Társalkodó, 1839. január-december (8. évfolyam, 1-104. szám)

1839-01-16 / 5. szám

V­I . V 5. szám. Pest, januar* 10. 1939. Pest vármegye 9 országutairól. (Folytatás.) Ezeknél fogva meg vagyok győződve , hogy ez iszo­­llya zaklattatása ’s haszontalan fárasztása a’ honke­reskedésnek meg fog szűnni, ’s az egyenes vonalú­ ut T. Szentmiklósnak eszközöltetni. Nem kívánván a’ szol­noki hid’ palástul­ veendő vámjogát emlitni is; mert hisz arra van törvényünk, ha ki akarjuk emelni a’ Corpus Jurisból, hogy a’ czélnak meg nem felelő hídvámok té­­rültessenek­ el, de arra még nincs, hogy valamelly egyedárus a’ haza’ kárával nyereséget zsarolhasson; következőleg az illyes bajon minden megyei gyűlés kön­nyen segíthet, mihelyt a’ vámoshid helyébe vámtalano­­kat emeltet. A’ mit hogy eszközölhetni, arról többé szó sem lehet. Igaz ugyan , hogy a’ fa hid és kőut közt nagy a’ különbség, ’s ha az utóbbi kevés foltozással jár, az előbbi néhány év múlva egészen ujan építendő. De ez épen nem akadály, ’s bebizonyítható , hogy ha az általam tervezett országút állami, a' mostani szolnoki hidvámnak felényire szállításával, a' zagyvai ’s tiszai hidaknak 25—30 évi vámjából lehet olly tőkepénzt ke­­rekítni össze, mellyből a’ hidaknak mind mostani ki­állítása , mind jövendőben megújítása örökre kiteljék. De másodszor:­­ miért nem maradhatna helyén a’ mostani szolnoki hid ? mert azt csak föl nem tehetjük egy birtokos hazafiról az országban , hogy azon vám­ért, mellytől az uj hidak miatt elesik, a’ honkereske­dést gátolni ’s nyomorgatni kívánná. Ha valaki Törökszentmiklósról Nagyváradra akar most menni, az előtt el van a’térség ollykor borítva a’ Berettyó’, Hortobágy’ és Körös­ kiöntéseivel, ’s az út egyenes vonalban Füzesgyarmatnak, ekkor is kanya­rodással , ’s csak száraz években járható. Ennélfogvást akár Püspök-Ladánynak, akár délfelé igen fáradságos a’ több mérföldnyi kerülő. Ez okból, mivel ezen nem feneketlen mocsárokat nem lehetlen átgázoltatni, 's ott, hol szükséges , hidaltatni, úgy hiszem , hogy ezen át Törökszentmiklósról Kis- Ujszállásig, innen pedig a' lehetőséghez ’s körülményekhez szabva, Füzesgyar­matnak ’s Nagyváradnak lenne viendő azért is , hogy a’ T.szentmiklósról Kis-ujszállásig vivő anyaországi­ból a’ debreczeni is ugyan innen kiágaztathassék Kard­szagnak ’s onnan tovább.­­ Igaz ugyan, hogy a’ kö­­szállitás a’ mostani bánhalmi postaút’ készítésére a’ fegy­vernek­ tiszarévből könnyebben esnék, ámde örökre szenvedne általa a’ honkereskedés! — Ha már a’ nagyváradi ’s debreczeni út az alább előadatandó módon a’ szükséges gátokkal s hidakkal fel­ építtetnék, ki tagadhatja, hogy Hevesnek, Szabolcs­nak, Békésnek, Biharnak nagy része, szinte mint a’ Nag­ykunság s hajdú-városok; ezeken kívül Szatmár­, Ugocsa, Máramaros, Kraszna, Kővár és Közép-Szol­­nok­ megyék, Erdélynek felével együtt, az ország’ pocso­­lyás, sáros és homokos részén nyernének a’ főváros­hoz megköszönhetlen jó utat. — Most tehát hátra van , hogy azon tiszántúli résznek, melly ezen ut’ használa­tától a távolság miatt elesnék , szinte mint Erdélynek is azon része , melly Szebentöl Aradnak szokott járni, hasonló jó útban miképen részesiltethetnék leggaz­daságosabban ? Annál képtelenebb kívánat nem igen lehet, mint kő­­anyagatlan vidéken egyetlenegy város’kedvéért 11 és 12 mérföldnyi kőutat készíttetni. Ez lenne