Társalkodó, 1833. január-december (2. évfolyam, 1-104. szám)

1833-08-07 / 63. szám

TÁRSALKODÓ. 63 szám Pest, augustus’ 7dikén 1833. EGYKÉT SZÓ AZ IMMUNITÁSRÓL ÉS PRIVILÉGIUMRÓL. A’ deák szó immunis (mentes) olly sze­mélyre vitetik, kinek semmi közbaj , dolog, hiva­tal vagy tereh nem nyomja vállát ’s így fel van mentve minden activ cselekedet alól ’s Önkényétől függ az éldegelés mellett (melly passiva functiója csak az ember’ életerejének) valamit megtenni vagy meg nem tenni. Az adó ’s más köz­terek alóli mentesség’ nyo­mairól nyilván­os jelek mutatkoznak mind a’ ki­halt mind az elő nemzetek’ törté­neteiben ’s a’ do­lognak helyes vagy nem helyességéről csupa szem­­­lélődési után (theoretice) biztos ítéletet nem hoz­hatni, hogy az mindenkit megnyugtató legyen ’s társaságos szövetkezésinket ne bántsa. Míg a’ theoriai vizsgálatok csak magokban zártak ’s a’ természeti törvény’ metaphysikai el­veivel bajlódnak, addig azok magokban ártatlan gyakorlásai gondolkodó tehetségünknek; de mi­helyt gondolatunkból kiszállunk az életre , a’ mi már beszéddel ’s írással mindyárt elkezdődik, le­hetetlen össze nem ütköznünk a’ fennálló renddel. Hátha még theoriánkat praxisra akarjuk húzni, mennyi nehézségek tornyodznak a’ legjobb szándék ellen is össze? Mellyeket egy Ildik Fridrik , Ildik József ’s Napoleon minden nagy hatalmak mellett sem tudtak meggyőzni: egy kis ponton álló ma­gányos ember annyival kevésbé gondolja azt, hogy a’ világ’ forgó nagy kerekének külsőji közé vakme­rően csaphat, vagy hogy az, a’ mit magának tisz­tának ’s jónak gondolt, közönséges criteriumu élet-igazság. Mert egyetlenegy illy nemű igazságot se hozott még ember, mióta fen áll e’ világ, élet­re, hanem csak törekedett azt gondolatja szerint életre hozni, midőn a’ közönséges criteriumu élet­igazság mindig a’ dolgok’ összejöveteléből magától foly­ ki, mellyek’ kormányát láthatatlan erő ve­zetvén , a’ mi időszaki igazságunk az örök igazság­nak csak gyönge árnyéklati ’s ezek a’ Jelent a’ Múl­ttal ’s Jövendővel nem úgy kötik össze, mint mi időszaki emberek magunknak képzeljük, hanem nagyobb dimensióban, mint azt véges ember csak fel is foghatná. Ez azoknak legyen mondva, kik teli torokkal lármáznak minden mentességek és kiváltságok ellen, felejtvén Burkenak velős szavait, hogy a­ státus­tudományt mint más tapasztalati tudományokat nem construalhatni a’ priori, sőt a’ tapasztalatnak is hosszasnak kell lenni ezen practikai tudományban, mellyet egy emberi nyom nem adhat­ meg. Közönséges jelenet az minden nemzet’ törté­netiben , mellynek csak históriája van, hogy előbb­kelő (primor-potior) nemzetségek külön váltak a’ köz­rendtől ’s megkülönözések’ külső jeléül privi­légiumokat szereztek vagy nyertek, melly jelenet valamelly nemzetnek gyermeki, férfias és öregkori állapotjában is bizonyos módosítások alatt egyiránt jő elé. Magok a’ módosítások is nem annyira a’ privilégiumok’ eltörlésiben , mint inkább azoknak nemzésről nemzésre átszállításukban mutatkoztak; ’s ha már egy illy ezreket áltálért históriai adat, melly kétséget sem szenvedhet, közönséges bélyegű az emberiség’ történetiben, annak mélyebb gyöke­reinek is kell lenni az emberi természetben, mint­sem hogy az illy privilégiumokat egyedül erőszak­ból, visszaélésekből vagy tudatlanságból kellene származtatnunk. Sőt utoljára is földi dolgaink a’ természet’ felsőbb rendében kapván­ meg elhatáro­zottságukat, józan okosságunk a’ kijelentett val­lás nélkül is fogná parancsolni, hogy a’ i­us quae­­stiumot nem erőszak, hanem kárpótlás egyenlít­­heti­ ki valamelly status’ megváltozott körülményei­vel ’s a’ személyeket, kik csak örökösei a’ termé­szet’felsőbb rendüségéből kifolyt privilégiumoknak, igazságosan semmi sértés nem érdekelheti; ’s az a’ sursum és deorsum, a’ mellyet franczia revo­­lutio elkövetett, minden magyarázatok mellett is egy megfoghatatlan tünemény. — Ilyen maga a’ privilégiumok’ származása, melly eredetét a’ ter­mészet’ titkon munkáló törvényeiben veszti­ el , mellyekért közönséges históriai adatok épen úgy kezeskednek az erkölcsi világban, mint a’ tapasz­talat’ adatai a’ physika’ titkos törvénybre vissza-

Next