Társalkodó, 1832. január-december (1. évfolyam, 1-104. szám)

1832-10-20 / 84. szám

334 itala republicanusokat neveljünk, mert respublica’ fenállásához, u­gymond Montesquieu, polgári re­nd kell, valam­inthogy nem is volt talán senki ke­­vésbbé republicanus mint Voltaire. Ő nyugtalan­kodó ’s megelégedetlen, de csak­­így mint mo­narchiai kormányalkatban szokás lenni. A’ IV Henrik’ éneklője és sok nagy ur’ barátja nem ó­­hajt revolutiót, revolutiót a’ maga saját értelmé­ben véve. (3 ugyan nagyon gyakorta az mulat­ságot ’s tréfát az akkori fejdelmekből; panaszol ellenük, kivált II Fridrikkel történt öszveütkö­­zése ’s Berlinből visszatérte után , de a’ fennálló rendet felforgatni akarni komoly szándékkal soha eszébe nem juta. Vallása az volt a’ politicai dol­gokban , a’ mi Candidban áll. Minden a’ legjob­ban van elrendelve ezen lehetőleg legjobb vilá­gon. Ha ő tanúja lehetett vala a’ franczia polgá­ri forradalomnak, azon ifjú uracskákkal fogott volna tartani , kik a’ szónokteremben a’ philoso­­phiai ideákat hatalmasan védették; de midőn e­­zen ideák az emberiség’ jusainak magyarázatában gyakorlatba vétettek ’s megvalósulnak , kiván­­dorlottak Coblenzbe.n Egészen másként vala ez Rousseaunál. Ő mint barátja az erkölcsiségnek ’s vallásnak, nem retteg a’ respublicától, de látja igen is jól, hogy korának embereihez a’ respublica nem alkalmas, mert nekik nincs hitük ’s belső meggyőződésük. Az emberiségnek ezen tulajdonait igyekszik ő ismét életre hozni. „Legyetek félelmes tisztelet­tel, mond ő, halhatatlan lelketek iránt, legye­tek fényes emberek ’s jó háznép-atyák; térje­tek vissza a’ természethez , mert ez a’ társaság, úgy a’ mint most áll, sokáig fennmaradni nem fog. Ti gúnyoljátok az én Emilemet; azt kiált­játok, hogy az nem Francziaország’ számára van írva. Való , az nincs XV Lajos­ Francziaorszá­­gának számára készítve , de hát fog-e ez örök­ké fennállani ?;s — Kétséget nem szenved, hogy Rousseau aggodalommal tekintett mindazokra, kik revolutiót óhajtottak ’s a’ revolutio’ megva­lósítására semmi egyebük nem volt, mint csupán ideájuk; mintha valamelly statusz lehetne, úgy mint a’ tudományokat, gondolattal megújítani ’s rabszolgaságból szabadsághoz vezetni, úgy mint Cartes’ systemájától Newtonéhoz? Rousseau egyik kezével lerontja , mit a’ másikkal fölépít. Ő mint százada’ minden irói újító, de csak a’ politikában. A’ régi tényt és vallást hatalmasban hirdeti mint minden más. Csak ezeknek feltétele alatt óhajt respublicát. A’ század azonban igyekezett Voltaire és Rousseau’ elveit egybehasonlítani. Azon szelle­met, mellyet belé Voltaire lehelt, nem olly kön­­­nyű vala eloltania ’s meg is tartá belsőleg, bár külszínt Rousseau’ elveit mutatta tulajdonai gya­nánt. Innen az a’ félig életemberi, félig fellen­gő gondolkodás, azon vegyülék a’ belső egyked­vűség ’s külső fellengés között, szóval: egy olly lélek, melly egyik által ki vala szárasztva, má­sik által felfúva inkább, hogysem valódilag fel­élesztve, és így igazán tekintve üres lélek. Ez vala a’ XVIII század’ képű Francziaországban a’ revolutio előtt ’s így haladott az a’ maga válto­zási nagy pontjához. Ha Francziaország magát általláthatta vol­na , ’s a’ dolgokat a’ magok belsejükben szem­lélhető vala , talán, megrettenvén saját erőtlen­ségén ’s a’ történetek’ nagyságán, mellyeknek támadására munkált , nem fogott volna tovább haladni. De erre nem volt képes , mert a’ sors nem engedi magát menetelében gátoltatni. Régi törvények, ideák , szokások megszűntének; a’ régi társaság kimerítő minden hatalmát, válto­zásra vala szükség. Mintegy megnyugodva ha­ladt tehát a’ XVIII század, engedve a’ szükség­nek , a’ maga elkerülhetlen változási pontjához ’s azt hivő, hogy reményeihez halad közelebb. Mindenkiben azon gyermeki bizodalom élt, hogy e’ változás végbe mehet, a’ nélkül, hogy a’ szen­­vedélyek fellázadván belékeveredjenek. Meg­vetéssel szemléltettek a’ múltak, hiedékeny öröm buzgott a’ keblekben olly korban élhetni, melly illyetén nagyot fog előteremteni; vágyak ébred­tek Angliát utánozhatni ’s annak parliamenti szó­nokaival versenyt futni; mindenfelől sebes töre­­kedés azon elméket, kik kisebb körökben csu­­dáltattak, nem sokára nyilványos szónokszéken beszélve látni ; rendkívüli örvendet és buzgalom ezen két szó iránt: nép és polgár, mellyek most, mint valamelly varázshangok zengettek, holott előbb alig vala értelmük. Mindenki Fran-

Next