Társalkodó, 1838. január-december (7. évfolyam, 1-104. szám)

1838-10-20 / 84. szám

84. szám Pest, October’ SO 1838 Szwrecs. Közönségesen elismert igazság, hogy a’ jelen század’ nagy előlépései egyedül 's kizárólag csak a’ néhány évtized előtt teljes virágzásnak indult keres­kedés’ következményei. — A’ kereskedés’ legközelebbi czélja: az anyagi jólétet előmozdítani; — azonban, az anyagi jólét a’ népek közt előmozdíttatván , —egy­úttal, ’s csak igy mozdíttatik elő az erkölcsi jólét is; mert szegény népeknél a’ lelki műveltség’ parlagon fekszik szintúgy, mint rideg földben illatos virág nem virágozhatik bájosan. — ’S im­ ezen teremtő po­litikai hit szülé azon csudát, miszerint a’ világ’ ten­gerein ’s nagyobb folyókon ezer gőzhajót, ’s Európa’ tévéin keresztül számtalan vasutat czikázni látunk. — így állván tehát kün a’ dolgok , legfőbb ideje , hogy ma­gyar Hazánk is a’ kereskedés’ előmozdításának eszkö­­ziről — mi ilyenek ránk nézve most, miután már a’ né­met tartományok, ’s mi azokon felül van, a’Duna­ gő­zösei által Törökországgal, ’s mi azon túl fekszik, ösz­­szekötvék — leginkább a’ kereskedési utak, komolyan gondoskodjék; különben e’ dús hazát iszonyú veszély fenyegeti, t. i. hogy majd tulajdon zsírjában fulad­­meg. — A’ gőzhajók minket e’ veszélyből egészen ki nem ragadhatnak; mert reánk nézve, kereskedési te­kintetben, legnagyobb érdeküek: az éjszaki tartomá­nyok ’s a’ bor, — ezt pedig oda gőzhajón nem vihet­ni. — Vas utakat csinálni pedig, mellyek e’ hi­ányt betöltsék, erre most még nemcsak hogy szegények vagyunk— miután számtalan a’ javítani ’s készíteni való, ’s hozzá igen parányi az erő! — de ezenkívül olly rop­pant hegyeken keresztül, miilyenek p. o. azok — mel­­lyeken az éjszaki tartományokba vezető ’s czélnak megfelelő út nyittathatnék—tán lehetetlen is. —Kö­zönséges utaink pedig, mellyek ezen éjszaki tartomá­nyokba vezetnek, úgy szólván járhatatlanok, olly an­nyira — hogy egyedül e’ bajnak kell tulajdonítani, miszerint az éjszaki tartományokkal igen nagy haszon­nal űzethetett kereskedés már zsenge csirájában elfojta­­tik, vagy inkább, hogy az mindeddig még nem is léte­zett. ’S még is, ha meg gondoljuk, hogy — a’ mint már fentebb érintők — ránk nézve legnagyobb érde­küek , kereskedési tekintetben, az éjszaki tartomá­nyok, ez pedig azért, mivel hazánk’ legjövedelmesb ’s legbőségesb termékét, a’ b­o­r­t, az éjszaki tarto­mányokba, hol az nem terem, legjobb áron adhatnók­­el, méltán csodálkozhatunk, hogy ennyi század’ foly­tában senkinek sem juta eszébe, illy nemű kereskedé­sünket gátló hegyeken keresztül jó utat csináltatni , — ’s ekép egy, ezred-éveken által zárva volt közlekedést nyitni. — Azonban, hála az előrehaladó iparnak! va­­lahára ezen akadály is nagy részben már megszűnt ! — Ns. Zólyom és Liptó megyék már évek óta egy , lengyel - ’s az éjszaki tartományokba vezető út’ kinyi­tásán — iszonyú sok pénz- ’s még több munka- felál­dozással dolgoznak, sőt ezt már nagyrészben véghez is vitték! — ’S im ez az , miről mi honfitársunkat — mennyire azt e’ lapok’ szűk köre engedi — tudósítani óhajtjuk. Mindenek előtt, Sturecz hegyét, mellyen az éjszaki tartományokba vezető ’s századok óta zárva volt itt