Társalkodó, 1833. január-december (2. évfolyam, 1-104. szám)
1833-04-20 / 32. szám
dűl csak a’ választott itélőszék a’körülményekhez képest hozandó ítélet által foszthatja meg. 16) Mindennemű bátorságosítandó értékről a' bátorságositó-leveleket (Firma, Polizze), a’ bátorságositni kívánó Felek’ bejelentésire, középpontban az igazgató-tisztség maga, a’ kirendelt mellék pontokon pedig a’ társasági biztosok által szolgáltatja ki a’társaság’ pecsétje alatt, mellyekért a’ történendő szerencsétlenség’ esetére az egész társasági pénztár kezeskedik. 1 7) Ezen Társaság által kármentés alá vétetni fognak a’ Dunán, Pancsovától kezdve Mosonyig és Bécsig, a’ Tiszán Szegedig, a’ Dráván Eszékig, a’ Száván Sziszekig, a’ Kulpán Felső-Sválóczáig fel ’s alá utazó hajók, a beléjök rakott terhekkel egyetemben, az e’ végre a’ részvényesek’ köz akaratjából stállónként kidolgozott árszabás (tariffa) szerint, melly díj, vagy árszabási táblák a’ bátorságositó helyeken ’s egyébült is ki fognak függesztetni. 18) Az olly termesztmények, mellyek süllyedés’ esetében teljesen haszon vehetlenekké lesznek, mint a’ repcze, dohány és gubacs, 25 p. centóval nagyobb díjért fognak bátorságositatni. Nem különben 19) Az aláfelé utazó hajók és terheik, — minthogy azok nagyobb koczkára vagynak kitéve — negyedrésznyi díjjal feljebb vétetnek kármentés alá, mint a’ felfelé menők. 20) A’ bátorságosító levélhez mellékeltetnek a’bátorságosítás’ feltételei, mellyek is egyformán kötelezik mind ezen Társaságot, mind a’ bátorságosított Felet. 21) E’ bátorságosító társaság jól áll, ha a’ bátorságosított hajó elindulásától fogva a bátorságosító levélben kitett révparthoz érkezéséig nappali utazásában (kivévén azon esetet, midőn bátorságos kiálló helyre juthatás’ okáért naplemenet után is kénytelen útját folytatni) hirtelen szélvész, mennykő ütés, jó alattság vagy jó macskakötél szakadás, tőkére vagy karóra menés, partszakadás, úgy más bebizonyított, csupa nyilványos ’s előre nem látható szerencsétlenség által elsüllyed, vagy elég. 22) Ha valamelly bátorságosított hajóból a’ kármentés alá vett terhet, a’ víznek csekélysége miatt, kisebb hajókra oszlatni (sift ölni) kellene, azon esetben a’ bátorságosított érték az illyen kisebb hajókban is, csakhogy azok jók legyenek, bátorságosítottnak tekintetik. 2 3) A’ Társaság kezességet vállal a’ kármentés alá vett értékért mind nyári mind téli hónapokban olly megjegyzéssel, hogy a’ hajókban levő teher a’ jégjárás elleni bátorságosítva lészen mind addig, míg a’ folyóvizén, mellyen a’ hajó utaz, a’ jég meg nem áll, mikoron is a’ bátorságosítás azonnal megszűnik, ’s azontúl mind a’ hajó mind a’ benne levő teher’ gondviselése a’ bátorságosított felet fogja illetni. A’ megállott jég’tisztára elmenetele után azonban, a’félbe szakadt bátorságosítás folytatását veszi a’ bátorságosító-levélbeli révparthoz eljutásig.24)Ha a’ bátorságosított hajó a’ nagy jégjárás miatt olly veszedelmes állásponton volna, hogy abban a’ terhet, nagy elszánás és vakmerő koczkáztatás nélkűl tartani bátorságos nem volna, azon esetben abból a’ terhet a’ bátorságosított félnek szükségképen kötelessége kirakatni, midőn is az ezen kihordásra, nem pedig a’ behordásra, tett költségeket a’Társaság fogja megtéríteni. 25) Az új fenyőfa hajók 3 esztendőig bátorságosítatnak, az igazítás után, ha azok uj bakonyokkal készítetnek fel, újra 3 évig; sőt ha megvizsgáltatván azután is jóknak találtatnak, továbbra is bátorságosíthatók. 26) Az ollyas tölgyfa-hajók, mellyekbe az elromlott tölgyfa-oldalak’ helyébe igazításkor, a" bálványt és prémet kivéve, fenyőfa oldalak tétettek, ezen változás után úgy nézetnek mint fenyőfa hajók. 27) A bátorságosított fél tartozik bátorságosítandó vagyonát jó hajóba rakatni, — a’ hajón levő kormányosnak ’s legalább két hajóslegénynek neveit, a’ hajóba rakott jószágok" mennyiségével, minemüségével ’s árával egyetemben, mind külön véve, mind egy sommában, jó lélekkel, az igazgató-tisztségnek, vagy a’ pénztári biztosnak írásban feladni, ’s azt arról is értesíteni: honnét? meddig? ’s melly sommá’ erejéig kívánja hajóbeli értékét kármentés alá adni ? Az igazgató-tisztségnek és biztosoknak pedig kötelessége a’ hajókat, ha azok helyben vagynak, megvizsgáltatni, a’ távollevőknek állapotját egyébként kitudakozván. 28) Ha a’ bátorságosított hajó akármelly okból, kivévén a’ víz’nagy vagy csekély létét, ’s egyéb természet’ viszontagságit, egy helyben veszteglene, ’s az időből kiszámítható volna, hogy a’ bátorságosító-levélbeli révpartig elérkezhetett volna; vagy ha épen útközben abból a’ bátorságosított teher kirakatnék , avagy eladatnék, azon esetben a’ bátorságosítás’ ereje megszűnik a’ nélkül, hogy a’ kármentési díjból valami leszámíthassék. 29) Ha valamelly bátor 127