Tanító, 1995 (33. évfolyam, 1-10. szám)

1995-04-01 / 4. szám

Gondolkodásfejlesztés - Cogitoys A Cogitoys játékcsalád 8 tagból álló sorozatának segítsé­gével több mint 30 különböző logikai társasjáték játszható. Egy-egy játékkészlettel egy 30 fős gyermekcsoport minden tagja aktívan, érdeklődését fenntartva, képességeit fejleszt­ve akár több órán keresztül is leköthető, foglalkoztatható. Milyen pedagógiai célok valósíthatók meg a játékok segít­ségével? A több lépésben előregondolkodás, az empátia, a versenyszellem, a térlátás, a kombinációs készség, szabály­tartás, beszédkészség, az önellenőrzés. Egy-egy játék konk­rét matematikai törzsanyag bevezetéséhez is illeszthető. A játékot kipróbáló szülők és pedagógus kollégák egybehang­zó véleménye szerint: a mozgékony, nehezen fegyelmezhe­tő gyerekek is - csodával határos módon - elmélyülten és fegyelmezetten játszanak. Ajánlom figyelmükbe és peda­gógiai céljaik megvalósításához, tisztelettel: Sárkány Márta Az alábbiakban néhány vélemény azoktól a pedagógu­soktól, akik már ismerik és megszerették a Cogitoys játéko­kat: Kollár Emese tanárnő, a 3. sz. Budaörsi Általános Iskolából:­­ Pénteken délután a gyerekek olyanok a napköziben, mint a kis ördögök. Ez a játék azonban lekötötte őket. Ha­zafelé gondolkodtam, miért is jó a Pikk-Pakk. Jó, mert fej­leszti a térszemléletet, a térlátást, a forma- és színérzéket. A legjobb azonban az volt, hogy a gyerekek türelmesen odafigyeltek egymásra. Szabolczki Zsuzsa matematika- és fizikatanár, Kaff­ka Margit Gimnázium: - Amikor matematikatanárként játékot vásárolok, min­dig egy kis szakmai ártalom vezérel. Olyan játékokat kere­sek a fiaimnak, amelyek fejlesztik logikai készségüket, ta­lálékonyságukat, és nem keltenek bennük indulatokat. Eb­ben a játékban az is jó, hogy a szerencsének semmi szerepe nincs... és mi szülők is megkedveltük. Olajos Anette alsótagozatos tanítónő, Német Nemze­tiségi Általános Iskola, Budaörs: - Sok szép játékot kapni, azonban ezek szinte megfizet­hetetlenek. A másik ennél sokkal nagyobb probléma, hogy a játékok nagy része nem fejleszt olyan készségeket, ame­lyek a gyerekeket segítenék a tanulásban. A Pikk-Pakk komplex gondolkodásra ösztönző, fejleszti a kombinációs készséget, kreativitást...” PIKK-PAKK (kétszemélyes stratégiai pozíciójáték) A játékmezőre felrakott golyókból kiválasztott sort vagy oszlo­pot egyszerre, többségi szabályt betartva, felváltva, egymást köve­tően tolhatják el a versenyzők azzal a céllal, hogy vetélytársukat megelőzve a saját színükkel kerítsék be a magányos golyót. ROTARY (kétszemélyes stratégiai pozíciójáték) A játékmezőre felrakott golyókból kiválasztott csoportok egy, a versenyzők által felváltva használt forgatóeszköz (rota) segítségé­vel, a többségi szabályt betartva mozgathatók el azzal a céllal, hogy társukat megelőzve a saját színükkel foglalják el a pálya centrumát. MA-DÁM (közismert és kevésbé ismert táblajátékok) A játék neve a különböző MALOM és DAMA játékokra utal. A többnyire csupán kétféle jelhordozóval, egyszerű rácsozatú já­tékmezőn is űzhető malmok és dámák talán a legismertebb tábla­játékoknak tekinthetők. Ám, vajon a legérdekesebb változatok is­mertek? SOLITEREK (egy- és kétszemélyes logikai pozíciójáték) A „szoliter” elnevezés (mint az egyszemélyességre utaló jelző) bár valamennyi feladványjátékra igaz, mégis csa­k az „átugrással letisztítandó táblák” jellemzéseként terjedt el. Az alapjátékot so­kan „tüske”, vagy „türelemjáték”-ként is ismerik. A COGITOYS játékcsalád e játéka nemcsak válogatott gyűjteményt ad az ismert és kevésbé ismert SOLITER-ekből, de logikailag igényes, új páros játékával, a HOPP-KOPP-pal, kellemes meglepetést is tartogat az ínyenc táblajátékosok számára is. FONÁKOLÓS (kétszemélyes stratégiai pozíciójáték) A játékmezőre egymást követően, felváltva, egyenként (vilá­gosra és sötétre színezett) azonos bábut raknak le a versenyzők, az egyik sötét, a másik a világos színével. Az ellenfél bekerített bá­buinak megfordításával, a minél nagyobb terület megszerzése a végcél. TOTIKE (kétszemélyes stratégiai pozíciójáték) Az alapjátékban egy függőleges síkban felállított, felső oldalá­ról nyitott négyzetrácsos táblát úgy igyekeznek a versenyzők bá­buikkal feltölteni, hogy tetszőleges irányban négyes „malmot” al­­kossaak saját színükkel. LABYRINTH (logikai és ügyességi feladványjáték) A labirintusproblémák szinte egyidősek az emberi gondolko­dással. A kuszaság áttekintésére törekvő elménk, a káoszból kive­zető, járható utak keresésének állandó kényszere talán a legjellem­zőbb emberi adottság, fejlődésünk motorja. A COGITOYS játék­család labirintusfeladványának újdonságát a pályán elhelyezett elemek sokasága hordozza. Nem a labirintus bejárása a feladat, hanem a jelhordozók más-más sémában történő, legkevesebb lé­pésszámmal elérhető elrendezése. SZÓKRA­TÉSZ (szóalkotás, nyelvi társasjáték) A játékban a keresztrejtvények kitöltési szabályai szerint, víz­szintes és függőleges irányban is értelmes szavakat alkotva, egy­mással versenyezve rakják le betűiket a játékosok. Adott betűkész­letből a leghosszabb szavakat kirakó játékos lesz a parti győztese. A COGITOYS játékcsalád a tévé vetélkedőiből („Betűpárbaj”, Játék a betűkkel”) is ismert, kipróbált változatok mellett néhány érdekesebb új szabállyal, különösen a párbajváltozatokkal ígér kel­lemes kikapcsolódást a nyelvi játékok kedvelőinek. Aki logikusabban gondolkodik, a/, nyer. MEGRENDELŐSZELVÉNY Napközis foglalkozásokhoz 1 SZUPER 8-as játékcsomag (Pikk-Pakk, Rotary, Szókra­tesz, Fo­­nákolás, Soliterek, Labyrinth, Ma­dám, Tőtike) ÁRA: 5000 Ft + ÁFA/csomag ..............................csomagot Név:_________________________________________________ Pontos cím:___________________________________________ Címünk: Sárkány Kft., 1111 Budapest, Lágymányosi u. 14. Címünkön egy játék is megrendelhető­!

Next