Tarsadalmi Szemle – 1959.

7. szám - Mérei Gyula: Szekfü Gyula történetírásának kérdései

Szekfű Gyula történetszemléletének bírálatához írta MÉREI GYULA A fordulat évje után az MDP eszmei síkon is elkezdte a harcot a szocializmus építéséért. Rendszeresen küzdött a polgári nézetek ellen az irodalomban, a művészetben, a tudományban és a szellemi élet más területein. Mindezek az erőfeszítések azonban együtt­véve sem bizonyultak elegendőknek a legerősebben ható és leg­veszélyesebb polgári ideológiai maradvány, a nacionalizmus kü­lönböző megnyilvánulásainak visszaszorításához, és az MDP ve­zetése 1953 után nem tudta megállítani a revizionisták naciona­lizmussal átitatott támadását. Az események ilyen alakulásának egyik legfőbb oka az volt, hogy az MDP korábbi vezetése elmu­lasztotta a tömegek egyes rétegeiben ható ellenséges politikai áramlatok, eszmei irányzatok számbavételét, és tudományosan megalapozott elemzését, köztük a magyar nacionalizmus közvetve vagy közvetlenül ható téveszméinek konkrét bírálatát is. Elmulasztottuk ezt a magunk területén mi történészek is. En­nek az lett a legsúlyosabb­ és ma is ható következménye,­­hogy egyes nagytekintélyű polgári történettudósok nacionalista nézetei kellően megalapozott cáfolat híján továbbra is hatnak egyes ku­tatók körében. Ennél sokkal nagyobb baj az, hogy általános és középiskolai tanárainkat sem szabadítottuk meg a nacionalizmus hatásától, és ezen a réren már közvetlenül fenyegeti a tömegeket — az ifjúságot is — az ellenséges ideológiai hatások veszélye. Elsősorban ez indokolja, hogy a Társadalmi Szemlében is foglal­kozzunk polgári történetírók történetszemléletének marxista bírá­latával. De mi indokolja azt, hogy a sort éppen Szekfű Gyula hi­bás nézeteinek, elsősorban nacionalizmusának bírálata nyissa meg? Részben az, hogy Szekfű Gyula téves, káros nézetei a Hóman Bá­linttal társszerzőségben írt Magyar Történet — Szekfű tollából eredő kötetei révén ma is hatnak általános és középiskolai taná­raink nem kis részére. A Magyar Történet révén az imperialista burzsoázia legkifinomultabb, és éppen ezért az igényes olvasó­közönségre legveszélyesebb történetírói irány, a szellemtörténeti

Next