Tarsadalmi Szemle – 1955.

11. szám - Szemle - Az irodalomtörténeti kongresszusról (Csabai Tibor)

SZEMLE fához, a leleplezéshez, sőt a leszá­molás szándékához. A kor sürgető parancsára születik meg ez az új­fajta realizmus, a kritikai realiz­mus „forradalmi" változata. Eöt­vöst, Petőfit, a fiatal Aranyt, s bizo­nyos mértékig Tompát és Szigligetit sorolja ide Barta. Magasfokú plebe­jus eszmeiség, a kor problémáinak a társadalmi struktúra egésze szem­pontjából való látása és ábrázolása, jellemformálásban az engelsi érte­lemben vett tipizálás, tehát az egyes alakok egyedi és általános vonásai­nak társadalmi indítékú motiválása, a közvetlen élmények uralkodó sze­repe, az élményi körök kitágítása és ezzel összefüggésben a művek kép­anyagának megváltozása, s min­denekelőtt : tartalmi (plebejus esz­meiség) és formai (népköltészeti ere­detű nyelv, ritmus) népiesség c­íme, ez jellemzi a forradalmi realizmus költői gyakorlatát. Az irányzat egy­korú esztétikai-kritikai állásfogla­lásaiban a művészet igazságának, természetességének és egyszerűségé­nek elve forr össze egy egységes irodalomesztétika elméleti alapja­ként. A forradalom és a szabadságharc bukása után válságba kerül az a magas színvonalú, plebejus kritikai realizmus, melyet a társadalmi át­alakulásért és a nemzeti szabad­ságért vívott harc nagy hulláma emelt a magasba. A forradalmi rea­lizmus „eszményítő" realizmussá fejlődik át, egy oly irányzattá, melynek fő képviselői (Arany, Gyu­lai, korlátozott mértékben Kemény) már lemondanak az átfogó társa­dalomrajzról, a hősök tetteinek in­dító okát már nem a társadalmi viszonyokban, hanem „a végzet­ben", az „isteni nemezisben" talál­ják meg, a konfliktusokat nem a való élet összeütközéseiből merítik, hanem az egyéni szenvedély, lelki­ismeret és az erkölcsi norma szembe­kerülése lesz az általános. Jellem­ábrázolásban is az eszményítés ural­kodik : nem társadalmi típusokkal, inkább ideáltípusokkal dolgozik ez az irányzat. Persze Arany művé­szete nagyot tudott alkotni hely­telen elméleti elgondolásai ellenére, az eszményítés keretei között is, az elv maga azonban alkalmas volt arra, hogy epigonjai kezén a mű­naivság és mesés-romantikus ele­mek összeötvözésével létrejöjjön a realizmusnak egy korcs változata, egy olyan áramlat, mely a nemzeti jelleg monopóliumával dicsekedve, minden haladás és igazi népiség megrögzött ellenségévé vált. A századvég megélénkülő társa­dalmi és irodalmi mozgalmai hoz­zák el a kritikai realizmus újabb fel­lendülését és ezzel együtt az eszmé­nyítő realizmus egyeduralmának a végét. Nem egységes ez a realista áramlat, bázisát nagyrészt a pol­gári-kispolgári értelmiség adja, ám legjobbjai eljutnak a munkásosz­tály és a szegényparasztság harcá­nak ábrázolásáig. Mitológiába és romantikába átcsapó biológiai-fizio­lógiai determinista szemlélet (Justh Zsigmond, Bródy Sándor), a való­ságot apró mozzanataira felbontó, elemző szándék (Kabos Ede, Thury Zoltán), személyes líraiság és lélek­tani szemlélet (Petelei István), etno­gráfiai érdeklődés (Tömörkény Ist­ván, Gárdonyi Géza) egyaránt meg­találják a maguk képviselőit e sok­színű irányzaton belül. Átfogó kép nem születik a társadalomról, de a valóság ábrázolására választott mo­zaiktechnika az apró részletek hű rajza mögött a meglátott, vagy leg­alábbis megsejtett társadalmi vi­szonylatok egészét érezteti. A tema­tikában a múlt helyét a jelen, a falu helyét a város foglalja el, s különösen 1905 közvetlen közelé­ben, a munkásosztály és a paraszt­ság harcai, Ady és Bródy radikális publicisztikája" a nép ábrázolása mellett egyre inkább sürgeti a nép szemléletének érvényesítését is. Barta János előadása több részlet­kérdést, sőt egész koncepcióját ille­tően vitát váltott ki. Mindenekelőtt : Petőfi realiz­musa, az orosz forradalmi demok­ratákéival analóg eszmei tartalma, a pozitív hősök sorsának a nyugati kritikai realisták művészetében is­meretlen perspektívája következté­ben határozottan elkülönítendő az Eötvös-, de még az Arany-féle rea-

Next