Társalkodó, 1837. január-december (6. évfolyam, 1-104. szám)

1837-08-02 / 61. szám

zárdát egy erős földrengés alapjában rázta­ meg, ’s kevésben múlt, hogy halomra nem omlott. A­­lig léptek előbe a’jeruzalemi zárdában az egész­ség­­biztosító rendszabályok, midőn én ugyan itt szállást foglalok, ’s a’ t. Másnap, azaz sept. 16kán, Jeruzalemet kez­­dém bekalandolni, ’s megszemlélni azon várost, mellyben minden lépés szent emlékezésekkel kí­nál. Kalauzom Camillo atya, sz. ferencz­ rendje­­beli szerzetes, és kath. lelkész volt. Zarándoksá­­gomat a’szent koporsó’templománál kezdém­ meg. A’ török hatóság a’ kapukat megnyittatá, ’s én beléptem. Az épület szép, a’ nélkül hogy rend­kívüli műnek neveztethessék; az, egy csarnok által, melly énekes kart képez, meghosszabbított egyszerű rotundábul áll. Byzanczi szlrlben van é­­pítve, ’s elég tág mind azon helyet magába zár­ni , hol Krisztus’ kínszenvedése történt; meg van egyszersmind annyi szükséges térrel nagyobbít­­va, melly egy zárdát tiz latin szerzetessel körfa­laiba fogadni képes. A’ görög ’s örmény szerze­tesek a’ templom’ felső részében laknak; a’ gö­rögök, mint legpártfogoltabbak, bírják a’ chorust, melly egyszersmind templomjokul szolgál. A’ la­tin barátoknak saját zárdájokban van egy templo­muk , melly egyúttal sekrestyéjük is. Ünnepnapo­kon a’ chorus’ ajtajánál emelnek oltárt, ’s a’szent misét itt tartják. Az örmények e’ czélra a’ tem­plomnak egy másik osztályát használják. Számos kápolna épült mind azon helyen, mellyeket meg­váltónk­ halála dicsőített; ’s Krisztus’ koporsója a’ rotunda’ közepén áll, betakarva egy köb­ alakú em­lékkel, ’s fölötte egy kúp-boltozat, melly a’ tem­plomnak e’ részéből egyszersmind különös ép isle­­tet képez. Egy márványlap fekszik a’ kövön, melly ama’ sírt borítá, hol üdvezitőnk’ teste eltemette­­ték. Itt folyvást találhatni virágokra, mellyek min­dig újakkal pótoltatnak, ’s itt borulnak a’ keresz­tyén hívek porba, hogy lelköket istenhez emeljék. Minden jámbort, ki kötelességét teljesíteni e’ hely­re jő, rózsavízzel öntöznek­ meg. E’ sír fölé oltár van építve, mellynél mindegyik község sorszerint isteni tiszteletét ’s könyörgéseit végzi. Ez azon épület, melly tulajdonkép szent koporsónak ne­veztetik. Nem messze a’ fő vagy is bejárási kaputól, a' karzattal szemközt, van egy fallal körzött ma­gaslat, egy lapos-tetejű T1 lábnyi magas szikla. Ez, a’ koponya- vagy is kal­áriahegy. Itt áldoztaték­ föl az istenember, itt ontá­ ki vérét, ’s itt ment telje­sülésbe a’ megváltás’ titka. Mutatják a’ vándornak még ma is azon helyeket, hol a’ kereszt állott, ’s hol e’ keresztet később szent Honának csudás látása által ismét megtalálták; mutatják azon he­lyeket is, hol a’ két lator’ keresztfája Jézuséval egyazon időben felállítva volt. A’ keresztyénség’ e’ szent emlékeit látván a’ vándor, csudálatosan il­­letődik­ meg. Ugyanazon kerületben egymásután szemléltem­ meg azon helyeket, hol a’zsidók Krisz­tust, a’ hagyomány szerint, felfeszítetése előtt fogva tartották ; hol őt meggyalázták; hol ruháját felosztották; hol kertész’ képében Mária Magdol­nának megjelent; hol a’ szűz anya újának felfe­­szítetésekor állott; megmutatták a­ követ, mellyen Krisztus’ holttestét bebalzamozták, ’s mellyet je­lenleg eltakarva ’s különös tiszteletben tartanak; meg szent Nikodem’ sírját, ki Krisztus’ testét a keresztfáról lev­ette ; meg a’ kősziklát, melly üd­vözitőnk’ halála’ pillanatában kétfelé repedt.