. Kevés díszletet, kevés szereplőt igénylő kis darabok, melyeket kezdő bábcsoportok is sikerrel adhatnak elő. A megnövekedett szabad időben haszonnal forgathatják a sorozat köteteit. 1. Mindazok, akik a tévében érdeklődéssel nézték A MEGSEBZETT BOLYGÓ című filmsorozatot, bizonyára szívesen idézik fel a magyar forgatócsoport útjának legérdekesebb állomásait a diafilm segítségével. A forgatókönyv írója, dr. Balogh János akadémikus fényképfelvételei kísérnek végig Tűzföldtől Afrikáig, a Galapagos-szigetektől Nepálig, és az ő színes stílusú kísérőszövege ismertet meg távoli tájak érdekességeivel. Napközi otthonban kellemes és hasznos lehet az effajta diafilmek vetítése, de tanórán fogalmazáskészítéshez, beszédfejlesztéshez is sokoldalúan felhasználhatók. Kormos István verse Zsoldos Vera rajza Szerkesztette Lázár Júlia önmagában kerek, verses mese Kormos István könyvének az a részlete, melyet a diafilm feldolgoz. Témája a kutya—macska barátság újabb változata: a rettenthetetlen fekete cica, Mörrenmorcogi úgy szétcsap a rátámadó kutyák között, hogy azok heten hétfelé szaladnak. Képünkön a nagy csata egy részlete látható. A gyönyörködtetésen túl a szó- és írásbeli kifejezőképesség fejlesztésére alkalmas. Ennek alapján érdekes fogalmazásokat készíthetnek a gyerekek az előzmény-következmény kitalálásával. PINCÉRFRAKK UTCAI CICÁK