Tarsadalmi Szemle – 1973.

2. szám - Művelődéspolitikai jegyzetek - Bán Károly: A marxizmus–leninizmus esti egyetemeiről

94 MŰVELŐDÉSPOLITIKAI JEGYZETEK azt a gyerekek később sem tanulják meg,­s ezt a megkérdezetteknek csak hatvan százaléka (a nyolcvan százalék helyett) utasította el. Helyenként kétkedéssel is találkozhatunk. Félreértés ne essék: nem afféle kárörvendő megjegyzésekről van szó. Ha úgy tetszik, jó szándé­kú kétkedés ez, amelyet az első meggyőző sikerekkel el is lehet oszlatni. Többen félnek pl. attól, hogy a határozat megvalósítása végül csak a peda­gógusok feladata marad. Elhangzott az az aggodalom is: a pedagógusoktól most jóval többet várnak, mint korábban, de vajon lesz-e elég erőnk ahhoz, hogy a feladatok megvalósításána­k feltételeit is megteremtsük. Oda kell figyelnünk azokra a megjegyzésekre is, amelyek a közeli feladatok és a távlati oktatáspolitikai koncepció egymásra utaltságát hangsúlyozzák, kü­lön aláhúzva, hogy nagyon kevés szó esik a távlati kérdésekről. Hadd hangsúlyozzam még egyszer: korántsem a teljesség igényével szóltam arról, hogyan, milyen mélységben ismerik a pedagógusok a párt­határozatot. A problémákat, de az eredményeket is egyaránt tovább sorol­hattam volna. Most az látszik a legfontosabbnak, hogy a kezdeti eredmé­nyekre támaszkodva változatlan energiával, az agyonbeszélés veszélyeit elkerülve, egyre konkrétabb feladatokhoz kötve és egyre kézzelfoghatóbb célokkal alátámasztva érveljünk a határozat igazságai mellett, és valósít­suk meg azokat. Az iskolának élnie kell azzal a „kezdő sebességgel", ame­lyet a párthatározat, az aktívák s a minden eddiginél sikeresebb, eleve­nebb nevelőtestületi értekezletek adtak. Befejezésül: azt mondhatjuk, hogy a párthatározat első szakasza — a határozat ismertetése — sikeresen lezárult. Az azonban teljesen bizonyos — a viták és a fenntartások is utalnak erre —, hogy a megvalósítás min­den lépcsőfokánál a kommunistáknak és az iskolák igazgatóinak vissza­vissza kell térniük a közoktatáspolitika változtatásának rugóira, okaira, ismét megvilágítva, megvitatva) megmagyarázva azokat. Horváth Attila A marxizmus a leninizmus esti egyetemeiről Az intézményes pártoktatás az elmúlt évtizedekben szerves részévé vált közművelődési rendszerünknek. Ezen belül különösen fontos szerepet ját­szanak a Budapesten és a megyei székhelyeken létrejött marxizmus—le­ninizmus esti egyetemek. Ezek ma már a középszintű pártoktatás és a politikai káderképzés országos feladatainak jelentős részét vállalják ma­gukra. Feladatuk kezdettől fogva a politikai-világnézeti nevelés, a mar­xista társadalomszemlélet formálása volt. Szervezeti kereteik, konkrét tananyaguk és módszereik azonban időről időre módosultak, hogy fel­adataikat eredményesebben láthassák el. A közelmúltban alapos elemzés készült az esti egyetemek munkájáról, tárgyi és személyi feltételeikről, és a marxizmus—leninizmus fejlődésé­ből fakadó követelmények érvényesítéséről oktató-nevelő munkájukban. Az esti egyetemi képzés jelentőségét bizonyos fokig méretei is jellem­zik. Eddig mintegy ötvenezren végezték el az esti egyetemet. Jelenleg több mint harmincezren folytatnak az esti egyetemek valamely tagozatán ta­nulmányokat. A hallgatók között sok az állami-gazdasági vezető és az értelmiségi, az utóbbiakból jelentős számot képviselnek a pedagógusok. Igen sok a fiatal hallgató. Külön figyelmet érdemel, hogy a tanulóknak csak kb. 65 százaléka párttag, ami azt mutatja, hogy sok pártonkívüli is

Next