Társalkodó, 1835. január-december (4. évfolyam, 1-104. szám)

1835-02-14 / 13. szám

hangászati, gazdasági, rajz ’s többet c.isko­lákra. Ezekben, mindegyikben, a* hivatás’ czéljához képest, tanítani kellene az illető tudományokat, ’s a’ Irálya (cursus) , azok­ terjedelme és száma szerint , határoztatnék, több vagy kevesebb évre. Lehetnének ezen iskolák külön külön helyeken egyenként vagy több is közülök egy helyen. Minden­esetre, kellene lenni egy tudományos nagy Egyetemnek , hol ezen iskolák valamennyi egy tagba teszülvén, növendékink, egy ugyanazon helyben, többféle hivatalra készülhet­nének. Ezek, nagyban, azon szempontok­­az egészet teljes terjedelmében itt föltárnom a’ hely nem engedi) , mel­­lyek szerint nevelési rendszerünket jobbítani ’s nem­zeti művelődésünket elébbre segélni óhajtanám, így ta­lán várhatnék, hogy kiköltöznék valahára hazánk­ból is, —­amaz ezer balítélet, mellyek maiglan lenyom­­masztva tartnak bennünket, ’s egy utánunk következő nemzedékből a’ tudás’ minden ágában állandanának­ elő derék férffiak, kik hazánknak ’s nemzetünknek virág­zásra hatását kiküzdendnék. Elkeserítő a’ hazáért me­legen érzőnek látni, azon, vad szigetek’ csak alig em­berforma lakosiéval egyenlő, szánandó együ­gyű­séget, durva mí­veletlenséget, sötét tudatlanságot, mellyek­­ben népünknek pár­ osztálya, az országos népesség’ főbb részét tevő , hazánk’ több vidékin, eddig élt ’s jelen­leg is él. Itt gyökerűinek azon nem-emberi tettek és szívet rendítő borzalmas jelenetek, mellyeknek több­ször látpiaczává tévé ez osztály hazánkat. Vadon te­nyésző csipkéről csak fojtós, csak fanyar és keserű gyümölcsöket reméllhetünk. Nevelés teszi az embert emberré, azzá, minek lennie kell; czélszerű­ és józan ne­velés adhat alapos reformot emberi társaságoknak. E’ nélkül legszívesb igyekezetünket, legdrágább erőnket is hatástalan ’s jutalomtalan pazérolgatjuk, hazánk’ boldogabb napjának földerítéséért; valamig honosaik­nak illő kiképezést nem adunk, mindaddig legforróbb vágyaink, legizzadalmasb fáradásunk’ daczára is mindig késni fog az. Hasztalan az iszapsárral ömlő vizet tisz­títani akarnánk ott, hol már zúgó folyammá vált , csak a’ forrásfőnél sikerülhet rajta igyekezetünk. „Ta­nulnunk ’s tudnunk kellene már egyebet is, nem csak mindig azt a’ kis diákot 44— úgy mond a’ derék Széchenyi — ’s arany szavához ezt teszem: nevelnünk kellene már egyebeket is, necsak mindig diákokat. íme — nagyobb részt idegenek által—, megjelentek nálunk, előbb mint várók, a‘ jelenkorban messzehaladt emberi elme’remek szüleményei — a’ gőzhajók , de mit ér ? Mi csak bámulni szeretjük azokat , mint külhoni ritka csudákat , s nem találkozik közülünk csak egy is, ki azoknak mes­tere lenni iparkodnék. Jaj pedig azon malomnak, melly­­ben ha egy szeg hibázik, ’s helyébül kifitult idegen fa­lukra kell futkosni molnárért, ki azt helyre üsse. E’ tekintetből javaslanám addig is, míg az itten tanácslot­­tam nevelési terv (melly szerint erőművészi iskolánk is lenne) munkálatba hozatnék, némelly ifjainknak, a kiknek meglehet iskoláinkban a’ des Cartes’ ego c o g i­­t o j­a, vagy Krug’ transcendentalismus­ a m­ott pensum, mennének­ ki angol, franczia, vagy ha úgy tetszenek, alsó Németország’ hajó-építő műhelyeibe, higyék­ el, ha a’ művészet’ ezen ágát illőleg kitanuland­­ják ’s magokévá teendik, fényesb rangra, jövedelmesb hivatalra számolhatnak nálunk, mint minőt egy oláh falubeli jegyzőség adand. Ha derűlend reád ama’ bol­dogabb időszakod, mellyre a’ dicső Széchenyi, ’s né­melly lelkesb fiaid előtted az ösvényt tördelik, Árpád’ fényes birodalma egykor, ó haza! Baksay. A' VAS­ SZEG.­­ (Vége) Néhány nappal Mohammed’ eltávozta után, Ali Effendi pompás vendégséget ada, mellynél keleti fény­űzés ’s a’ világi gyönyörök’ minden neme tündér­bájt árasztának. A’nők leplezetten venek abban részt Végre Mohammed is megjelent — egy kalapácsot ’s nagy vas-szeget tartván kezében; ő a’ szeget falba véré ’s ritka virágokból fűzött koszorút akaszta reá. Ali ’s a’ vendégek dicsérék Mohammedet, hogy jogát illy szerényen használja. — Több hétig kellemes cse­rében váltakoztak a’ koszorúk, mellyeknek himes virági közt Ildizhez irányzott szerelmi költemények is valónak; ezek háboríták Ali’ nyugalmát ’s ő ezen érzelmét nem titkolhatá­ el barátja előtt. Mohammed megígérte, hogy ezentúl nem akaszt ollyakat a’ szeg­re, ’s ő látogatásival is vigyázóbb jön. Ali néhány nap múlva könnyezni látá titkon nőjét, ’s okát tudakozta; a’ nő vonakodott ezt eleinte megváltani, de ismételt kérelminek végre ellen nem állhatván, a’ szögre mu­tatott, mellyen egy pergament-tekerés függ vala. Ali mohón ’s lángoló ingerrel bontá azt ki, ’s ugyanazon pillanatban hatalmas reszketés szállá­ meg. A’ perga­menten egy festés vala, melly egy ősz embert ábrá­zolt égre függesztett szemekkel’s ég felé emelt kezek­kel , a’ mint az két gyilkos előtt esedezik. Az öreg­nek holdsugároktól világosított arcza Ildiz’ atyjának , Ali Ah­mednek jól talált képmását tü­nteté­ elő. Ali szétszaggatá a’ vádoló festvényt ’s nem kétkedők töb­bé , hogy Mohammed ismeri titkát. Az imádság’ órája elzengett, midőn Zahab még egyszer eljött, a’vas-szegre egy selyemszövetbe bur­kolt valamit függeszte ’s eltávozott. Ali reszketett, de félelmét az idegen iránt tartozó tisztelet leplével palástoló. Ezen uj jelenés hatalmasan ingerlé Ildi­’ kíváncsiságát ’s ő könyörgött férjének, enged­né­ meg.

Next