akkor telje­sítve , ha Pestről Kecskemétig ’s onnan Félegyházáig itt építtetnék, mit mivel ezen században nem re­­ménylhetni, nincs egyéb mód , mint ezen aradi ’s bánsági utat egy v. legfeljebb másfél mérfölddel, — és n­e­m t­ö­b­­bel — meghosszabbítni, de egyszersmind 14 — 15 mérfölddel megjavítni. Melly munka egyszerű ’s kön­nyen valósítható, mert leggazdaságosb. Ugyan is: Mi anyagból ? arról alább szólok, a’ nagyváradi útból ki kell ágaztatni ezen szinte országos anyautat Czegléd­­től Nagykőrösön, Alpáron , Csongrádon és Szentesen által olly módon, hogy ezen út a’ czeglédi és alpári határokban a’ mostani utaktól más irányt vegyen. Czeg­­lédre ugyan is mit csavarogna olly sok utas? — így tehát a’ Bérezel ’s Czegléd-közti útnak mintegy felén venné ezen út kezdetét, és onnan egyenesen vágna át a’ Czegléd ’s Körös-közti útnak azon részébe, hol ezen út Köröshez mintegy két harmadrésznyi. Ez által nyer­ne ezen út jó fél mérföldet rövidítésül, ellenben Czeg­léd mitsem vesztene; mert a’ köztte és Kőrös közt levő útnak homokos 2/3 részén már e’ mellett utat nyerne ; a közlekedési útnak pedig kevés javitással a’ mosta­ni is jó a’ czeglédi határban; holott fél mérföld is sok millió szekérnek évenkint és örökre!!!— Ha azonban Czeglédre vitetnék még is az út, a’ mi csak részre­hajlásból történhetnék, ’s legfeljebb tán egykét sorspont végett, — ám legyen úgy. — De hogy káros leend , azt nem tagadhatni. Másik görbülése az útnak Körös és Alpár közt van, a’hol már ellenmondhatlanul szükség volna az Alpárról kijövő utat egyenesen azon tájra vonni, hol a’ Kecskemétre vivő kécskei út a’ kőrös-alpárit metszi. ’S ezáltal is nyerne jó darabot az országút.— Ezen keresztút körül foly a’ körös alpári útba a’ Félegy­házáról N.kőrösre menő út is, és ha a félegyháziak ezen uton jövendnének Pestre, akkor kérdésbe teszem : vall­jon megilti-e a’ kerülés a’ másfél mérföldet? és ez 13 mérföld útnál, mellyek közül a’ rövidebbiken mászkál­ni is lehet, a’ hosszabbikon pedig sebesen haladni — valóban csekélység; úgy de a’ bánság’ egy része is Félegyházának szokott utazni —a’ hazafiságáról isme­­retes Szegeddel együtt. ’S ennélfogva Pest megyében mindenütt köuton utazhatnának. Mi pedig Kecskemétet illeti, ha Nagykőrösig vegyített­ földü utat készítenek, mi könnyebb, mint egy ínfűldet kerülni ’s ötöt nyer­ni? — akkor t. i. midőn a’ homok süllyed ? Most már visszatérek Alpárhoz, és innen Cson­­grádhoz. Az út itt Szentesnek vág a’ Tiszán keresztül, hol ismét elágazik vásárhelyi és orosházi utakra, ’s mindkettő Aradnál egyesül. Szó sem lehet arról, hogy, ha Szentesről egyenesen akarunk menni Aradnak, legrövidebb ut (Orosházát balra hagyva) Tót-Komlóson által leend, a’ mi illy nagy országúinál, miilyen ezen szebeni vagy aradi ut, legfőbb kívánat. Be kivitele az anyaghordás végett tanácsolható-e ? az más kérdés. Én legalább azon esetben, ha a’Maroson lehetséges a­ kősz­ál­lítás , ezen vonaltól most végképen elállok, és Makón és Vásárhelyen kívánom keresztül vinni az utat azon fő­­okból is , mert igy nemcsak az említett városok része­­sülendnek az útban, hanem Torontál és Temes nyer­nek az anyavároshoz egyrenesb útvonalt, melly 2 me­gyére most tekinteni inkább szükséges , mint a távalab­­biaknak szerzeni a’ különben kényelmes ut helyett ké­­nyelmesbet; — különben pedig , ha a' tótkomlós­­ut epit-

Next