Tarsadalmi Szemle – 1983.

2. szám - Eszmecsere - A 15 éves gazdaságirányítási reform továbbfejlesztéséről. Pozsgay Imre írása

ESZMECSERE 73 együttműködés fennmaradása érdekében. A gazdasági mechanizmus ugyanis néhány alapvető feladatát nem tudta megoldani, ezért a politikának időnként át kellett felette nyúlnia és közvetlenül beleszólni a gazdasági viszonyokba, fő­leg a felhalmozás és fogyasztás arányaiba. Erre azt mondhatják, hogy ekként maga a politika torzította el voluntarista beavatkozásaival a gazdasági viszo­nyokat. Természetesen ez is megvizsgálandó, de kár lenne elhamarkodottan egy elvakult mechanizmus-apológia nevében ítélni. Mindenekelőtt szemlét kellene tartani az 1968-as mechanizmusreform ered­ményei és ellentmondásai fölött. Ez ugyanis nemcsak egy szűk szakmai közvé­lemény ügye. Politikai kultúránk fejlettségét mutatja és fejlődése múlik azon, hogy saját múltunkat mennyire tudjuk torzítások és elfogultságok nélkül meg­ismerni. Csak így kerülhető el az a veszély, hogy a régi dogmákat új dogmákkal cseréljük fel. Ezért égető szükségesség a hetvenes évek mélyreható elemzése, amellyel a tudomány mai napig adósunk. Szerintem kétségtelen eredménye a reformnak, hogy végleg a magyar gaz­daságtörténet emléktárába helyezte a tervutasításos irányítási módszert. Ezzel szorosan összefüggő eredmény, hogy azt bizonyította: egy elvont, moralizáló, normatív szocializmuskép nem vezérelheti a gazdasági folyamatokat, cseleke­deteket. Sőt éppen arról van szó, hogy tényleges gazdasági teljesítmények nél­kül talajukat vesztik a politikai, szociális értékek is. Ámde nemcsak ilyen eredmények és felismerések következtek a reformból, hanem szembetűnő el­lentmondások is. A történelmi hűség megköveteli, hogy kimondjuk: ezek az ellentmondások feszítő erejűek voltak és intézkedéseket követeltek, még mielőtt a reform kriti­kája, majd a reform körüli politikai vita kibontakozott volna 1972-ben. Csak a legfontosabbakat említem: nem működtek a piac egyensúlyt teremtő, szabályo­zó eszközei, mert nem jött létre valóságos szocialista piac; nem érvényesült a vállalatoknál az ár- és költségérzékenység követelménye, amit a termelés rend­kívül magas anyag- és energiaigényessége is bizonyít; a vállalatok továbbra is a növekedésben voltak érdekeltek, nyereségérdekeltségük ennek rendelődött alá; nem sikerült piaci eszközökkel szabályozni a felhalmozás és a fogyasztás arányát, a beruházásokat továbbra is csak adminisztratív eszközökkel tudtuk a gazdaságpolitikailag és társadalmilag eltűrhető keretek között tartani; a mun­ka termelékenysége és a műszaki fejlődés nem a gazdaságpolitikai célok szerint alakult, elmaradt azoktól; az infrastruktúra fejlődése messze elmaradt a köve­telményektől stb. Az emlékezet felfrissítésére hadd idézem a kormány elnökhe­lyettesének a Népszabadság 1969. szeptember 14-i számában megjelent nyilat­kozatát (Tímár Mátyás: Számadás évközben): „Bár van némi előrehaladás, nem sikerült még egyensúlyi helyzetet teremtenünk a beruházások tekintetében. Na­gyobb az igény és több a vállalati pénzforrás is, mint az építési kapacitás és a gépimport lehetősége." A felsorolt és egy rövid válaszban nem elemezhető ellentmondások is jelzik, hogy az 1968 és 1974 közötti, viszonylag kiegyensúlyozott, ám olykor idillikus­nak feltüntetett gazdasági helyzetünket nem annyira az új mechanizmusnak, mint inkább közvetlenül a gazdaságpolitikának köszönhetjük. Ezzel nem kívá­nom azt állítani, hogy a gazdaságpolitika az említett időszakban tévedhetetlen volt és azt sem, hogy a gazdasági mechanizmus és a gazdaságpolitika között nincs kölcsönhatás. Emlegetik a magyar mezőgazdaság eredményeit, amelyek — úgymond — az új mechanizmussal adekvát viszonyok kifejezői. Meg kell azonban mondani, hogy az agrár- és főleg az élelmiszer-termelés sikerei szintén a politika, a gaz­daságpolitika — az életszínvonalhoz fűződő érdekek — közvetlen következmé­nyei. Ezek az érdekek követelték meg, hogy a paraszti tradíciónak és életfor­mának, a falusi munkamegosztási és intim szociális viszonyoknak megfelelő vállalati (szövetkezeti), önigazgatási intézmények jöjjenek létre, amelyeket a gazdaságpolitika megfelelő állami támogatási, hitelfelvételi és beruházási in­tézkedésekkel segített.

Next