Társalkodó, 1834. január-december (3. évfolyam, 1-104. szám)

1834-11-26 / 95. szám

Pest, november’ Jodikán 9-9. szám 1834. TÁRSALKODÓ. NÉHÁNY SZÓ A’ DUNA-HAJÓZÁS KÖRŰ­L. (Folytatás. Lássd a’ Társalkodó Sadik szám­á..) VII. Orsóra, november* 19. 1834. Mig Oláhországban nézém­ magam körül, és aztán a’ suppaneki vesztegházban tíz nap zárva ülök, hol több gyanuszínesek közt egy Olahországban idejét vesztette franczia is volt, ki honunkat a’ világ leg­első országának mondá­s pióczak dolgában; addig Vásárhelyi Pál , mélyen tisztelt fenséges Nádorunk bölcs választása következésében az idelenti dunai munkák feje. Berszaszkatul kezdve vagy ezer embert állított a’ Duna medrébe , és a’ gőzhajókra nézve olly kedvetlen vízállás által felette kedveltetvén, leg­alább is annyi sziklát puskázott ki , mellyel Pestnek minden utczáit bátran kétszer is ki lehetne kövezni, minek kára nem volna nagy. És annyira mutatkozik ezen időt h­asznált munkáknak foganatja, sikere, hogy azon eléggé nem örülhetni. Ugyanis alig nőtt a­ víz egy láb ’s hat ujnyit, és már lehete — mert azóta megint nagyon apadt — olly helyeken menni hajók­nak, hol a’ végbevitt munkák előtt három, sőt né­­m­elly sziklás­ helyen öt lábbal is magasb víz kellett volna hajózhatásra, ’s ezen túl a’ folyam kavargása ’s kő­ okozta ide oda csapdozása is jobbadán meg­szűnvén , határtalanul bátrabb jön a’ fel és alá. Mi pedig erkölcsi haszna e’ diadalnak — mellyet remél- sem nyomban mások követendnek, mig élőnkbe tű­nik az egész — az még sokkal felülmúlja a’ techni­kait. Mint mindenütt, úgy itt is számnélküli a’rövid­, látó ’s minden újítás és javitástul rettegő ; mi okból sok idevaló (!) eddigelé — ha nem szólt is, legalább fogai közt mormolván — kancsal szemmel nézte mun­káinkat *s attól félt “Majd elveszti a’ nép kenyerét” t. i. azt, mije ritkán van, minthogy itt még akkor is, ha nincs szárazság és néha egy kis eső is esik , in­kább csak ‘tengerivel él; a’ könnyített közlekedések azonban felnyiták e’ dicső osztály szemeit, ’s kezdi most látni része “Mennyivel jobb ha szünetlen dol­gozhat­ ’s dolgozik a’ nép, de szünetlen eszik is, mint ha szünetlen heverni kénytelen , ’s rendszerint — míg garasa tart — szünetlen iszik is, mi által mind az, mind a’haza, mind az emberiség veszt, ’s tán csak a’ kádár ’s csaplár nyer.” Az említett jósikerű munkák legfőbb haszna te­hát — jóllehet technikai is nagy — némi káros elő­ítéletek eltörlése , mert ezek valóban veszedelmesbek és erősben állják az előmenetek útját, mint akármelly szírt, szoros vagy zuhatag. Nem kevéssé járult illy “Előitélők” egy kis meg­­pontására azon út tökéletes kipuskal­ása is, melly Plaviseviczától kezdve Orsováig 4 hegyet viszen fe­jén , minél fogva sok helyen, ha oldalvást nem jő az eső, ernyőül is szolgálhat, ’s melly, átellenében, a’ még dicsőségesen mutatkozó Traján útjára mosoly­­gani mármár szépen kezd. ’S pedig, mert lassanként átlátni kénytelen a’nagyobb rész, azaz: a’ gyalogoló — mivel eddig csak gyalogoknak készülhetett el, és azok is kénytelenek még mászni itt ott — hogy jobb az egyenes mint a’ görbe ut, ‘t. i. ha nem adósság­­toronyba és hasonló helyekre vezet az.’ Moldovátul Cserneczig továbbá olly folyam-map­pa készült, millyes tán sehol sincs, és e’ tájban ötven sőt száz év alatt sem készülhete, ha az idő annyira nem kedvezett volna; mert ezen tizennégy mérföld­­­nyi vonatban nincs szírt — ’s pedig van, van né­­hányka — melly rendszerint viztül fedve az idén magát barátságosan be- vagy inkább ki nem muta­­tá. Minek haszna noha csak nemleges, mivel jót köz­vetlen nem szül, de illyest csak az által okoz, hogy roszat távolít, gőzhajóinkra nézve még is kiszámít­­hatlan. ’S ugyan: közönséges hajó rendszerint csak a’ vízfolytával halad, és így igen lassan, evező és még vitorla is aránylag lassan hajtja; és ekkép ha kőnek megy is, arrul vagy lecsúszik, egyet fordul ’s odébb úszik , vagy szép halkan ül rá , mintha pi­henni akarna, ’s a’ haj nem nagy, holott a’gőzhajó sebes haladtában, ha előtte nem térnek ki, vagy tör vagy törik, 's így hajótörésünk könnyen megeshetők ’s tán mikor legkevésbé képzelők , ha az idei vízál­lást mappáink tökéletesítésére nem használjuk vala. Mintegy hat héttel ezelőtt például egy londoni ügyvéd vetődvén ide, ki egy kis szellőztetés vé­gett szünidejét e’ kanyaratra használd '“Angliából a’ Rajnán fel Frankfurtig , Pozsonyig szárazon , onnan vízen Konstantinápolyon át Marseilleig ’s Parisnak ismét haza”, ’s ki szinte a’ legkisebb vízálláskor Moldovátul vízen úszék ide kis csolnakban, az Izlás közepén megakadt. És mi volt az egész baj ? semmi más, hanem hogy midőn ő a’ “Nil mirari” elvnél fogva ennél ’s későbbi bajainál is mindig így szólott “Ezt előre láttam , erre el valék készülve” kiszállt, néhány hajóslegény a’ csolnakot útja folytatására éb­resztendő , és minden viszály nélkül itt termett a’ Britt, mint “előre látta, ’s rá el vala készülve.” Már gőzhajón okvetetlen több, és tán olly nagy is

Next