kinyittatott, — ’s azon iszonyú , már nagyrész­ben legyőzött akadályokat, mellyekkel a’ munka’ léte­sítése összekötve volt — ismertetjük­ meg becses ol­vasóinkkal , — aztán pedig azon kimondhatlan hasz­not jelöljük­ ki röviden, melly ezen it’ elkészültéből az egész magyar hazára áradand. — Sturecz nevű hegy­fok sz. kir. Beszterczebánya városának éjszaki részére feküvén, égig tornyosuló, szétszakadozott hegylánczaival Zólyom megyét Liptó megyétől —­ ’s igy az alsó magyar hazát a’ felsőtől, v. is minden éjszaki tartománytól elszakasztja ; — ’s ez által — az egész szörnyű magasságú hegytömeg — mészkő ’s egyéb roppant magas sziklákból összehal­mozva lévén — azon közösülés és kereskedésnek, melly Zólyom ’s Liptó két szomszéd­ megye — ’s igy közvetve magyar hazánk’alsóbb ’s felsőbb vidékei közt virágozhatnék, ’s mellynek virágoznia szükségkép kel­lene, egyetlen egy, de igen is nagy akadálya.— Ezen hegytömegen Beszterczebányától Liptó megye felé ve­zető út — mellyet inkább a’ szomszéd, meredek he­gyekről lerohanó — záporviz által kimosott ároknak le­het vala nevezni — felhőkig tornyosuló ’s légbenfüggö mohos szirtekkel edzett’s alig 4 öl szélességű völgyön kanyarodik fölfelé — jobb oldalán maradván száraz nyári időkben egy kispatakcsa, melly a’ magasab­ban fekvő hegytömegben szétszórt völgyekből erre ve­zeti vizét; esős, vagy hó-olvadós időben az egész szo­ros ’s igen meredek völgyet — tetemes köveket, dőlt fák’ vastag törzsökéit, ’s mindent, mit útjában előtalál, magával ragadó vizzel borítandó. — Ezen szoros völgy — hol még ezenkívül a’ járást is akadályoztatja — mind az út’ alapjából, mnd pedig a’ szomszédhegyi partok’ oldaliból kimeredező sziklák — majd az egész útnak feléig tart — honnan aztán az olly szoros völgy egészen a’ hegy’ csúcsáig szélesülni kezd, — így át­lépvén a’ csúcs­ fokát — vagy is a’ Zólyomot Lip­­tótól elválasztó vonalt — ereszkedik az út lefelé, — de nem többé keskeny völgynek sziklás alján — hanem egy meredek hegy’ oldalán , hol az utazó borzadva lát­ta, milly könnyű itt minden pillanatban a’ lábai alatt tá­tongó mélységbe dőlni; V alant már kissé bátrabban megy az ember felső ’s alsó-Revucza helységeken ke­resztül Oszada nevezetű faluba, ’s innen egy regényes ’s ezentúl egyenes völgyön Rozenberg városába, élete­ megtartásáért áldván az istent, ’s erős fogadást tevén, soha többé Stureczen nem utazni. — Mi a’ hegy’ ma­gasságát illeti — az Beszterczebányától 394 öl, 1 láb ’s 10 hüvelyk; a’ már nagy­ részben elkészített stureczi útnak pedig — melly azonban Beszterczebá­nyától 200 öllel távolabb kezdődik — vizirányos hosz­­sza csak 1552 öl és 3 láb volt. Innen tehát, s ha még azt is számbaveszszük , hogy ezelőtt minden ölre 14—18 hüvelyknyi volt az esés — képzelhetni, milly iszonyú’s számtalan akadálylyal kelle küzdeni az ezen iszonyú hegyien keresztülutazónak ,­­s milly nagy meg­­erőtetéssel kellett ezen küzdésnek történni, míg az a’ messze csúcsra felvergődött, ’s ismét milly nagyok­kal — leginkább pedig a’ szekér’ romlásával egybekö­­töttekkel, míg illy borzasztó meredekségen bocsátkoz­hatott lefelé. — ’S ennyi legyen elég ama’ számtalan s nagy bajokról, mellyekkel küszködnie okvetlenül kel­

Next