Tarsadalmi Szemle – 1964.

8–9. szám - Eszmecsere - Sz. Szántó Judit: Tartalom és forma újszerűsége a mai drámában

a pontos szétválasztás e kérdésben alig­ha oldható meg — a közöség a szo­katlan formán túl részben vagy elsősorban valóban a tartalmat is elutasí­totta, ez — ismét ellentétben a vitaanyag megállapításával — nem mindig volt pozitív jelenség. Amennyire egészséges ízlésről tett bizonyságot, teszem azt, a Mélyvíz című musical bukása, annyira kispolgári tendenciák működd­tek közre az első Brecht-bemutatók kedvezőtlen fogadtatásában, vagy az an­tiszentimentális, modern zenés játékok iránti értetlenségben (gondoljunk az Egy szerelem három éjszakájának a megérdemeltnél sokkal kisebb sikerére). Az is kétségtelen, amennyire kötelessége a színháznak, hogy nevelje, fejlessze a közönség ízlését, épp annyira létkérdés számára az is, hogy ne sza­kadjon el nézőitől. És ha fenntartásokkal kell is kezelni az ismert színházi jelszót, mely szerint „a közönségnek mindig igaza van" — a közönség reagá­lásának elemzése és a tanulságok felhasználása mégis alapvetően fontos min­denki számára, aki elméleti vagy gyakorlati síkon színházzal és drámával foglalkozik. A Csárdáskirálynő és a bulvárjátékok sikere nem intézhető el lemondó legyintéssel vagy az „elit" számára létesített színházakba való me­neküléssel. (Bár közbevetőleg megjegyzem, hogy színházi életünkből saj­nálatosan hiányoznak a szűkebb nézőkhöz szóló, kis befogadóképességű és hivatásos jelleggel működő kísérleti, pince- vagy szobaszínházak, amilyenek nemcsak Nyugaton, hanem pl. Csehszlovákiában és Lengyelországban is szép számmal vannak. Az ízlésbeli, intellektuális különbségek nivellálásának cé­lul való kitűzése ugyanis nemcsak irreális, de egyáltalán nem is kívánatos dolog.) Ha a közönség változatlanul kedveli az ún. „hagyományos" szerkesz­tésű drámákat, akkor ebből éppúgy levonhatók megszívlelendő tanulságok, mint annak kutatásából, hogy a kísérletező kedvű alkotások közül melyek nyerték meg tetszését és melyek elől zárkózik el. *• A „nyitott" és a „zárt" formák jogosultsága Napjainkban egyre többet beszélnek a shakespeare-i drámáról, mint esz­ményről, és a Shakespeare utáni nosztalgikus sóhajtozás jogosultságát alátá­masztja az a tény, hogy Shakespaere mai népszerűsége valóban egyre foko­zódik, számokban is kifejezhetően. A nyitott shakespeare-i és a zárt ibseni forma között természetesen óriási a különbség, és mégis megkockáztatható a feltevés: népszerűségük gyökerei a mélyben közösek. A Hamlet hasonló belső igényeket elégít ki, mint az ibseni típusú szerkezeten épülő Sálemi bo­szorkányok, sőt a bulvárdrámában is ezek az igények találják meg — persze mélyen leszállított fokon —, a maguk számítását. A bulvárdráma sikerének figyelmet érdemlő alaptényezője a mese érdekessége, a jellemek színessége. Shakespeare-nél, Ibsennél. Mi­lemnét ezek az erények elmélyülnek: az érdekes mese egyaránt átélhető primer és többszörösen áttételes síkon, a konfliktus nemcsak kiélezett, hanem jelentős, sorsdöntő is, az alakok nemcsak színe­sek, hanem mélyen tipikusak is, életre-halálra érdekeltek a konfliktusban. És mégis: a korszerű dráma, ha nem hagyhatja is figyelmen kívül ezeket a tanulságokat, de nem is érheti be a nagy mintaképek másolásával. Térjünk ismét vissza a zárt szerkezetű dráma problémájához. Ha alaposan elemezzük az elmúlt évek drámai termését, akkor azt tapasztaljuk, hogy az ibseni for­ma épp a jellegzetes ibseni témákhoz használható fel egyre kevésbé. Gon­doljunk csak olyan színvonalas, jellegzetesen ibseni, felépítésű drámákra, mint Arthur Miller Édes fiam, Lillian Hellman Kis rókák, Armand Salacrou 119

Next