A Tanító, 1984 (22. évfolyam, 1-12. szám)

1984-06-01 / 6-7. szám

2­ 25 éves a felsőfokú tanítóképzés A tanító- és óvónőképzés felső­fokúvá válásának 25. évfordulóját ünnepelték az ország Tanítóképző Főiskoláin. Az évforduló alkalmából em­lékülésekre, tudományos felolva­só ülésekre, kiállítások megnyitá­sára, ünnepi hangversenyekre ke­rült sor. Az alábbiakban Bíró Gyula elő­adásából idézünk, mely a tanító­­képzés felsőfokra emelésének kö­rülményeiről szól, elhangzott a Budapesti Tanítóképző Főiskola tudományos felolvasó ülésén 1984. április 20-án. Tisztelt Hallgatóim, Kedves Barátaim! Hazánkban az általános tankö­telezettség bevezetésével a tanító­ság lett az az egyetlen társadalmi réteg, mely a népesség teljességé­vel a szó szoros értelmében testkö­zelben élt és dolgozott, így akar­­va-akaratlanul azokat a szociális hatásokat, amelyek az osztálytár­sadalom valós szituációi nyomán érték, megélte és jórészt magába­­szívta. Ugyanakkor a nép plebe­jus, főleg paraszti rétegének az úgynevezett nadrágos-pályára tö­rekvő, zömében erre tehetséget mutató, alkalmas gyermekeiből verbuválódott, kik magukkal hoz­ták azokat a környezetük deter­minálta attitűdöket, amelyek a néphez tartozást szemléletükben és magatartásukban meghatároz­ták. Érthető hát, hogy a rendi­kapitalista államhatalom a népta­nítót nem minden gyanú nélkül kezelte és áttételes módon ugyan, de többféle módon is törekedett korlátok közé szorítani. Többek között ezért zárta el előlük a való­di értelmiségi pályára emelkedés útját, a felsőfokú képzést. A taní­tóság nem válhatott a korabeli ér­telmiség, ahogyan akkor nevezték „intelligencia” szerves tagjává, annak csupán peremén helyezked­hetett el. A társadalmi hierarchia vi­szonylag alacsonyabb szintjére szorulva, hosszú évtizedeken át iparkodott helyzetén megfelelő rangot nyújtó képzettséggel is vál­toztatni. Ennek a küzdelemnek okai között minden bizonnyal ott szerepelt az emberi hiúság is, a fokozott ambíció is, a magasabb társadalmi pozíció, státus vágya is. Történelmileg az emberi okok azonban mellékes jelenségek. A feljebb emelkedés lényege ab­ban volt, hogy megvalósulása mil­liók emelkedését vonta volna kö­vetkezményként maga után. A felsőfokú képzésért folyó küzdelem etapjai a szakirodalom­ban nyomon követhetők. Csupán egyetlen vonására szükséges itt rá­mutatnom, nevezetesen arra, hogy felerősödésük konzekvensen egybeesett nemzeti történelmünk­nek azokkal az időszakaival, me­lyeket a szabadságért-függetlensé­­gért és a társadalmi átalakulásért folyó progresszív erőfeszítések fémjeleztek. Nem véletlenül a re­formkor légkörében kívánta Joó János egri tanár a tanítók képzé­sét gimnázium elvégzéséhez kötni. Közelről sem elszigetelt reformer­ként. Hiszen az 1843/44. évi or­szággyűlés népművelési bizottsá­ga előterjesztésében is így fogal­maz: „Rendes tanulóként azok vehetők fel,­­ ti. a tanítóképezdék­­be - kik a teljes gimnáziumot jó eredménnyel elvégezték”. Az Első Egyetemi Tanügyi Kongresszus véleménye sem volt más. A sza­badságharccal azonban ezek a tö­rekvések is elvéreztek Világosnál. A főiskolai tanítóképzés követelé­se 1918/19-ben vált ismét általá­nossá. A Tanítóképzőintézeti Ta­nárok Országos Egyesületétől, a Tanítók Szakszervezetén keresz­tül a Nevelőmunkások Országos Szövetségéig ebben a kérdésben teljes volt az összhang. A Népta­nítók Lapja 1919-ben ismerteti a szocialista tanítók szövetségének közgyűlési határozatát, miszerint: „A tanítóképző főiskola, amely­ben középiskolát végzett, érettsé­gizett ifjak vehetők fel.” A felszabadulás után, már 1945-ben, az Országos Köznevelé­si Tanács és a Pedagógusok Szak­­szervezete tűzte ismét napirendre a nevelőképzés egészének, s ezen belül a tanítóképzésnek a reform­ját. S bár a tanítóképzés nem re­formáltatott meg, egy új és ma is virulens pedagógusképző intéz­mény, a Pedagógiai Főiskola, ma Tanárképző Főiskola, 1947-ben megnyithatta kapuit. Ezekben az években a képzés oly mértékben és módon kuszáló­­dott össze, hogy minőségi javulást az adott szervezeti keretek között a leggondosabb és radikálisabb tantervi módosításoktól sem lehe­tett remélni. Ebben a helyzetben a tanító- és óvónőképzőkben fellel­hető emberi és anyagi tényezők összevonása, átcsoportosítása, felfrissítése, a képzés kereteinek átalakítása, cél- és feladatrendsze­rének, tananyaga szerkezetének és tartalmának átformálása tűnt az egyedül járható útnak. Ilyen ten­nivalók közepette a képzés felső­fokra emelése szinte kínálkozó megoldásként került ismét előtér­be. Szervezeti kérdésekről, órater­vekről, tantervekről a Közneve­lés, a Felsőoktatási Szemle, s kü­lönféle tanácskozások, szakbi­zottságok fórumain országos vita folyt. A gyermek első hét esztendeje, az éntudat kiteljesedésétől az át­­pártolásig, háromtól tíz éves ko­rig, a felnőtthöz kötődés korsza­ka. Ez az időszak éppen, mert a felnőttet modelláló évek sora s ezen az alapon az ember szociális képességei életre szóló alapvetés­nek kora, speciális pedagógussze­mélyiség munkáját igényli. Az óvónőt és tanítót ennek megfele­lően, olyan szakpedagógusnak te­kintettük, akik a szükséges alap­képzés­ és oktatás mellett, domi­nánsan a kisgyermekkor nevelési feladataira kvalifikáltak. Az elhangzott alapmeggondo­lásból eredően két princípiumra voltunk tekintettel. Először bár­mennyire impozánsak is az úgyne­vezett tudományos-technikai for­radalom eredményei mögött álló tapasztalatok, ismeretek, és pra­xis, az emberi fejlődésre-fejlesztés­­re, a szociális szituációk felismeré­sére, az azokban való eligazodás­ra, azok diagnosztizálására köz­vetlenül nem alkalmazhatók. A történelmileg felgyűlt technikai és humán kultúra ugyan az embe­riség egységes kultúrája, de minő­ségében és arányaiban nem min­denben azonos emberi viselkedés és magatartás battériák, repertoá­rok meglétét jelentik. Másodszor: tisztában voltunk azzal a ténnyel, hogy korunkban a nyomasztóan bővülő átadott-átvett tudás mel-

Next