Társalkodó, 1837. január-december (6. évfolyam, 1-104. szám)

1837-01-14 / 4. szám

15 különben tisztes fejet, mint lecsüggő kurta kígyók az utcza­ csudájára fúria-fejjé változtatják.— Megyen egy harmadik is, kinek tarfejét paróka födi. Ő min­den süvegelésnél rettenetes szorongásban van, nemm­hogy az irigy szél álhaját lekapja. — Nem kegyet­lenség e kis üres süvegeltetésünk miatt ember­társunkkal így bánni? nem lelketlen érzéketlensége szorultságán meg nem indulni! — Itt egy anekdo­­ton jut eszembe, mellyet több év előtt Ildik Fridrik­­ről olvastam valahol. E’ nagylelkű fejdelem egy íz­ben vadászaton lévén generáljaival, mindegyiktől, valahányszor velők összejött , a’ mint illik , sü­­v­g - levétellel tisztelteték­ meg; csupán egy mulasz­­tá­ el ezen tisztelkedést. E’ szokatlan elmulasztás a’ király’ éles szemet el nem kerülhető. Kívánván tudni okát, ez iránt nyájasan megkérdő a’ generált. Ki megdöbbenve imigy felel: „Megengedjen Fölsé­­ged! én tudom kötelességemet, de a’ sebes nyarga­­lás ’s erős szél miatt kalapomat parókámhoz szok­tam varratni, parókámat pedig szorosan fejemhez csatolni; erre nézve m­ásnak segedelme nélkül en­­kezemmel azt le nem oldhatom.“ Melly különös mentségre imigy válaszolt a király: „„Jól van édes — nevéről szólitván őt, mit én már elfelejték — olly jeles agyvelő, millyennel Ön bir, meg is érdemli, hogy illy megvíhatlan bástyákkal keríttessék.““ Ta­lálnánk e most valakit, — nem értek királyt — ki süvegelésünk’ elmulasztását nagy Fridrik’ példájára illy könnyen megbocsátaná, sőt jóvá hagyná? nem hiszem; inkább úgy tapasztalom, hogy a’ süvege­­lés divatja c.) Valóságos taplója az üldözésnek. Ha vala­­melly nagyravágyó szerencse-kedvenczet, ki az ut­­czán felénk közeledvén mindinkább érezteti velünk nagyságának súlyát, meg nem süvegelünk, megvet bennünket, mint alávaló teremtményeket. Isten ne adja, hogy valamikép illyenre szoruljunk, mert ke­serűn kellene lakolnunk vétségünkért! Jaj azon fia­tal embernek, ki valamelly kegyelmet­ osztható előtt hat lépésnyire le nem veszi süvegét; beborult an­­nak ez életben pályája’ hajnala! nem kérdik itt, m­­ert mulasztó el tartozó kötelességét, hanem kihall­­gattatlanul’s irgalom nélkül fekete könyvre ítéltetik! Más pedig, ki illy módon nem árthat, kevélynek, durvának, neveletlennek kiáltja ki őt, ’s a’ hol csak lehet, iránta mindenkiben hidegséget gerjeszt. így kell sokszor szenvedni az ártatlanságnak , midőn vagy elandalodásból , vagy természeti hibánk p. o. rövidlátásunk miatt — mert mind­ez balra magyaráz­­tatik — két lépésre sem ismervén­ meg az embert, süvegünket fejünkön nyugodni hagyjuk , mikor a’ földi istenek mellettünk elsuhannak! Még a’ hason­lók is százszor meg százszor meghasonlanak egy­más közt a’süvegelés miatt. Egyik azt várja, hogy amaz süvegeljen először; ez viszont, hogy az első kezdje­ meg azt; ’s míg így egymástól a’ sü­vege­­lést kibüszkélkedni vágynak, kölcsönösen mindket­ten süvegeletlennül maradnak. Melly is egymás iránt először hidegséget, azután megvetést ’s gyülölsé­­get, utóbb üldözést szül. — Innen a’ süvegelés d) nem valódi tisztelet’ jele, hanem csak érde­kek’szélzászlója. Száműzzük csak az érdekeket, mel­­lyek bennünket másokhoz kötnek, megolvashatjuk akkor a’ süvegelők’ számát, holott ezt most véghez vinni lehellenséggel határos. Ha lenézünk az első emeletből az ablakon, meglepőleg ötlik szemünkbe, mint járnak utcaahosszant levegőben a* kalapok* mintha valami titkos varázserő lebegtetné azokat. Egyik a’ légből hivatalt halász , másik pártfogást, harmadik kenyeret, pénzt, szerelmet, ’s isten tudja, még mit igyekszik abból kalapjával meríteni. Valóban furcsa jelenet, mikor két, szemközt találkozó úgy tartja egymás ellenében süvegét, mint a’ koldus, ki csak azért veszi­ le előttünk kalapját, hogy krajezár koppanjon bele. Illy jelenet a’ legkomolyabb ázsiait is kaczagásra fakasztaná, valamint mi a’ chinaiak­­nak nevetséges tisztelkedési testmozgalmikon szá­nakozva mosolygunk. Legelőször Pestre jöttemkor itt senkit sem ismerek. Szinte jól esett, mikor az utczákon föl ’s alá járván, senkinek sem kelle sü­­vegelgetnem. Azonban ismeretlen létemre is átallván az egy kissé viselt kalapomban sétálni, azt első nap mingjárt ujjal cserélém­ föl. Más nap, a’mint újkala­­posan lépdelnék, a’ kalapos, kitől tegnap kalapomat vásárlam, kün áll a’ boltajtóban, megismer’s köszön. Gondolám magamban: ez valódi kalmáros tisztel­­kedés, mellyel ő csak arra czéloz, hogy elfogad­ván bókolatát, koptassam kalapomat, ’s minél előbb ismét rá szorultak. e) Jóllehet a’ fölebb mondottak szerint olly rettenetes áldozatokkal jár a’ süvegelés, még is elégtelen a’ tiszteletnek, m­ellyre szolgálnia kellene, ki­jelentésére. A’józan logika’szabályival lehetlen meg­­egyeztetni ama’ szokást, melly szerint testünknek egy darab öltözetétőli megfosztásában tiszteletet keresünk, holott a’ legfőbb ’s legünnepélyesb tisz­teletünket , mint fölebb említem­ , föltett süveggel viszszük véghez. De ha már a’ tisztelet-megadás’ ’s érzelmünk’ kifejezése’ zálogául ruházatunk’ egy részét fölajánlanunk vagy bemutatnunk kell, miért épen süvegünket, e’ legkisebb darabot, választjuk arra? Én úgy tartom, ha az ember valamit tesz, tegye egészen. Ennélfogvást sokkal nagyobb tisz­teletet mutatnánk, ha felső öltönyünkből hirtelen kibúván, azzal, mint valami hatalmas zászlóval, le­­gyintenénk egymás felé. Hogy a’ süveggel­ tisztel­­kedés teljes legyen, mulhatlanul szükséges, hogy azzal mind a’ két nem egyformán éljen , valamint a’ bókolással. De ez nem történik, mert a’ nőnem ka­lapot, fejkötőt,vagy bármit is tisztelkedésül soha sem emel, nemcsak ott, hol a’ férfiakétól különböző fej­takarót visel, mint nálunk ’s egyebütt, hanem még ott sem , hol az azokéhoz egészen hasonló kalap ékesíti fejét, úgymint Tirolban, Schweizban, Stá­jerországban ’s a’t. Ha tehát megállana is a’ süve­gelés’ félszeg szokása, azzal legalább a’ nőnem i­­ránt nem tisztelkedhetnénk, minthogy ő azt hason­lóul nem viszonozhatja. A’ süvegelés tehát már a­­lapjában hi­ányos, hi­ányos gyakorlatában , hi­ányos következésiben is. Azután milly gyalázat a’ süveg­re, a’ férfiúi méltóság’ e’ diszitvényére, azzal a’ le­vegőben úgy játszani mint szél a’ rongypehelylyel! milly szégyen azt a’ fejkötő alá annyira lealacso­nyítani!— Továbbá, hanem mondom is, már magá­ban értetik, hogy a’ süvegelés f­ a’ gazdaság ’s az eléggé nem ajánlható ta­karékosság’ elvével merőben ellenkezik. Hogy sü­vegeléssel kalapunkat szaggassuk , arra semmi szűk-

Next