A Tanító, 1985 (23. évfolyam, 1-12. szám)

1985-06-01 / 6-7. szám

Alkoss ezekkel a magánhang­zókkal te is önálló, értelmes sza­vakat! (Saját gondolatát minden­ki füzetbe írja.) Olvasd el némán az összegyűj­tött szavakat! Mondjuk el hango­san is! Helyezd mondatba xg­y szót! Alkoss rövid és hosszú mondatokat ugyanazzal a szóval! (Élőbeszéd, szókincsfejlesztés.) (Közös tevékenység.) b) Önálló szókincsfejlesztési gyakorlat differenciáltan. Játék a betűkkel. I. csoport II. csoport III. csoport a — á — aé — e ö — a barátja héten söprű Úgy dolgozz, hogy állításod igaz legyen! Jól figyeld meg a példaanyagot! Értékelés: Hogyan sikerült a munkád? Mire kellett ügyelned? Miért igaz az állítá­sod? (Az adott magánhangzókat úgy használtam fel, ahogy a tábla képe mutatja, és értelmes szót kaptam.) c) Magánhangzók hosszúsági és színbeli helyes ejtésének meg­figyeltetése, hasonló más helyzet­ben is kiejtjük és megfigyeljük ugyanazokat a magánhangzókat. vártam rá _á a á hátha már kértem én _é_e_é_ vételét hajónak _a_ó_a_ valóban többet _ö_e_é e könnyen ésszel érhet Olvasd el mindkét oszlop sza­vait! Mit veszel észre? Készít­hetsz ilyen példákat te is! Több­ször mondd el hangosan a kita­lált szavakat! d) Kép segítségével egy olyan mondatot tudunk összeállítani, amelyben csak o — ó betűs sza­vak vannak! (Frontális munka.) T.rz.nb.rz h.ldk.r.s Mit? — (hógolyót) Mit csinál? — (dob) Megoldás: Torzonborz holdkó­ros hógolyót dob. e) A gyorsasági gyakorlatok célja a tiszta kiejtés, minden ejté­si szabály érvényesüljön. Olvassátok el a táblán lévő szöveget, némán suttogva, hango­san, még hangosabban, egyre gyorsabban! (A hangszínt közben váltjuk.) Levegővételt ellenőriz­zük, szükség szerint javítjuk. (Ol­vassa: osztály, csoport, párok, egyének.) A konyhaasztalon vannak: 1. a krumpli 2. Hah! a cékla A büszke had a répa Egymással ször­a zöldség­nyen hajba kap, a borsó Hogy ki a a sárga- szebb, répa Ki a színesebb, a zeller Ki díszesebb, a bab a krumpli? a répa? a zöldség? a borsó? a sárgarépa? a zeller? a bab? A szép és helyes magyar be­széd kialakítását a ritmusgyakor­latok is segítik. Weöres Sándor: Kocsi és vonat című költeményét a) némán elolvassuk, b) majd ti-ti-tá-val, c) taps-szöveggel, d) szöveg-hangszerrel, e) ének-hangszerrel (dob, há­romszög, cintányér) mondjuk el. Weöres Sándor: Galagonya cí­mű költeményét is ritmizáljuk. Mindkét verset megtalálod Weöres Sándor Bóbita című ver­seskötetében. (Irodalomajánlás.) Ha kedved van, otthon is ritmi­­záld ezeket a verseket. Úgy köny­­nyebb, ha könyv nélkül tudod. Ha marad idő, néhány tanuló előre gyűjtött mondókáit, nyelv­­pergetőit meghallgatjuk. Értékelés :egyéni, csoport-, osz­tálymunka. Házi feladat: Gyűjts mondóká­­kat, nyelvtörőket! Gyakorold ad­dig, amíg hiba nélkül nem tudod! Célkitűzés: Ma újra a szép, ért­hető beszéd követelményeivel foglalkozunk. A tanult ismeretek felidézése: Mi jellemző a szép, érthető be­szédre? A szavakat tisztán, érthe­tően ejtjük, szüneteket tartunk a gondolatok, mondatok között. Ügyelünk beszédünkben a meg­felelő hangszínre, hanglejtésre. Tagolatlan „találós vers” Lábam nincsen mégis frissen nyargalászok szaladok nincsen kezem de leveszem fejedről a ka­lapot é­s a hajadba ragadok. Mi az? Olvasd el a táblára írt szöve­get! (Jó olvasási készséggel ren­delkező tanuló.) Miért ment ne­hezen? Hogyan tudnak társaid könnyen válaszolni a kérdésre? (Ha érthetően olvasom vagy mondom a szöveget.) Javítsuk ki a hibát, készítsünk a tagolatlan szövegből verset! Melyik legyen az első verssor? A második, a harmadik stb. Ho­va rakjak vesszőt? Miért? (Sza­vak, gondolatok közé.) (Közös te­vékenység.) Mi az? Lábam nincsen, mégis frissen nyargalászok, szaladok, nincsen kezem, de leveszem fejedről a kalapot é­s a hajadba ragadok! (Szél) A megfejtést jegyezd le a visz­­szajelző táblára! Hányan találták meg a helyes megfejtést? (Ellen­őrzés.) Honnan gondoltad, hogy a szélről szól a vers? Miért tudtál gyorsan válaszolni a kérdésre? (Mert­­ többszöri elolvasás után érthetően mondta el a szöveget és így könnyű volt [ráismerni] vála­szolni a kérdésre.) Tartalom elmondása a) A világ vándora (Móra Fe­renc nyomán; A maci mesél című tankönyv I. osztály.) című olvas­mány tartalmi beszámolóját mag­netofonra vesszük. Egy közepes és egy jobb beszédkészséggel ren­delkező tanuló önállóan mondja el az ismert olvasmány tartalmát. Segítenek a fóliára rajzolt képso­rok, amelyek az olvasmány leg­fontosabb mozzanatait ábrázol­ják. (A vetítés írásvetítővel törté­nik.) Képolvasás — reproduktív képzelet és gondolkodás fejlesz­tése. (Ez idő alatt az osztály többi tanulója önállóan munkát végez, differenciáltan.) b) Önálló tevékenység. I. csoport Jegyezz le társaid beszámolójá­ból a visszajelző táblára három olyan szót vagy kifejezést, amely az esőre vonatkozik! Gyűjthetsz önállóan is! II. csoport írt három olyan szót vagy kife­jezést, amely Petire vonatkozik! a — á á — a család bálna csatár cápa hatr cs rd h z m h_tr_ k b t h z m 2. 9

Next