Társalkodó, 1836. január-december (5. évfolyam, 1-104. szám)
1836-05-28 / 43. szám
A 3. szám. Fest, m sj ti h’ 18. 1836. TÁRSALKODÓ. VALAMI A’ VASUTAKRÓL, ’s különösen a’ Mechel - től Antwerpig vezető második béig a vas útvonal’ megnyittatása felől. Brüssel, május 7k én. Antwverpből a’ három napig tartott ünneplések után épen most térék Brüsselbe vissza ’s itt azonnal némit papirosra jegyzek, reméllvén, hogy az ausztriai státusból egy szemtanúnak pártnélküli, részrehajlatlan sorait az olvasók nem veendik nem kedvesen, különösen most, midőn azonkívül, hogy a’ Ferdinand-császári éjszaka-ut létesülni készül, más nagy vasutak’ létrehozatala körül is komoly előmunkálatok történnek. — Minden országban a’ vasut-készítés magányos társaságokra bizatik, de Belgium ezen közszabály alól kivételt mutat. Itt a’ kormány az ország’ minden fő irányiba saját költségin húz csupa vasutakból hálót. Innét könnyű általlátni, hogy a’ belga kormány minden uj vonalt nagy ünnepélyességgel maga nyit ’s nyittat meg. — Múlt évi május 5-én nyittatott meg a’ belga-vasutak’ első vonala, melly Brüsseltől Mechelnig visz. Hoszsza 21,700 metres, azaz: 1,441 bécsi öl, vagy is közel 3 ausztriai postamérföld s került 1,494,788 francba (1 franc valamivel kevesebb mint 24 pengő kr., ’s igy csaknem 1 váltó forint). — Ezen vonal’ felállitatása előtt Brüssel és Mecheln közt évenként mintegy 35 — 40,000 személy utazott. Az előttem fekvő hivatalos tudósítás ellenben mutatja, hogy 1835 ki aug.ljétől 1836. évi febr. 29keig, — tehát 7 hónap alatt — e’ vasútvonalon 316,907 volt az utazók’ száma. A’ belga kormány tehát, e’ hét hónaphoz arányozva, egy év alatt 370,000 francot vett be. Ebből leszámítván az összes folyó költségeket, u.m. 144,000 francot , tartalék-tőkére 35,000 francot, a’ szekérművek’ ’s tetv. megszerzésére ’s a’ létesítési-tőke’ 5. kamatja’fejében, összesen tehát 271,500 francot, marad még a’létesítési-tőke’ levonulása után mintegy 100,000 franc vagy is annak része. Ezen következmény itt mind a’ kormányt mind a’ népességet példátlan élénk munkásságra buzdítja, annyival inkább, minthogy az minden áruszállítás nélkül egy magánálló rövid úttéren fejlett ki. így jön lehetségessé, a’ második vonult is — Mechelntől Antwerpig f. hónap’ okán megnyitni. Ennek hossza 24.000 métes, azaz: 12,759 bécsi él, vagy is mintegy 30 ausztriai postamérföld. Az egész vasút’ hossza Brüsseltől Antwerpig ennélfogvást tesz 45,900 métrest, vagy is (1 lieue-re számítván 4000 métrest) il lieues-t 47 centimes-t. Egy lieue, ha a’ második egyenközű (parallel) vasútvonal elkészül, mintegy 400,000 francba kerüleni, holott Francziaországban egy hasonló hosszúságú vasútnak létrehozatala kerek számban 800,000 francot kíván, ’s a’ Liverpool és Manchester közti vasút Flahaut szerint 1,600,000, Thiers szerint pedig 1,300,000 francba került.— A’ vitelbér külön vasutakon következő arányban mutatkozik: Liverpool és Manchester közt 30 angol mérföldre azaz 48,270 métresre, vagyis valamivel több mint 12 hetesnyi térre fizet egy személy az első helyen 8 franc. 15 cent.; St. Etienne és Lyon közt 58,000 métresre 4 7 francot; Ujyork és Philadelphia közt 34 lieyes-re az első helyen 15 fr. 90 cent.; a második helyen 10 fr. 60 centimes-t; Brüssel és Antwerp közt 45,900 métresre vagyis 6200 ausztriai postamérföldre csinos berlineken 3 fr. 50 cent. (1 f. 22 krt. pengőben); deligence-okon 3 francot (1 fr. 10 kr. p.); padokkal ’s födéllel ellátott kocsikon 2 franc. 20 cent. (51 kr. p. p.); fedetlen kocsikon 1 franc. 20 centimes-t (28 pengő krt). Hogy a’ vasutaknak még néhány század előtt sejtellen következményeit magunknak megfejthessük, szükséges megjegyeznünk, hogy uj, jól készült ’s kővel rakott utakon négyszer, egy kemény ’s apró kövekből készített töltésen nyolczszor, olly töltött utón pedig, melly homokkal kevert kövecsből áll, tizenhatszor erősebb a’ dörzsölés, mint vasutakon, ’s hogy ezen utóbbin a’ vonó-erőt gőz által tetszés szerint nevelhetni. így próbaképen a’ Mecheln ’s Brüssel közti 3 ausztriai mérföldet a’ gőzkocsik már többször befutók 18 perez alatt, ’s igy Angliában is gyakran egy angol mföldet egy perez, tehát 12 ausztriai mföldet egy óra alatt végeztek be. Ezen emelt gyorsaság egyrészről a’ gőzerő’ megnagyobbítása, más részről a’ szállítási teher’ megkevesbítése által eszközöltetik. — A’ közönséges sebesség, mellyel Brüssel és Mecheln közt utaznak, 620 métrest tesz egy perez alatt, mi is a’ Liverpool ’s Manchester közti utazás’ sebességével csaknem megegyez ’s egy ausztriai mérföldre 12 perczet kíván. Ennélfogvást a’ Bécs és Pest közti távolságra mintegy 7, ’s a’ Bécs és Prága köztire mintegy 8 óra (ide nem értvén a’ hegyek általi feltartóztatást) fogna szükséges lenni. Illy sebesen utaztam már néhányszor Brüssel és Mecheln közt, ’s én némi uralkodó előítéletek’ lerontására még a’ következőt jegyzem meg: A’ kocsik’ zörgése koránsem mértékfölötti, a’ tüdő legkevésbé sem szenved ’s az ember egész utazás alatt folyvást kényelmesen beszélhet. A’ rázás és ingás igen csekély ’s az ember