Tarsadalmi Szemle – 1956.

4. szám - Keserű Jánosné: A kereskedelem feladatai a lakosság iparcikkellátásában

A LAKOSSÁG IPARCIKKELLÁT ALAROIó munkáján kívülálló tényezők mellett — hozzájárult a lakosság igé­nyeinek hiányos ismerete, a kereskedelem piackutató munkájának nem kielégítő színvonala. Az egyes áruk iránt 1954 végén, 1955 elején megnövekedett kereslet felszínes ismeretéből kiindulva, a keres­kedelmi szervek egy része a tényleges keresletet lényegesen meg­haladó mértékben adta megrendeléseit az iparnak. Megfeledkeztek arról, hogy 1954-ben egyes cikkekből az előző évek termeléskiesése miatt évek óta felgyülemlett igények jelentkeztek, melyeknek ki­elégítése után csak az átlagos vásárlóigénnyel kell számolni. Ez a helyzet következett be a háztartási tömegcikkek jelentős részénél, a háztartási kisgépeknél, a konfekcióáruk egy részénél, bakancsnál és számos más fogyasztási cikknél. Ennek tulajdonítható, hogy egyes nagykereskedelmi vállalatoknál ezekből a cikkekből felesleges kész­letek vannak. A kereskedelmi vállalatok gyakran azzal sem számoltak, hogy egyes jobb minőségű, magasabb műszaki kultúrával készített, diva­tosabb vagy külföldről behozott cikk megjelenése, forgalombahoza­tala hogyan fogja befolyásolni a már forgalomban levő cikkek iránti érdeklődést, így például a fogyasztók szívesebben vásárolják a kon­fekcióipar jobb kivitelezésű, tartósabb, jobb minőségű új cikkeit, mint a korábban gyártott cikkeket; a nagy mennyiségben forga­lomba hozott — jelentős részben importált — műszálból készült férfizoknik erősen csökkentették a pamutzoknik iránti keresletet stb. A szocialista társadalomban is szükséges, hogy a kereskedelem aktívan hasson a kereslet alakulására. Tehát az ízlés fejlesztése, új áruk bevezetése, megbízható, kiváló áruk reklámozása kötelessége a kereskedelemnek. 1955-ben a kereskedelem sok új cikket hozott forgalomba. Igen sok cikkről azonban a fogyasztók széles rétegei nem is tudtak, így például a Rapid és Tisztaság nevű új mosószerek már 1955 I. negyedévében forgalomba kerültek, forgalmuk azonban számottevően nem emelkedett. A III. negyedévben a vegyianyag nagykereskedelem hatékony reklámozására a mosószerek forgalma ugrásszerűen növekedett. Ismeretes, hogy nálunk a zománcedény importnyersanyag fel­használásával készül, az alumíniumedény viszont itthoni nyers­anyagból. Érdekünk tehát, hogy a fogyasztói keresletet az alumínium­edény irányában befolyásoljuk. Mégis igen hiányos a kereskedelmi boltokban az alumíniumedény reklámozása, ajánlása, megfelelő válasz­tékának biztosítása. Ehhez hasonló példák tömegét lehetne felsorolni. Ilyen értelemben a kereskedelem, a fogyasztók igényeinek befolyá­solásával, nagyobb eredménnyel szolgálhatja a népgazdaság és a dolgozók érdekeit. 1956-ban a reklám fejlesztése különösen fontos feladat, hiszen igen sok új cikk kerül forgalomba, s ezek tulajdonságaival, alkal­mazási módszereivel bemutatókon, kiállításokon, írásos reklámmal kell a vevőket megismertetni.

Next