__ Látám azon helyeket is, hova Bouillon Gott­fried’ ’s testvére Balduin’­­— jeruzalemi első kirá­lyok’— halt maradványait takaríták. Korábban e’ helyeket felírások diszesíték; de midőn a’ görö­gök a’ 30 év előtt történt nagy égés után a’ tűz által elpusztított épületeket ismét helyreállíták, a latinok iránti gyűlölségből szándékosan takartak­­el mindent, mi erdődeink’ dicsőségére ’s hatalmára emlékeztetett. Én mély tisztelet’ érzelmével te­­kintém­ meg Gottfriednak, ezen szintolly bátor mint erényes keresztyén hősnek, kardját, kezemben tartani azt ’s forgatám. E’ kard jó hadi-fegyver, kissé kurta és nehéz, de azért a’ kézben könnyen forog, ’s még ma is hasznát lehetne venni. •­ Én mind ezen tárgyakat ’s emlékeket szent megillető­­déssel tekintém , s a’ múlt századokban csapong­­tak képzeletiül; de Camillo atya kiragadott mély ábrándimból e’ szavai által: „Most Ádám’ sírját fo­gom önnek megmutatni“ — „Mit? Ádám’ sírját? —• kérdezem — mellyik Ádámét ?“ — „No’s Ádámét, az első emberéél“ •— „Aki mit mesél ön itt ne­kem jó atya?“ —Ő megnyugtatásomra csakhamar így felelt : „Hiszen ez nem hit­ágozat, hanem csak hagyomány ’s történeti dolog.“ (Vége következik.) A­’ SELYEMBOGÁR CHINÁBAN. Hibásan vélekednénk olvasóinkról, ha itt e’ becses bogár’ leírását adnék. Eléggé ismeretes az is, hogy a’ selyem Chinából ered; hogy Nyűgöt az első selyemtenyésztést két szerzetesnek köszö­ni, kik a’ Odik században Chinából hoztak selyembo­­gár-tojásokat Konstantinápolyba , ’s hogy ezután is csak több század múlva lett nálunk ismeretessé a’ selyemtenyésztés. De Chinában is milly régi lehet a’ selyem­bogár- ’s a’ hozzá tartozó eperfa-tenyész­­tés, arról magok a’ chinaiak sem mondhatnak bi­zonyosat. Csak azt állítják, hogy Leu­chou (du Hal­de „Sieling“-nek nevezi), Iloangty császár’ (ő volt legnagyobb előmozdítója a’gyáraknak,’s mondják, hogy Kr. sz. előtt 3000 évvel uralkodott Chinában) négy hitvesének egyike volt első, ki a’ selyem­­­bogár-tenyésztést és selyemfonást tanitá. Meglehet nagyítva van a’ dolog, mi ezen régi korára nevet­ségig hiú népnél nem ritka eset; annyi mégis bi­zonyos , hogy Chinában a’ selymet több évez­reddel előbb használták, mint nálunk, innen van, hogy e’ szorgalmas nemzetnél a’ selyemfonáshoz tartozó erőművek már több évezred óta folyamat­ban valának. De alig kapott Konstantinápoly selyem­bogarat, ’s Justinián nemcsak ott, hanem Görögor­szág’ több helyén is nyomban állítatott selyemgyá­­rakat, itt lelé azokat Roger, midőn Görögország’ egy részét meghódította ’s 1130. Szicziliába vitte­­által. Mint terjedt­ el a’ selyemtenyésztés, ez kö­rünkön túl van; elég az ahoz, hogy azóta Csnná­nak egy fontos elsőbbségét elnyertük s a’ jeles productum világrészünkön is egész nyugatig el­terjedt,’s nevezetesb kereset- és kalnárágak egyi­

Next