Tarsadalmi Szemle – 1973.

2. szám - Művelődéspolitikai jegyzetek - Bán Károly: A marxizmus–leninizmus esti egyetemeiről

95 MŰVELŐDÉSPOLITIKAI JEGYZETEK szükségét érzi a marxizmus-leninizmus rendszeres tanulmányozásának. Az esti egyetemi tanulás iránti nem csökkenő érdeklődés azt bizonyítja, hogy az intézmény reális társadalmi szükségletet elégít ki. Az esti egye­tem iránti érdeklődés egybeesik a párt- és társadalompolitikai szükségle­tekkel. Az oktató-nevelő munka figyelembe veszi a felnőtt-oktatás sajá­tosságait, számol a reális körülményekkel, és lépést tart a változó társa­dalmi és politikai feladatokkal. A képzés szervezeti keretei úgy alakultak, hogy minden, a marxizmus-leninizmus iránt komolyan érdeklődő ember számára lehetővé teszik a marxizmus három ágának intenzív, igényes és rendszeres tanulmányozását. Az oktatás módszerei és szervezeti formái a lehetőségekhez képest alkalmazkodnak a hallgatók igényeihez. A jövőben ezt a vonást megőrizve fokozni kell a tanulmányi követelményeket, el kell érni, hogy a hallgatók is legalább olyan fokon alkalmazkodjanak a tanul­mányi célokhoz, és teljesítsék az esti egyetemi követelményeket, mint amennyire az intézmény igazodik a hallgatók tényleges körülményeihez és szükségleteihez. Az intézmény javuló tárgyi és személyi ellátottsága, valamint a hallgatók nagyobb erőfeszítései együttesen tehetik a párt szá­mára az esti egyetemet az ideológiai nevelés még hatékonyabb eszközévé. Megállapítható tehát, hogy a marxizmus—leninizmus iránti érdeklődés felkeltésében és kielégítésében, a társadalmi valóság megismerésében, tíz-és tízezrek tudományos világnézetének megalapozásában az esti egyete­meknek is szerény, de fontos szerepük van. Nagyon sokan az esti egye­tem keretében kezdenek el rendszeresen foglalkozni a marxista-leninista tudományokkal, a párt politikájával, s a tanulást az egyetemi tanulmá­nyok befejezése után sem hagyják abba. Az esti egyetemeken folyó munka egyik legfontosabb eredménye, ha sikerül felkelteni a hallgatókban a rendszeres tanulás igényét, az ideológiai-politikai kérdések iránti érdek­lődést. A megszerzett ismeretek jelentősen hozzájárulnak a hallgatók szemléletének, gondolkodásmódjának és tevékenységének alakításához. A már megszerzett marxista ismeretek elmélyítése és kiegészítése ér­dekében a propaganda tevékenység egyre fontosabb területévé válik a to­vábbképzés. Ez korábban a marxizmus-leninizmus elméleti alapkérdései­nek elmélyültebb tanulmányozására szorítkozott. Az utóbbi években a­ társadalmi és a munkahelyi vezetéssel szemben jelentkező új igények, az­ új tudományos eredmények, az elmélet és gyakorlat kapcsolatának erő­södése és a továbbképzésben végbement szemléleti változás következmé­nyeként a politikai továbbképzésben — és így az esti egyetemi munká­ban is — egyre nagyobb helyet foglalnak el a korszerű vezetés és szer­vezés, a marxista szociológia, a pedagógia és a pártpolitika időszerű kér­dései is. Tartalmilag a legfontosabb feladat most az esti egyetemi oktató-nevelő munka színvonalának a javítása. Jobban kell építeni a marxizmus—le­ninizmus klasszikusainak legfontosabb tanításaira, a tudományok új ered­ményeire és a gyakorlat tapasztalataira. Így érhetjü­k el, hogy a hallga­tók olyan készséget szerezhessenek, amely képessé teszi őket a hazai és a nemzetközi élet folyamatainak önálló marxista értékelésére. A minőség javítása érdekében biztosítani kell az intenzív foglalkozás feltételeit. Ezért korlátozni kell a hallgatók számának növekedését, kü­lönösen pedig az egyes tanulócsoportok létszámát. A képzés hatékonyságának — tapasztalataink szerint — fontos feltétele a tudományos, a politikai és a pedagógiai követelmények együttes, ará­nyos és céltudatos érvényesítése. E követelmények közül az utóbbi évek­ben különös figyelmet szenteltünk a politikai követelmények érvényesí­tésének. Ez kedvezően hatott az oktató-nevelő munkára, a hallgatók ér­deklődésére. Az esti egyetemek hallgatói egyre színvonalasabban sajátít­ják el az MSZMP politikáját, e politika alapelveit, s felismerik, hogy a tananyag és társadalmi valóságunk szorosan kapcsolódik egymáshoz. Az oktatás-nevelés tudományos bázisa is jobb kapcsolatban áll ma a politik

Next