Tarsadalmi Szemle – 1981.

4. szám - Könyvekről - Pozsgay Imre: Demokrácia és kultúra (Sylvester András)

KÖNYVEKRŐL „kemény kéz" politikájával, az ahhoz csatlakozó leegyszerűsített ag­itációval és propagandával vélik megoldhatónak — figyelmen kívül hagyva a gazdaság, a társadalom mozgásának törvényeit. Széles felületen polemizál — legyen szó társadalompolitikai vagy kulturális témákról — a téves helyzetmegítélésből és következtetésekből eredő, illetve a marxizmustól eltérő vagy azzal szemben álló, polgári fogantatású nézet­ekkel. Történetesen az ökonomista, technokra­ta-bürokrata illúziókkal is, amelyek a döntéshozatalban egyoldalúan a tárgyi­dologi, gazdasági összetevőket hajlan­dóak mérlegelni; amelyek a gazdaság­irányítási reformot a gazdasági szabá­lyozók problémájára egyszerűsítik; ame­lyek az anyagi ösztönzést mindenható­nak vélik, nem számolva azzal, hogy a társadalom élete nem egyszerűsíthető le ezekre a kérdésekre. Ismét más törekvések ellen emel szót, amikor a következőket írja: „Előfordult már, ma sincs kizárva annak a lehe­tősége, hogy különböző ideológusok lép­nek fel például az értelmiség vezető szerepének hirdetésére és az értelmiségi vezető szerephez fűződő érdekképvise­letre. Olyanok is ak­adtak, akik­­az ér­telmiség hatalmát« megvalósultnak je­lentették ki. Megint mások a rendszer bürokratikus elfajulásáról beszéltek, s ezért az egypártrendszert tették felelős­sé, gyógyírként pedig a politikai plura­lizmust, a többpártrendszert javasolták. Avagy a nemzet történelmével, fejlődési lehetőségeivel, a hazánkban élő nemzeti­ségekkel és a határainkon kívül élő ma­gyar nemzetiséggel kapcsolatos valósá­gos gondok és jogos észrevételek mel­lett más oldalról, megfelelő orientáció híján, részben a meggyőző marxista vá­laszok késése miatt is, teret nyerhettek a szocialista nemzet érdekeit­ akaratla­nul is sértő magatartások. A példák­ számát még szaporíthatnánk, de ezeknek a megnyilvánulásoknak az a lényegük, hogy a magyarországi szocia­lizmus konkrét történelmi-társadalmi adottságaitól, meghatározottságaitól el­szakadt "­csodatevő-eszmények « alkalma­zásával akarnak úrrá lenni gyakran na­gyon is valóságos ellentmondásokon. Vagyis — ha többnyire jószándékból is — hamis képet adnak a szocializmus társadalmi osztályainak, rétegeinek hely­zetéről, érdekképviseletük politikai le­hetőségeiről. Némelyek közülük eljutnak a nyílt politikai ellenzékiséghez, és ont­ják "­javaslataikat­" a szocializmus «­meg­javítására«. Rájuk vonatkoznak Marx­nak »A német ideológiá«-ban megfogal­mazott szavai: »Mint a­hogy az orvosló csodatevők és csodakúrák a természeti világ törvényeinek nem ismerésében gyökereznek, akképpen a szociális cso­datevők és csodakúrák a szociális világ törvényeinek nem ismerésében ...« Ne­hezebb történelmi helyzeteknek szánt, törvényszerű velejárója a csodakúrák és a csodadoktorkodás elszaporodása. Mindez még inkább indokolja, hogy a marxisták keressenek kielégítő választ az említett gondokra, legyenek képesek szellemileg elszigetelni az ellenséget és megnyerni azokat, akik állampolgári fe­lelősségtudattal vetik fel politikai intéz­ményrendszerünk működésének problé­máit vagy a nemzeti fejlődés kérdéseit a szocializmusban." Élesen vitázik azokkal a folyamato­san újratermelődő, változó formákat öltő „újbaloldali", ellenzéki áramlatokkal, amelyek az összetett társadalmi folya­matokat leegyszerűsítve, elvontan téte­lezett értékek oldaláról szemlélik és ítélik meg, amelyek abszolutizálják a mozgalmat, a spontaneitást, tagadják az érdekkonfliktusok megoldásának intéz­ményes kereteit. S végezetül — bár a tanulmányok számos vonatkozásban in­tegrálják a társadalomtudományok ered­ményeit — van vitája azokka­l a tudo­mányos kutatások során szükségszerűen keletkező illúziókkal is, hogy a kutatók által kidolgozott absztrakciók, modellek a társadalmi gyakorlatba politikai mér­legelés nélkül átvihetők.­ ­ E nézetekkel szemben sokoldalú érve­léssel bizonyítja, hogy a politikai cse­lekvés lehetőségei mindig a konkrét helyzetihez kötöttek; e cselekvést meg­határozzák a történelmi előzmények, a kialakult hagyományok, a társadalom adott politikai kultúrája, a társadalmi struktúra által determinált konkrét ér­dekkonfliktusok és ezek ideológiai transz­formálódása. Mindezek mérlegelése nél­kül a cselekvéshez szükséges politikai akaratképzés nem valósítható meg.. Az egymást követő írások meggyőzően ér­velnek, hogy a társadalmi biztonságot, a nemzeti egység politikáját nem azok védik helyesen, akik — akarva-akarat­lanul — vágyakat és illúziókat kerget­nek, hanem azok, akik — számolva a külső és belső feltételek állandó válto­zásával — egy dinamikus egyensúly megteremtését tűzik ki célul. Ennek fel­tétele a keletkező problémák, érdekkonf­liktusok feltárása, politikai intézmény­rendszerünk olyan fejlesztése, amely a nemzeti egység állandó karbantartását az érdekkonfliktusok folyamatos felöl-

Next