Társalkodó, 1837. január-december (6. évfolyam, 1-104. szám)

1837-11-01 / 87. szám

348 tag­ érzi a’ szegény tanult értelmes ember, milly drá­ga kincshez jutott, midőn földbirtokot szerezhet gyer­mekeinek­­ földbirtokot, mellynek adója olly csekély, ’s ezen csekély adó mellett biztosabb és szilárdabb volna birtoka sok nemesi jószágnál. Én az úrbéri tel­ket úgy tekintem, mint olly földet, melly haszonbér­be adatik akárkinek; de a­ haszonbért, minthogy ná­lunk kevés a’ pénz, nem egészen pénzben kívánja, hanem többféle termesztm­ényt és szolgálatot is elfo­gad annak fejében. Illy csekély haszonbérért, hogy valaki 50 holdon meg ne élhessen, sőt gazdag ne lehessen, vagy részeges korhelynek ’s butának kell lennie, vagy közbitangolásban kell úrbéri telkét bírnia, mert máskép lehetetlen 50 hold földön meg nem gazdagodni olly embernek, ki mindig itthon la­kik , és soha külföldi városokra ’s fürdőkre nem ka­landoz. — A’ ki földjét haszonbérbe adja , megkíván­ja , hogy haszonbérlője pontos fizető legyen, és soha adós ne maradjon. A’ szorgalmas, józan, értelmes em­ber pedig mindig pontosabban fizethet, mint a’ henye, buta ’s iszákos dologkerülő. Szerfölött lélekben járó len­ne az úrbéri telkeket elkü­lönzött majorokra szabályoz­ni , és szabad adásvevés által tanúlt embereknek az illy gazdálkodáshoz utat nyitni, mert ők adnának még kenyeret sok heverő dolgos embernek, ’s így emelked­nék földmivelésünk. VII. Most a’ jobbágyok külön­ választatnak az u­­raságokkal a közösségtől, de maguk közt úgy szabá­lyoztalak, hogy közös marad mindenük. De azt kér­dem: hát ha egy két esztendő múlva, egy két gaz­da egészen el akarna válni a’többitől, (minthogy előbb utóbb úgy is lesz) mint adják­ ki az ő majorját minden legelői illetményével együtt egy tagban? És ki fogja ezen költséget viselni ? Ez azonban majd lehetlen is lesz, mert vagy az egészet össze kellene ismét za­varni egyért , kettőért, vagy összezavarás nélkül nincsen mód őket legelőstül egy tagban kielégíteni. Azért legtanácsosb lenne az urasági szabályozáskor őket is majorokra szabályozni, ’s egymástól elkülönöz­­ni. Legjobb­ lett volna mindyárt az urbárium’ behoz­­takor őket urasági közösségtől elválasztani, de sok földet megmentettek volna a’ földes uraságok, nem említvén azon tömérdek kárt, melly azóta az erkölcsök’ hanyatlásában, kártételekben, becsükben ’s t. ’s a‘ föld­­mivelés’ hátramaradtában időnkig történt. Jóllehet még most eleinte egy két gazda, más egyéb akadályon kivül is, avagy csak azon okból sem válhatnék külön a többitől, mivel rendőrség és biztosság nem lévén, irigy társai tán csúfolnák árkait, ültetvényeit legázolnák ’s t. et. így tehát egy mivelt ember, vagy gazda­tiszt sem fogja pénzecskéjét arra koczkáztatni, hogy ma­gának egy úrbéri majort vegyen, mert a’szorgalom’út­ját mindaddig zárva látja maga előtt, míg az elkülön­­zött majori birtok, s a’ becsületes szorgalmas ember, szóval: az egész pallérozott mezei gazdaság különös törvényekkel, rendőrséggel ’s minden kigondolható bá­torsággal nem biztosittatik. Eldődink egy eke-lopást halállal büntettek, annyira védték a’ földm­ivelést: nem újság tehát, ha mi is a’nemes­földmivelés’ ügyét törvé­nyekkel ápolgatjuk. Udvardy. Heves-megyei almérnök ’s a’ m. t. t. lev. t. GONDOLAT - PILLANGÓK. Mi az ember gy­erm­ek -kor­ában ? Föst­­vény-vászon, mellyre szülők ’s nevelők festhetnek, a’ mit akarnak; — egyik fejér-papiros, mellyre az isten’ tiz parancsit, vagy belzebub’ oktatásit írhatni; —lágy viasz, mellybe a’ világosság’ vagy sötétség’ angyalának képét nyomhatni; — vékony ág, mellyet szelíd, vagy vad gyümölcsfába olthatni. — Az ember mi más, mint sapda, mellyel a’ szerencse, sors és viszontagság ját­szanak ? Mi az élet? Az élet sebes folyam, melly idő­ről időre , az öröklét’ tengerébe visszatérhetlen foly ; ezen elláthatlan folyamon mindenkinek van saját hiva­tási hajócskája, melly a’ szorgalmas munka’ evezőjé­vel előbbre vitetik. — Munkálkodjunk tehát, iparral e­­vezvén, a’ kormányzást pedig istenre hagyván. A’ gazdag emberek gyakran gyermekeiknek arany ’s ezüst pénzecskéket adnak kezökbe, hogy játszhassanak. A’ szegények pedig néha papirosból v. cserépből készítenek magoknak a’ játékra pénzt. Mind­egy­­ a’ gyermek végre mégis megunja a’ játékot, akár ezt, akár amazt, ’s alunni megy. — Hasonlók va­gyunk mi ezekhez. Az élet játék; játszók bárki mi­vel akar, egyszer csak mégis alunni megyen — ’s já­tékát másnak engedi­ által. A­ vágy. Ha az utas mindig azon helyre vá­gyódik, hol ősi hajléka áll; ha a’ hajósember mindig azon révparthoz igyekszik, hol kikötni szándéka; ha a’ száműzött mindig honára gondolkodik , hova visz­­szatérni reméli; ha a’ rab madár, légyen bár kalit­kája ezű­sből, vagdal, ’s szabadságot keres:—miért ne törekedjék az ember is czéljára? MULATTATÓ. ,,Hát még sem keltetek­ föl?­ek az inge lustái! — korholó legényit egy csizmadia, midőn azok kelletinél tovább alunnának­­—• ime ! hol­nap u­t­á­n harmad nap­ja lesz már, ’s még egy étés sem történt.“ Néhány év előtt P* városban egy kéztelen ember lábaival mutatta mesterségeit; lábaival beretválá ma­gát, lábaival irt ’s a t. E’ különös ember’ írását nem­rég valaki illy szókkal m­utatá barátjának: „Nézzd csak, ez kézírása azon embernek, ki P’ város­ban lábával irt.“ 7 dczról K.. .­­. REJTETTSZÓ. Vége kiszúrja szemed’. Hármától romlik egész lest. Hát az egész hránynak törte örökre fejét? —• Vajmi nemes pedig ez; legszebb magzatja az égnek ! Ember! ez intse kezed’; nyelveden álljon ez­ért. Bogár János. A’ 86dik számú rejtett szó: Makacs. Szerkeszti Helmeczy. Nyomtatja Beimel.

Next