Társalkodó, 1833. január-december (2. évfolyam, 1-104. szám)

1833-04-20 / 32. szám

dűl csak a’ választott itélőszék a’körülményekhez képest hozandó ítélet által foszthatja­ meg. 16) Mindennemű bátorságosítandó értékről a' bátorsá­­gositó-leveleket (Firma, Polizze), a’ bátorságo­­sitni kívánó Felek’ bejelentésire, középpontban az igazgató-tisztség maga, a’ kirendelt mellék pontokon pedig a’ társasági biztosok által szol­­gáltatja­ ki a’társaság’ pecsétje alatt, mellyekért a’ történendő szerencsétlenség’ esetére az egész tár­sasági pénztár kezeskedik. 1 7) Ezen Társaság által kármentés alá vétetni fognak a’ Dunán, Pancso­­vától kezdve Mosonyig és Bécsig, a’ Tiszán Sze­gedig, a’ Dráván Eszékig, a’ Száván Sziszekig, a’ Kulpán Felső-Sválóczáig fel ’s alá utazó hajók, a beléjök rakott terhekkel egyetemben, az e’ vég­re a’ részvényesek’ köz akaratjából stállónként kidolgozott árszabás (tariffa) szerint, m­elly díj, vagy árszabási táblák a’ bátorságosi­tó helyeken ’s egyébült is ki fognak függesztetni. 18) Az olly term­esztmények, mellyek süllyedés’ esetében tel­jesen haszon vehetlenekké lesznek, mint a’ repcze, dohány és gubacs, 25 p. centóval nagyobb díjért fognak bátorságositatni. Nem különben 19) Az aláfelé utazó hajók és terheik, — minthogy azok nagyobb koczkára vagynak kitéve — negyedrésznyi díjjal feljebb vétetnek kármentés alá, mint a’ fel­felé menők. 2­0) A’ bátorságosító levél­hez mellékel­tetnek a’bátorságosítás’ feltételei, mellyek is egy­formán kötelezik mind ezen Társaságot, mind a’ bátorságosított Felet. 21) E’ bátorságosító társa­ság jól áll, ha a’ bátorságosított hajó elindulá­sától fogva a bátorságosító levélben kitett rév­parthoz érkezéséig nappali utazásában (kivévén azon esetet, midőn bátorságos kiálló helyre jut­­hatás’ okáért naplemenet után is kénytelen útját folytatni) hirtelen szélvész, mennykő­ ü­tés, jó alattság­ vagy jó macskakötél szakadás, tőkére vagy karóra menés, partszakadás, úgy más be­bizonyított, csupa nyilványos ’s előre nem látha­tó szerencsétlenség által elsüllyed, vagy elég. 22) Ha valamelly bátorságosított hajóból a’ kármen­tés alá vett terhet, a’ víznek csekélysége mi­att, kisebb hajókra oszlatni (si­ft öl­n­i) kellene, azon esetben a’ bátorságosított érték az illyen kisebb hajókban is, csakhogy azok jók legyenek, bátorságosítottnak tekintetik. 2 3) A’ Társaság ke­zességet vállal a’ kármentés alá vett értékért mind nyári mind téli hónapokban olly megjegyzéssel, hogy a’ hajókban levő teher a’ jégjárás ellen­i bátorságosítva lészen mind addig, míg a’ folyóvi­zén, mellyen a’ hajó utaz, a’ jég meg nem áll, m­ikoron is a’ bátorságosítás azonnal megszűnik, ’s azontúl mind a’ hajó mind a’ benne levő teher’ gondviselése a’ bátorságosított felet fogja illetni. A’ megállott jég’tisztára elmenetele után azonban, a’félbe szakadt bátorságosítás folytatását veszi a’ bátorságosító-levélbeli révparthoz eljutásig.­24)Ha a’ bátorságosított hajó a’ nagy jégjárás miatt olly veszedelmes állásponton volna, hogy abban a’ terhet, nagy elszánás és vakmerő koczkáztatás nélkűl tartani bátorságos nem volna, azon esetben abból a’ terhet a’ bátorságosított félnek szükség­­képen kötelessége kirakatni, midőn is az ezen kihordásra, nem pedig a’ behordásra, tett költ­ségeket a’Társaság fogja megtéríteni. 25) Az új fenyőfa hajók 3 esztendőig bátorságosít­atnak, az igazítás után, ha azok uj bakonyokkal készítet­­nek­ fel, újra 3 évig; sőt ha megvizsgáltatván azután is jóknak találtatnak, továbbra is bátor­­ságosíthatók. 26) Az ollyas tölgyfa-hajók, mel­­lyekbe az elromlott tölgyfa-oldalak’ helyébe iga­zításkor, a" bálványt és prémet kivéve, fenyőfa oldalak tétettek, ezen változás után úgy nézetnek mint fenyőfa hajók. 2­7) A­ bátorságosított fél tar­tozik bátorságosítandó vagyonát jó hajóba rakat­ni, — a’ hajón levő kormányosnak ’s legalább két hajóslegénynek neveit, a’ hajóba rakott jó­szágok" mennyiségével, minemüségével ’s árával egyetemben, mind külön véve, mind egy sommá­­ban, jó lélekkel, az igazgató-tisztségnek, vagy a’ pénztári biz­tosnak írásban feladni, ’s azt arról is értesíteni: honnét? meddig? ’s melly sommá’ erejéig kívánja hajóbeli értékét kármentés alá ad­ni ? Az igazgató-tisztségnek és biztosoknak pedig kötelessége a’ hajókat, ha azok helyben vagy­nak, megvizsgáltatni, a’ távollevőknek állapotját e­­gyébként kitudakozván. 2­8) Ha a’ bátorságosított hajó akárm­elly okból, kivévén a’ víz’nagy vagy csekély létét, ’s egyéb természet’ viszontagságit, egy helyben veszteglene, ’s az időből kiszámít­ható volna, hogy a’ bátorságosító-levélbeli rév­partig elérkezhetett volna; vagy ha épen útközben abból a’ bátorságosított teher kirakatnék , avagy eladatnék, azon esetben a’ bátorságosítás’ ereje megszűnik a’ nélkül, hogy a’ kármentési díjból valami leszámíthassék. 2­9) Ha valamelly bátor­ 127

Next