Tanító, 1995 (33. évfolyam, 1-10. szám)

1995-12-01 / 10. szám

Turul és história EGRI SZILÁGYI IMRE A honfoglalást megelőző őshagyo­mányban igen elterjedt volt a turul kul­tusz. Erre vall az is, hogy a korszak magyar őstörténetének fejedelmi szemé­lyei isteni származásukat hitelesítették vele. A szentnek tekintett sólyom szel­lemi inkarnációjának, megszemélyesí­tőjének vélték magukat. A napisten energiáinak közvetítőjét is benne látták. Úgy vélekedtek, hogy erejüket, kivá­lasztottságukat az aranyló Naptól nye­rik. A turul tehát nemcsak állatfajtaként volt fontos számukra, hanem­ a szent valóság megnyilatkozásának (hierophá­­nia) közvetítőjeként is. Az a művelődé­si kör, amelyben mindennapjaikat él­ték, ezt a meggyőződést csak táplálta, erősítette. A velük egykorú népek ha­gyományában szintén szent ritus övezte az említett égitestet és a madarat. Jel­kép­rendszerünk is ezt tanúsítja, így például Ré, az egyiptomi napisten só­lyom-, azaz turulfejét aranyként izzó nap koronázta. De sámánokat is ábrá­zoltak madárral a fejükön. Ez érthető, mert az ősi népek életmódját a termé­­szetadta viszonyok keretezték, így gon­dolkodásukat is ezek ösztönözték. Hó­­man Bálint, a két világháború közötti időszak vezető történésze írta a finn-ma­gyar (nem finnugor!) ősök foglalkozásá­ról: „ már az őskorban állatokat is tartó és földet is művelő vadásznép voltak.” Erről a fejlett gazdálkodási módról vall egy ezüst tálon fennmaradt kép is. Ez az edény egyben az egyik legrégebbi magyar sólyomemlék, amely a szent­pétervári Ermitázsban van. Az íratlan és írott hagyományok alapján feltételezhe­tő tehát, hogy a villámgyors és kecses turul (kerecsensólyom?) olyanfajta tisz­teletnek örvendhetett az említett mű­veltségi körben, mint például az indiai­ak szent/sérthetetlen tehene. Erre vall a turul hagyomány későbbi története is. Lehetett ugyan a keresztény magyarok között tiltott a kutusz, de az állat maga sohasem vált „tisztátalanná”, mint az sok természetvallású nép totemjével, ősével megtörtént. Szinte általánosan feltételezhető ugyanis az - írta a világ­hírű J. G. Frazer -, hogy: „valamennyi úgynevezett tisztátalan állat eredetileg szent volt”. Az előbb leírt hagyományból a ter­mészettudomány mindössze az ember állati származásának tudatát őrizte meg. Ez a meggyőződése, egyik alapelve ko­runk természettudományos törzsfejlődé­sének is. A világias felfogás szerint ugyan nem a turultól, de a főemlősök között egy majommal közös állati őstől eredeztethető az ember. Ezzel szemben a turul kultusz hívei és más őskori állat­istenséget tisztelő népek nemcsak a ter­mészeti eredetről tudnak. Minden em­bert valamilyen istenség hasonlatossá­gának, képének, fiának stb. vélnek, így például az Árpád nemzetség eredetmí­tosza is a turullal kapcsolja össze az ő­­sök szakrális származását. Van olyan geszta író, aki a családját egyenesen az ember születéséig vezeti vissza. Ez a visszakeresés egyben arra is utal, mint­ha emlékeztek volna arra, hogy az em­beriségnek egyetlen őshagyománya van. A kezdetekből egésszé kikerekített szár­mazástan nemcsak a legendánál, hanem korunk természettudományos nézőpont­jánál is teljesebb. Az ősgeszták regősei például a magyarok eredetét a példabe­szédek nagy vadásza, Nimród családjá­nak történetével kötötték össze. Népünk múltját tehát egyenesen az özönvíz előt­ti időkből eredeztették. Nimród családja és a csodaszarvas ősképe a mélységes mély múlthoz kap­csolódott. A Kr. sz. u. kb. 907-ben ke­letkezett ősgeszta, a Madzsar Tahiri, az­az magyarul A magyarok története ugyanis a bibliából is ismert Nimródot jelöli meg népünk ősapjaként. A szerző az ősszülőt a műben a regősök elmon­dása nyomán nevezi meg. Ez az eljárás­mód meglepő, mert az ősgeszta fordító­­ja/másolója/írója, Terdzsüman Mahmud egy 16. századbeli világlátott, művelt tolmács vagy diplomata volt. Felké­szültsége alapján tehát írott forrásokra is támaszkodhatott volna a regősök bi­zonytalan száj- és szóhagyománya he­lyett. Ráadásul Mahmud nem is ma­gyarból lett török, noha élt II. Lajos ud­varában is. Előkelő bajor nemesi család sarja, aki oszmán fogságba esett. Tudá­sa révén azonban a szultán titkára, bi­zalmasa és tanácsadója lett. Prágában halt meg 1575-ben egy kényes diplo­máciai küldetés közben. Az 1550/60 kö­zött másolt geszta is a XVI. században született. Ennek ellenére hitelt adott a regősök szavainak, jóllehet „csácsogó é­­nekeik” szavahihetőségét már Anony­mus is kétségbe vonta. Mahmud regősei, vagyis az „évszáza­dok hírnökei és a hírek elmondói” a magyarok ősszüleiről így beszéltek: „A régi időkben a Madzsar törzs nemzet­sége Nemród gyermekeitől származott. Nem­­ródnak volt egy Ankisza nevű felesége, s ettől a feleségtől két fia született. Az egyiket Magornak, a másikat Hunornak hívták. Ők voltak Nemród első fiai... Egy napon Nem­ród vadászatra ment, és magával vitte fiait is... Egyszeresak egy csodálatos vad tűnt fel előttük, amely csodálatos színekben pompá­zott." Ha Terdzsüman Mahmud verses gesz­­tájában nem tudatosan, esetleg megté­vesztésül választotta a régies előadás­módot, akkor az előbb idézett Nemród részletet - a közös epizódok alapján - az ismert meotiszi csodaszarvas változat korai variánsának kell tekinteni. Ebben az esetben azonban nemcsak két eddig ismeretlen mondával gazdagodtunk, hanem a regősök énekeiben élő és a honfoglalásig vezető mítosz ősképével is. Ettől kezdve azonban élesen elválik egymástól a geszta szerkezetében a mí­­toszi és a históriai (tudományos) rész. A mondai elem alapján több kutató arra a következtetésre jutott, hogy Hunor és Magor előtt fel-feltűnő és csodálatos színekben pompázó vad alakjában vol­taképpen a rejtőzködő napisten jelent meg. Ezek szerint tehát Nemród (Mén­­rót?) fiai a nap hasonmását követték, pontosabban: isteni jelet láttak akkor, amikor az égitest után igazodva az új haza határára rábukkantak. Ha mind­ezekből leszűrhető, hogy a Nap a legké­sőbbi, azaz meotiszi mondában válto­zott át csodaszarvassá, akkor ez a vad lett Emese álmában, a szűkebben vett turul legendában a madár alakú égi kül­dött. Ez azért is feltételezhető, mert ilyenfajta átlényegülésnek római kato­likus megfelelője is van Szt. Gellért mítoszbölcseletében. A püspök szerint­ ­ Lovas solymász (IX. század) /Ermitázs/ Címképünk: A tatai turul

Next