Tarsadalmi Szemle – 1976.

12. szám - Hermann István: A kultúra, a művészet és a szabadidő egysége

(miközben mások szintén tizenötezer fölötti közönségszavazatot kaptak), arról tanúskodik, hogy a televízió segítségével is a magyar társadalomban igen je­lentős érdeklődés mutatkozik a komoly­zene iránt. A rádió napi tízperces ze­nei vetélkedője is azt mutatja: a tömegkommunikációban igen nagy lehetőség rejlik. A tömegközlés, a tömegkommunikáció tehát új területeket tárt fel, mégpedig úgy, hogy beleavatkozott a teljesen személyes életbe, és azt átváltoztatta, át­alakította a produktív szabadidő felé forduló életté. Lehet hogy igen sok for­malitás van az ilyen szavazatok mögött, aminthogy igen sok formalitás van a játék a betűkkel nyelvművelő szerepe mögött is. A formalitások mélyén és azok rejtett tartalmaként azonban mégiscsak arra derül fény, hogy a tömeg­kommunikációs eszközök nagymértékben változtatják, befolyásolják és terelik az emberek egyéni érdeklődését. Ez az érdeklődésalakítás pedig semmiképpen sem lehet közömbös. Bizonyos értelemben visszatart ugyan az ún. közösségi elfoglaltságtól, másfelől viszont éppen egy másik közösség megteremtését se­gíti elő. S ez a közösség most már kulturálisan egyáltalán nem közönyös, ha­nem nagyon is elő van készítve arra, hogy szabadidejét, illetve annak egy ré­szét produktívan töltse el. Ily módon a szocializmus körülményei között lehe­tőség nyílik a szabadidő egész struktúrájának átalakítására, irányának befo­lyásolására, és így a Marx által említett négy időrész egymáshoz közel kerül, mégpedig a kultúra haladásának a jegyében. A szórakoztatás jelentősége A tömegkommunikációs eszközök általában nem a produktív szabadidőt nyújtják meg, hanem az üres szabadidő kitöltését segítik elő. Annak ellenére is így van ez, hogy a tömegközlési szervek műsorpolitikája igen gyakran azt célozza, hogy a produktív idő magasabb síkra emelkedjék. Ha viszont ezt reálisan a maga összefüggéseiben mérjük fel, akkor azt találjuk, hogy a kü­lönböző tömegkommunikációs eszközök csupán határesetben nyújtanak igazi esztétikai élményt. Legnagyobbrészt az esztétikai élmények is belefolynak az üres szabadidő perceibe és óráiba. Ezt nagyon jól alátámasztja az, hogy a színházlátogató évekre visszamenően, a koncertlátogató helyenként még tovább is hordozza élményét — a tömegkommunikáció által nyújtott eszté­tikai élmények viszont alig két-három hetes hatást váltanak csak ki. Igaz, hogy speciálisan kiemelkedő művészeti sorozatok viszont valóban esztétikai hatást kelthetnek, és benyomásuk is sokkal tovább megmarad mint az átlag­műsoroké. Ez azonban olyan kivételes eset, mellyel itt most nem foglalkoz­hatunk. Az a látszat tehát, hogy a szórakoztatóipar (általában a művészi eszközök ipari felhasználása stb.) valóban változást hoz létre a kultúra egész fölépíté­sében, hiszen az emberek időgrafikonját nagyobb mértékben köti hozzá a szórakoztatáshoz, és jobban vonja el a produktív szabadidő eltöltésétől, mint bármi más eszköz. Itt van azonban az a döntő kérdés, amelyről az előbb szóltunk. Nem mennyiségben és nem is tömegben lehet mérni a szabadidő produktív jellegét, és a szabadidő produktív jellegének meghatározói között elsőként kell feltüntetni az üres szabadidő lekötését, tartalmát és irányát. Ez annyit jelent, hogy a mai körülmények között, a mai fejlődési feltételeknek megfelelően az ún. üres szabadidő egyre inkább és egyre konkrétabban telí­tődik társadalmi tartalmakkal. Ezek a társadalmi tartalmak legtöbbször infor­matív jellegűek, mégpedig olyan információk, amelyeket a napi sajtó, a tele-

Next